3.8.2021 Liikenne Liikenneturva: näin ohitat pyöräilijän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturva neuvoo: näin ohitat pyöräilijän turvallisesti. Kertaa viisi vinkkiä, jotka tuppaavat unohtumaan autoillessa. Suurin osa Liikenneturvan Kantar TNS Oy:llä teettämään kyselyyn vastanneista 1017 henkilöstä (joista autoilevia oli 81 prosenttia) autoilevista kertoi ohittavansa pyöräilijän riittävällä sivusuuntaisella turvavälillä. Näkemykset turvavälin riittävyydestä voivat tosin olla erilaisia riippuen siitä, katsooko tilannetta auton ratista vai pyörän satulasta. Siksi Liikenneturva neuvoo: näin ohitat pyöräilijän turvallisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäin ohitat pyöräilijänEtenkin kesäaikaan maanteillä liikutaan paljon polkupyörillä. Autolla liikkuvien kannattaakin varautua siihen, että tien päällä samoilla väylillä kulkee myös pyöräilijöitä. Pyörällä kulkevan vauhti tai oma kiire ei anna erillislupaa tinkiä ohittamisen turvallisuudesta.– Ohittamaan voi lähteä vain silloin, kun ohituspaikka on turvallinen. Eli näkemä on riittävä, ketään ei tule vastaan ja turvavälin ohitettavaan pystyy pitämään reiluna niin ennen ohitusta, sen aikana kuin sen jälkeen. Jos ohitusta ei voi tehdä turvallisesti, on jäätävä ajamaan pyöräilijän taakse riittävän etäälle, ynnää Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.Yhdeksän kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta autoilevasta kertoo, että jättää riittävän sivusuuntaisen turvavälin pyöräilijää ohittaessaan vähintäänkin usein. Kun Liikenneturva kysyi vuonna 2019 internetin välityksellä 1695 vastanneelta pyöräilijältä ohittamistilanteista, kokemus oli hyvin erilainen. Kaksi kolmesta koki, että autoilijat usein ohittavat pientareella tai ajoradan reunassa pyöräilevän liian läheltä. Ohitusnopeuden koki liian kovaksi 61 prosenttia vastanneista.– Arvio riittävästä turvavälistä sivusuunnassa voi olla eriävä pyörän satulasta katsottuna kuin auton ratista arvioituna. Riittävään turvaväliin vaikuttaa myös ajoneuvon nopeus ja koko. Ilmavirta saattaa saada pyöräilijän heittelehtimään ja aiheuttaa vaarallisen tilanteen. Ohitustilanteen turvallisuus taataan valitsemalla ohituspaikka oikein ja käyttämällä ohitukseen viereistä kaistaa, muistuttaa Piippa.Ota ennakointi avuksi kesän liikenteeseenMaantiellä pyöräilijän paikka on pientareella tai niin lähellä tien oikeata reunaa kuin on turvallista. Läheskään aina tiellä ei ole piennarta tai se on ajokelvottomassa kunnossa. Tällöin pyöräilijän ajolinja kulkee kaistan oikeassa reunassa.– Etenkin näin kesällä kannattaa auton ratissa ennakoida kaksipyöräistä liikennettä. Kun huomaa edessä kulkevan pyöräilijän, nostetaan jalka kaasulta tai kytketään vakionopeudensäädin pois. Näin ohitustilannetta voi ennakoida paremmin, eikä vastaantulijan takia joudu tekemään kovasta vauhdista äkkijarrutusta pyöräilijän perään, evästää Piippa muistuttaen, että jos ohituspaikka ei heti aukene esimerkiksi näkemäesteen takia, pyöräilijään tulee jättää riittävä etäisyys.– Oman vauhdin hidastumista ei saa missään nimessä purkaa ajamalla tarakan tuntumassa tai muulla tahallisella kiusanteolla. Kiire tai oman matkan sujuvuus ei ole syy tinkiä turvallisuudesta ja vaarantaa toisia tienkäyttäjiä. Pyöräilijän taakse hetkeksi jääminen ei matkan kokonaisuudessa ole iso hidaste, jatkaa Piippa.Viisi vinkkiä pyöräilijän kohtaamiseen:Ota ennakointi avuksi pyöräilijän ohittamiseen: kun huomaat edessä ajavan pyöräilijän, ota jalka kaasulta ja kytke vakkari pois. Ohita vain turvallisessa paikassa. Muista turvallisen ohittamisen askelmerkit myös pyörän satulassa istuessasi. Muista riittävä turvaväli ennen ja jälkeen ohituksen – etenkin, jos kuljetat auton ja perävaunun yhdistelmää. Huomioi myös sivusuuntainen väli – pelkkä ilmavirta voi saada pyörän heittelehtimään. Selkeintä on ohittaa siirtymällä kokonaan vastaantulevien kaistalle. Muista, että pyöräilijä tarvitsee turvalliseen ajamiseen riittävän tilan ajoradalla, jos piennar on kapea tai huonokuntoinen. Hillitse hiiltymistä. Matkantekoasi ei juuri hidasta se, jos pyöräilijästä ei heti pääse ohi.Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva, Lähde: LiikenneturvaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa