25.6.2017 Liikenne Liikenneturva: pyöräilykypärä ei vaikuta suomalaisten pyöräilyintoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli puolet pyöräilisi enemmän, jos säät olisivat pyöräilylle suotuisammat. Liikenneturvan mukaan lakiin kirjatulla pyöräilykypäräpykälällä ei ollut vaikutusta suomalaisten pyöräilyintoon. Liikenneturva selvitti suomalaisten käsityksiä liikenteestä toukokuussa 2017 gallup-kyselyllä*. Vastanneista suomalaisista yli puolet kertoi sään olevan merkittävin omaan pyöräilyyn vaikuttava tekijä. Lähes neljä kymmenestä arvottivat myös pyörätieverkoston laajuutta ja kunnossapitoa. Käytössä olevan sähköavusteisen polkupyörän ja pyöräväylien talvikunnossapidon arveltiin lisäävän omaa pyöräilyä. – Vastauksista näkyy se, että monelle ajatus esimerkiksi työmatkapyöräilystä tuntuu hyvältä ja tavoiteltavalta. Käytännössä arki ja mukavuustekijät tulevat kuitenkin tielle. Vaikka pyöräily koiranilmalla on joillekin vain asenne- ja pukeutumiskysymys, monelle se on myös kynnyskysymys, pohtii Liikenneturvan suunnittelija Jyrki Kaistinen. Lähes neljäsosa vastaajista kertoi vähentävänsä pyöräilyä, jos autoliikenteen määrä omilla pyöräreiteillä kasvaisi. Autoliikenteen nopeudet vaikuttaisivat kymmenesosan pyöräilymäärään. Lähes yhdeksän kymmenestä koki, ettei pyöräilykypäräpykälällä ole vaikutusta omaan pyöräilyyn. Sakkoseuraamus kypärän käyttämättömyydestä sen sijaan olisi reilulle viidesosalle pyöräilyä vähentävä tekijä. – Väittämä siitä, että kypärälaki vähentäisi pyöräilyn määrää ei näytä ainakaan Suomessa pitävän paikkansa. Pyöräilyllä on erinomaisia kansanterveydellisiä etuja, mutta olennaista on myös huolehtia siitä, että tapaturmilla ei menetetä saavutettuja terveyshyötyjä. Turvallista pyöräilyä onkin edistettävä monin eri tavoin ja kypärän käytön tukeminen on yksi osa kokonaisuutta. Jos pyöräilijä joutuu onnettomuuteen, suojaa kypärä tehokkaasti päätä törmäyksissä ja kaatumisissa, myös pyörätiellä ja hiljaisella nopeudella, Kaistinen korostaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kypärän käyttön tulee lisätä Tieliikennelain kokonaisuudistuksessa on myös pyöräilykypärän käyttöä koskeva säännös tullut tarkasteltavaksi. Ensimmäisessä lakiluonnoksessa kypäräpykälä on jätetty pois. Liikenneturva pitää tärkeänä, että myös uuteen tieliikennelakiin tulee pyöräilykypärän käyttöä koskeva pykälä, joka määrittelee selkeästi, että pyöräilijän on käytettävä kypärää. Pykälän tehostamista sanktioin ei pidetä ajankohtaisena. – Suomessa on vaikutuksiltaan ainutlaatuisen hieno kypärälaki. Lakiin kirjoitettu sääntö vahvistaa kypärän käytön merkitystä turvallisuudelle ja sääntö sitouttaa ilman sanktioitakin. Monipuolisella viestinnällä ja koulutuksella voidaan vielä tukea sääntöä ja näin edelleen lisätä kypärän käyttöä. Yhdistelmä on saanut kypärän käyttöasteen selkeästi kasvamaan, Kaistinen kertoo. Kypärä suojaa päävammalta Pyöräilykypärän päävammalta suojaava vaikutus on tutkitusti erittäin hyvä ja se on osa pyöräilijän varustepakettia. Pyöräilystä kertyy liikkumisen ohessa terveyttä ja hyvinvointia, mutta Liikenneturva toivoo, että kasvava pyöräilijäjoukko oppii varautumaan myös tapaturmien varalta. Onnettomuustilanteita tutkittaessa on noussut esiin kypärän oikean kiinnityksen merkitys. Aina ei onnettomuuteen ei edes tarvita toista osapuolta, mutta kypärä tarjoaa arvokasta suojaa myös yksittäisissä kaatumisissa. – Suomessa eri sektoreiden toteuttama liikenneturvallisuustyö on ensiluokkaista. Tästä nykyinen kypäräpykälä on yhtenä esimerkkinä, mistä muut maat voisivat ottaa oppia, Kaistinen muistuttaa. Liikenneturvan seurantatietojen mukaan vuonna 2016 pyöräilykypärää käytti 42 prosenttia pyöräilevistä. *Kyselytutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy. Kyselyyn vastasi toukokuun 2017 aikana yhteensä 1035 suomalaista, joista autoilevia 79 % ja pyöräileviä 82 %. Lähde: Liikenneturva Kuvat: Liikenneturva/Nina Mönkkönen Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku