13.5.2016 Liikenne Liikenneturvallisuudesta tehtävä ilmastonmuutoksen kaltainen ilmiö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingissä vieraileva Jean Todt haluaa liikenneturvallisuudesta kansainvälisen kysymyksen. – Joka vuosi liikenteessä kuolee 1,3 miljoonaa ihmistä maailmassa. Se on 25 prosenttia Suomen väestöstä! Joka vuosi! Kansainvälisen autoliitto FIA:n puheenjohtaja Jean Todt latasi pöytään pysäyttävän lukeman. Todt vierailee Suomessa kansainvälisessä Mobility Congress -tapahtumassa. Vuodesta 2009 FIA:ta johtanut Todt on aiemmin toiminut tallipäällikkönä Ferrarin Formula 1 -tallissa ja Peugeotin rallitiimissä. Sitä ennen ranskalainen tuli tutuksi kartanlukijana muun muassa Timo Mäkiselle, Rauno Aaltoselle ja Hannu Mikkolalle. – Liikenneturvallisuus on FIA:lle luonnollinen asia, koska olemme on suurin tienkäyttäjien organisaatio maailmassa. Edustamme autoilijoita, hyötyliikennettä, polkupyöräilijöitä ja kävelijöitä 125 maassa. Todt kiitteli Suomen liikenneturvallisuuden tasoa. Töitä on silti tehtävä. – Ihmisillä on useita eri turvallisuuden tasoja. Joillakin ei ole ruokaa tai paikkaa nukkua. Helsingissä ihmisillä asiat ovat hyvin, ja se helpottaa liikenneturvallisuuden parantamista. Silti Suomessakin kuolee yli 250 ihmistä liikenteessä joka vuosi. Matkaa nollavisioon, siihen ettei kukaan kuole liikenteessä, on yhä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kehittyvät maat huomioitava Jean Todt kertoo, miten onnettomuuksia ja kolareita voitaisiin vähentää entisestään. Vuosien aikana kolareiden määrä on vähentynyt rajusti, vaikka liikennemäärät ovast kasvaneet paljon. – Suomen tapaisessa maassa nollavision tavoittaminen on paljon helpompaa kuin kehittyvässä maassa. Suomi on pieni ja kehittynyt maa. Tilanne on aivan erilainen kuin esimerkiksi Bangladeshissa. Ei siellä mietitä turvavöitä, mutta suomalaisille se on itsestäänselvyys. – Meidän tulisi käyttää kyniä, televisiota ja internetiä levittämään viestiä, jotta liikenneturvallisuutta saataisiin parannettua koko maailmassa. Kun viestiä levitetään tarpeeksi, se tiedostetaan kaikkialla. Liikenneturvallisuudesta pitäisi saada ilmastonmuutoksen kaltainen ilmiö, joka tiedostetaan ympäri maailman. Todtin mielestä pelkkä ajoneuvotekniikan kehitys ei riitä. Autonominen ajaminen ja verkottuneet autot ovat tulevaisuutta, mutta kehitysmaissa ajetaan yli kaksikymmentävuotiailla autoilla. Sinne tekniikka saapuu kaksikymmentävuotta myöhemmin. Ympäristöasioissa hän näkee mahdollisuuksia vetyautoissa, mutta lähitulevaisuus on hybridin. – Uskon hybrideihin. Sähköauto on hieno keksintö, ja erinomainen kulkuneuvo kaupungeissa. Mutta akut rajoittavat toimintamatkaa, ja lataaminen on toistaiseksi hidasta. Hybridi tarjoaa pidemmille matkoille erinomaisen vaihtoehdon laskea CO2-päästöjä. Pitkän moottoriurheilutausta tekee Jean Todtista moottoriurheilun lähettilään. – Moottoriurheilussa ajoneuvojen turvallisuus on kehittynyt valtavasti vuosikymmenten aikana, ja askel askeleelta se kehitys siirtyy tavallisiin henkilöautoihin. Moottoriurheilu toimii tienkäyttäjien laboratoriona. Viestinsä painoksi Todt esitti FIA:n liikennevalistusvideon. Ison organisaation teokseksi sisältö on poikkeuksellisen rajua. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Antti Hentinen, video: FIA Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku