13.5.2016

Liikenneturvallisuudesta tehtävä ilmastonmuutoksen kaltainen ilmiö

Jean Todt

Helsingissä vieraileva Jean Todt haluaa liikenneturvallisuudesta kansainvälisen kysymyksen.

– Joka vuosi liikenteessä kuolee 1,3 miljoonaa ihmistä maailmassa. Se on 25 prosenttia Suomen väestöstä! Joka vuosi!

Kansainvälisen autoliitto FIA:n puheenjohtaja Jean Todt latasi pöytään pysäyttävän lukeman. Todt vierailee Suomessa kansainvälisessä Mobility Congress -tapahtumassa.

Vuodesta 2009 FIA:ta johtanut Todt on aiemmin toiminut tallipäällikkönä Ferrarin Formula 1 -tallissa ja Peugeotin rallitiimissä. Sitä ennen ranskalainen tuli tutuksi kartanlukijana muun muassa Timo Mäkiselle, Rauno Aaltoselle ja Hannu Mikkolalle.

– Liikenneturvallisuus on FIA:lle luonnollinen asia, koska olemme on suurin tienkäyttäjien organisaatio maailmassa. Edustamme autoilijoita, hyötyliikennettä, polkupyöräilijöitä ja kävelijöitä 125 maassa.

Todt kiitteli Suomen liikenneturvallisuuden tasoa. Töitä on silti tehtävä.

– Ihmisillä on useita eri turvallisuuden tasoja. Joillakin ei ole ruokaa tai paikkaa nukkua. Helsingissä ihmisillä asiat ovat hyvin, ja se helpottaa liikenneturvallisuuden parantamista. Silti Suomessakin kuolee yli 250 ihmistä liikenteessä joka vuosi. Matkaa nollavisioon, siihen ettei kukaan kuole liikenteessä, on yhä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kehittyvät maat huomioitava

Jean Todt kertoo, miten onnettomuuksia ja kolareita voitaisiin vähentää entisestään. Vuosien aikana kolareiden määrä on vähentynyt rajusti, vaikka liikennemäärät ovast kasvaneet paljon.

– Suomen tapaisessa maassa nollavision tavoittaminen on paljon helpompaa kuin kehittyvässä maassa. Suomi on pieni ja kehittynyt maa. Tilanne on aivan erilainen kuin esimerkiksi Bangladeshissa. Ei siellä mietitä turvavöitä, mutta suomalaisille se on itsestäänselvyys.

– Meidän tulisi käyttää kyniä, televisiota ja internetiä levittämään viestiä, jotta liikenneturvallisuutta saataisiin parannettua koko maailmassa. Kun viestiä levitetään tarpeeksi, se tiedostetaan kaikkialla. Liikenneturvallisuudesta pitäisi saada ilmastonmuutoksen kaltainen ilmiö, joka tiedostetaan ympäri maailman.

Todtin mielestä pelkkä ajoneuvotekniikan kehitys ei riitä. Autonominen ajaminen ja verkottuneet autot ovat tulevaisuutta, mutta kehitysmaissa ajetaan yli kaksikymmentävuotiailla autoilla. Sinne tekniikka saapuu kaksikymmentävuotta myöhemmin.

Ympäristöasioissa hän näkee mahdollisuuksia vetyautoissa, mutta lähitulevaisuus on hybridin.

– Uskon hybrideihin. Sähköauto on hieno keksintö, ja erinomainen kulkuneuvo kaupungeissa. Mutta akut rajoittavat toimintamatkaa, ja lataaminen on toistaiseksi hidasta. Hybridi tarjoaa pidemmille matkoille erinomaisen vaihtoehdon laskea CO2-päästöjä.

Pitkän moottoriurheilutausta tekee Jean Todtista moottoriurheilun lähettilään.

– Moottoriurheilussa ajoneuvojen turvallisuus on kehittynyt valtavasti vuosikymmenten aikana, ja askel askeleelta se kehitys siirtyy tavallisiin henkilöautoihin. Moottoriurheilu toimii tienkäyttäjien laboratoriona.

Viestinsä painoksi Todt esitti FIA:n liikennevalistusvideon. Ison organisaation teokseksi sisältö on poikkeuksellisen rajua.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Antti Hentinen, video: FIA

Luetuimmat