13.5.2016 Liikenne Liikenneturvallisuudesta tehtävä ilmastonmuutoksen kaltainen ilmiö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingissä vieraileva Jean Todt haluaa liikenneturvallisuudesta kansainvälisen kysymyksen. – Joka vuosi liikenteessä kuolee 1,3 miljoonaa ihmistä maailmassa. Se on 25 prosenttia Suomen väestöstä! Joka vuosi!Kansainvälisen autoliitto FIA:n puheenjohtaja Jean Todt latasi pöytään pysäyttävän lukeman. Todt vierailee Suomessa kansainvälisessä Mobility Congress -tapahtumassa.Vuodesta 2009 FIA:ta johtanut Todt on aiemmin toiminut tallipäällikkönä Ferrarin Formula 1 -tallissa ja Peugeotin rallitiimissä. Sitä ennen ranskalainen tuli tutuksi kartanlukijana muun muassa Timo Mäkiselle, Rauno Aaltoselle ja Hannu Mikkolalle.– Liikenneturvallisuus on FIA:lle luonnollinen asia, koska olemme on suurin tienkäyttäjien organisaatio maailmassa. Edustamme autoilijoita, hyötyliikennettä, polkupyöräilijöitä ja kävelijöitä 125 maassa.Todt kiitteli Suomen liikenneturvallisuuden tasoa. Töitä on silti tehtävä.– Ihmisillä on useita eri turvallisuuden tasoja. Joillakin ei ole ruokaa tai paikkaa nukkua. Helsingissä ihmisillä asiat ovat hyvin, ja se helpottaa liikenneturvallisuuden parantamista. Silti Suomessakin kuolee yli 250 ihmistä liikenteessä joka vuosi. Matkaa nollavisioon, siihen ettei kukaan kuole liikenteessä, on yhä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehittyvät maat huomioitavaJean Todt kertoo, miten onnettomuuksia ja kolareita voitaisiin vähentää entisestään. Vuosien aikana kolareiden määrä on vähentynyt rajusti, vaikka liikennemäärät ovast kasvaneet paljon.– Suomen tapaisessa maassa nollavision tavoittaminen on paljon helpompaa kuin kehittyvässä maassa. Suomi on pieni ja kehittynyt maa. Tilanne on aivan erilainen kuin esimerkiksi Bangladeshissa. Ei siellä mietitä turvavöitä, mutta suomalaisille se on itsestäänselvyys.– Meidän tulisi käyttää kyniä, televisiota ja internetiä levittämään viestiä, jotta liikenneturvallisuutta saataisiin parannettua koko maailmassa. Kun viestiä levitetään tarpeeksi, se tiedostetaan kaikkialla. Liikenneturvallisuudesta pitäisi saada ilmastonmuutoksen kaltainen ilmiö, joka tiedostetaan ympäri maailman.Todtin mielestä pelkkä ajoneuvotekniikan kehitys ei riitä. Autonominen ajaminen ja verkottuneet autot ovat tulevaisuutta, mutta kehitysmaissa ajetaan yli kaksikymmentävuotiailla autoilla. Sinne tekniikka saapuu kaksikymmentävuotta myöhemmin.Ympäristöasioissa hän näkee mahdollisuuksia vetyautoissa, mutta lähitulevaisuus on hybridin.– Uskon hybrideihin. Sähköauto on hieno keksintö, ja erinomainen kulkuneuvo kaupungeissa. Mutta akut rajoittavat toimintamatkaa, ja lataaminen on toistaiseksi hidasta. Hybridi tarjoaa pidemmille matkoille erinomaisen vaihtoehdon laskea CO2-päästöjä.Pitkän moottoriurheilutausta tekee Jean Todtista moottoriurheilun lähettilään.– Moottoriurheilussa ajoneuvojen turvallisuus on kehittynyt valtavasti vuosikymmenten aikana, ja askel askeleelta se kehitys siirtyy tavallisiin henkilöautoihin. Moottoriurheilu toimii tienkäyttäjien laboratoriona.Viestinsä painoksi Todt esitti FIA:n liikennevalistusvideon. Ison organisaation teokseksi sisältö on poikkeuksellisen rajua. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Antti Hentinen, video: FIA Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen