14.7.2022

Liikenneturvan tutkimus: Nuoret kuljettajat haluavat tietää, jos heidän kyydissään pelätään

Vaikkeivät toki virallisesti, käytännössä matkustajat kantavat omaa vastuutaan silloin, kun ratissa on nuori henkilö. Sen tiedostavat nuoret kuljettajat itsekin.

Tunnetusti riskialttein tilanne liikenteessä on se, kun ajoneuvossa on, ei yksi, vaan useampi nuori eli 15 - 24-vuotias henkilö. Ryhmäpaine kuljettajan harteilla saattaa käydä ylisuureksi, jos kaikki autossa kannustavat rikkomaan liikennesääntöjä. Toisessa ääripäässä kanssamatkustajat voivat olla myös mitä parhain tuki nuorelle kuljettajalle. Liikenneturva toteutti kyselytutkimuksen aiheeseen liittyen.

”Kavereilla on iso rooli matkan turvallisuudessa, erityisesti auttaen ja kannustaen kuljettajaa, mutta myös puuttuen kuskin riskialttiiseen toimintaan. Kannattaakin ehdottomasti sanoa ääneen, jos kaverin kyydissä pelottaa”, Liikenneturvan nuorten suunnittelija Hanna Rutila kannustaa.

Tutkimuksen vastausten perusteella 70 prosenttia nuorista kuljettajista onkin sitä mieltä, että kyytiläisten tulee kertoa, jos heidän kyydissään pelottaa. 75 prosenttia vastanneista puolestaan kertoo paheksuvansa riskialtista ajotapaa. Kuitenkin noin puolet tästä porukasta on valmis hyppäämään riskikuljettajan kyytiin. Suurin osa nuorista pyrkii liikkumaan liikenteessä mahdollisimman turvallisesti, mutta omaa käytöstä saatetaan mukauttaa kaveriporukan normien mukaiseksi. Ryhmässä on helppo luulla, ettei kukaan muu pidä esimerkiksi nopeusrajoitusten noudattamista tärkeänä, jos asiaa ei oteta puheeksi. Muut voivat kuitenkin paheksua kaahailua mielessään. Jos he eivät sano ajatuksiaan ääneen, voi syntyä joukkoharha siitä, että kaikki uskovat nopeusrajoitusten rikkomisen olevan ryhmässä yleisesti hyväksyttyä. Sanomalla asiasta, voi rauhoittaa oman olonsa lisäksi myös jonkun toisen matkustajan mieltä.

”Haluamme nuorten oivaltavan, että jokainen voi omalla toiminnallaan tai toimimattomuudellaan vaikuttaa matkan turvallisuuteen. Tarkoitus on siis saada nuori pohtimaan, mitä hän voi itse tehdä sen eteen, että perille päästään turvallisesti”, Rutila kommentoi.

Lähde: Liikenneturva Kuvat: Moottorin arkisto/Liikenneturva

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat