19.11.2021

Liikennevakuutuskeskus painottaa: moottorikelkan kanssa hölmöily tulee kalliiksi

Lynx MY20 Commander

Kelkkakauden sarastaessa tulevat jälleen ajankohtaisiksi niiden vakuuttaminen, rekisteröinti sekä harmittavan yleisten kelkkahaaverien ennaltaehkäiseminen.

Moottorikelkka on ajopelinä varsinkin eteläsuomalaisesta näkökulmasta kohtuullisen harvoin ja harvoissa paikoissa käytetty. Se ei kuitenkaan missään nimessä tarkoita, etteivätkö kelkkoja koskisi samat säännöt kuin muitakin moottoriajoneuvoja. Kelkka tulee rekisteröidä liikennekäyttöön ja sillä tulee olla voimassaoleva liikennevakuutus. Liikennevakuutusta tarvitaan myös yleisten teiden ulkopuolella.

– Liikennevakuutuslain mukaan liikenteeksi lasketaan myös teiden ulkopuoliset alueet kuten pihatiet, pellot, metsät ja jääalueet, joilla moottorikelkoilla usein ajetaan, Liikennevakuutuskeskuksen perintäpäällikkö Vesa Korhonen muistuttaa.

Mikäli sitten käy ilmi esimerkiksi onnettomuuden seurauksena, että vakuutus on jäänyt ottamatta, seuraa rahanmenoa. Ensinnäkin vakuuttamattomuusmaksu on maksettava takautuvasti koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamaton, vaikka sillä olisi ajettu vain yhtenä päivänä. Vakuuttamattomuusmaksu on pahimmillaan moninkertainen vakuutusmaksuun nähden.

Moottorikelkkailureitti – liikennemerkki
Moottorikelkkailureitistä kertova liikennemerkki ei ole niitä yleisimmin nähtäviä, mutta erittäin paikallaan siellä missä tarvitaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

634 henkilövahinkoa vuodessa - ei enää näin

Moottorikelkkoja voidaan käyttää moniin tarkoituksiin, mutta useimmiten niillä ajetaan hanat auki puuston ja muiden kiinteiden esteiden seassa. Tyypillinen itsensä loukkaava moottorikelkkailija on kokematon, mahdollisesti lumettomasta maasta saapuva turisti. Liikennevakuutuskeskuksen mukaan vuonna 2019 moottorikelkkailussa tapahtui 634 henkilövahinkoa.

Karut luvut halutaan saada laskuun, siksi Onnettomuustietoinstituutti (OTI) onkin laatinut yhteistyössä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin kanssa safariyrityksille ohjeet moottorikelkkailun turvallisuuden parantamiseksi.

– Vaikka metsässä kulkeva ajoreitti on tunnelmallinen, on se myös vaarallinen liikenneympäristö. Siksi reitti tulisi suunnitella niin, että matkalla on mahdollisimman vähän puustoa ja kiviä. Myös ajonopeuteen on syytä kiinnittää huomiota. Onnettomuuksia sattuu tyypillisesti silloin, kun letkasta jälkeen jääneet yrittävät saada muita kiinni. Yrittäjän tulisi voida tarjota epävarmoille kuljettajille myös muita osallistumisvaihtoehtoja, kuten kyytiä safarioppaan vetämässä reessä, huomauttaa Tukesin ylitarkastaja Jaakko Leinonen Liikennevakuutuskeskuksen tiedotteessa.

Lähde: Liikennevakuutuskeskus Kuvat: Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat