19.11.2021 Liikenne Liikennevakuutuskeskus painottaa: moottorikelkan kanssa hölmöily tulee kalliiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kelkkakauden sarastaessa tulevat jälleen ajankohtaisiksi niiden vakuuttaminen, rekisteröinti sekä harmittavan yleisten kelkkahaaverien ennaltaehkäiseminen. Moottorikelkka on ajopelinä varsinkin eteläsuomalaisesta näkökulmasta kohtuullisen harvoin ja harvoissa paikoissa käytetty. Se ei kuitenkaan missään nimessä tarkoita, etteivätkö kelkkoja koskisi samat säännöt kuin muitakin moottoriajoneuvoja. Kelkka tulee rekisteröidä liikennekäyttöön ja sillä tulee olla voimassaoleva liikennevakuutus. Liikennevakuutusta tarvitaan myös yleisten teiden ulkopuolella. – Liikennevakuutuslain mukaan liikenteeksi lasketaan myös teiden ulkopuoliset alueet kuten pihatiet, pellot, metsät ja jääalueet, joilla moottorikelkoilla usein ajetaan, Liikennevakuutuskeskuksen perintäpäällikkö Vesa Korhonen muistuttaa. Mikäli sitten käy ilmi esimerkiksi onnettomuuden seurauksena, että vakuutus on jäänyt ottamatta, seuraa rahanmenoa. Ensinnäkin vakuuttamattomuusmaksu on maksettava takautuvasti koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamaton, vaikka sillä olisi ajettu vain yhtenä päivänä. Vakuuttamattomuusmaksu on pahimmillaan moninkertainen vakuutusmaksuun nähden. Moottorikelkkailureitistä kertova liikennemerkki ei ole niitä yleisimmin nähtäviä, mutta erittäin paikallaan siellä missä tarvitaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 634 henkilövahinkoa vuodessa - ei enää näin Moottorikelkkoja voidaan käyttää moniin tarkoituksiin, mutta useimmiten niillä ajetaan hanat auki puuston ja muiden kiinteiden esteiden seassa. Tyypillinen itsensä loukkaava moottorikelkkailija on kokematon, mahdollisesti lumettomasta maasta saapuva turisti. Liikennevakuutuskeskuksen mukaan vuonna 2019 moottorikelkkailussa tapahtui 634 henkilövahinkoa. Karut luvut halutaan saada laskuun, siksi Onnettomuustietoinstituutti (OTI) onkin laatinut yhteistyössä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin kanssa safariyrityksille ohjeet moottorikelkkailun turvallisuuden parantamiseksi. – Vaikka metsässä kulkeva ajoreitti on tunnelmallinen, on se myös vaarallinen liikenneympäristö. Siksi reitti tulisi suunnitella niin, että matkalla on mahdollisimman vähän puustoa ja kiviä. Myös ajonopeuteen on syytä kiinnittää huomiota. Onnettomuuksia sattuu tyypillisesti silloin, kun letkasta jälkeen jääneet yrittävät saada muita kiinni. Yrittäjän tulisi voida tarjota epävarmoille kuljettajille myös muita osallistumisvaihtoehtoja, kuten kyytiä safarioppaan vetämässä reessä, huomauttaa Tukesin ylitarkastaja Jaakko Leinonen Liikennevakuutuskeskuksen tiedotteessa. Lähde: Liikennevakuutuskeskus Kuvat: Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku