12.2.2024

Mikä houkuttaisi sähköautoilijaksi? – Polestarilla valistunut aavistus

Käyttötesti: Polestar 2 Long Range Dual Motor

Hankintatuki ja vuosittaisen ajoneuvoveron alennus saivat kyselytutkimuksessa eniten kannatusta kannusteeksi, jonka houkuttelisi hankkimaan täyssähköauton.

Sähköautovalmistaja Polestarin Suomessa teettämä kyselytutkimus paljastaa kiinnostavasti kansalaisten näkemykset sähköautoilun merkityksestä ja sähköautoilijaksi siirtymisen haasteista.

Kattavahko kysely paljastaa myös sen, että varsin harvalla on vielä omakohtaista kokemusta täyssähköautolla ajamisesta: vain joka viides tuhannesta vastaajasta on ajanut sähköautoa. Miehillä on omakohtaista kokemusta sähköautoista selvästi naisia enemmän.

Nuorilla vastaajilla on enemmän sähköautoilukokemusta kuin vanhemmilla, etenkin yli 65-vuotiailla (8 %).

– Sähköautoilu herättää mielipiteitä. Tutkimus todistaa siitäkin, että kaikki mielipiteet ja näkemykset eivät välttämättä vastaa todellisuutta, sähköautoilu on sen verran uusi ilmiö, että esiintyy myyttejä, joita olisi syytä päivittää, Polestarin maajohtaja Tommi Luopajärvi pohtii tutkimusantia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautoilijaksi 5–20 vuodessa

Osa vastaajista arvioi hyvinkin mahdolliseksi, että he siirtyvät tulevaisuudessa täyssähköautoilijoiksi. Kyselyn mukaan kolme viidestä pitää todennäköisenä, että ajaa sähköautoa 5–20 vuoden päästä.

Joka viides vastaajista ei puolestaan näe sähköautoilua omalla kohdallaan todennäköisenä.

Kylmät tyypit Polestar 3

Kannusteita kaivataan

Nykyisessä hallitusohjelmassa on riittävästi toimenpiteitä, jotka edistävät siirtymää päästöttömään liikenteeseen -väite sai 31 prosenttia vastaajista valitsemaan vaihtoehdon täysin samaa mieltä tai samaa mieltä. Vastaavasti täysin eri mieltä tai eri mieltä oli 21 prosenttia vastaajista. Valtaosa (46 %) vastaajista ei osaa sanoa tai ei ole kumpaakaan mieltä.

Täyssähköautoon siirtymiseen on tarjottu riittävästi kannusteita -väite sai 42 prosentin suosion niiden vastaajien joukossa, jotka olivat väitteestä täysin samaa mieltä tai samaa mieltä.

Vastaajista 39 prosenttia oli sillä kannalla, että täyssähköautoja tulisi verottaa kevyemmin kuin muita autoja. Täysin eri mieltä tai eri mieltä oli 44 prosenttia vastaajista.

Sähköauton hankkimiseen motivoivista kannusteista hankintatuki ja vuosittaisen ajoneuvoveron alennus saivat kannatusta liki samoin prosenttiluvuin (48–44).

Pysäköintiin liittyvät kannusteet saivat 24 %:n, romutuspalkkio 19 %:n ja täyssähköautojen veroetuus työsuhdeautona 17 %:n kannatuksen ratkaisuina, jotka motivoisivat vastaajan hankkimaan täyssähköauton.

Tero Kallio: ”Pois autoilukuplista”

Tutkimukseen perehtynyt Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio arvioi, että saadut tulokset ovat arvokas lisä keskusteluun ja tuovat osaltaan esiin kiinnostavia näkemyksiä sähköautoilusta.

– Jakolinjat (autoilijoiden keskuudessa) ovat aika syvät, eivätkä ne välttämättä perustu faktoihin: vastustetaan vain jotakin koska se ärsyttää esimerkiksi siitä syystä, ettei minulla itselläni ole mahdollisuutta hankkia kallista sähköautoa. Tämä tuli kyselytutkimuksen vastauksista läpi vaikkei yksikään kysymys juuri tällä tavoin ollutkaan muotoiltu, Kallio arvioi.

Hänestä on sääli, jos autoilijat näinä käyttövoimamurroksen aikoina pysyttelevät ihan vain periaatteesta omissa autoilukuplissaan ja vastustavat tai kannattavat eri käyttövoimia tunnetasolla.

– Toki vastauksissa näkyy myös tietämättömyys sähköautoilun todellisuudesta, koskapa vain harvoilla on siitä vielä kokemusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näin autoilunäkemyksiä tutkittiin

Polestar toteutti kyselytutkimuksen yhdessä Bilendin kanssa marraskuussa 2023. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Tutkimuksen otos painotettiin vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Polestar

a:1:{i:0;s:6:"155630";}

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat