16.9.2022 Liikenne Mikä kylätie? – yksikaistainen ajonopeuksia hillitsevä ratkaisu oudoksuttaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö: ”Suurin kylätiehen liittyvä haaste on talvikeli, jolloin kavennetun ajotien tiemerkinnät peittyvät lumen ja jään alle.” Kylätie on liikenneturvallisuuskokeilu, joka tarkoittaa kapeahkoa katua tai tietä, joka on muutettu autoilijoille yksikaistaiseksi. Näin tien molemmille reunoille vapautuu tilaa, joka on jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käytössä. Idean taustalla on myös raha: kylätie on huokeampi turvallisuusratkaisu kuin, että rakennettaisiin esimerkiksi yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Periaatteessa idea on hyvä, mutta sen käytännön toteutuksessa on vielä oudoksuttavaa ja kehitettävää. Kylätie ei nimittäin ratkaisuna sovellu kaikkialle. Jossain tilanteessa kylätie voi olla tavoitteensa irvikuva, eikä eri kulkijaryhmien turvallisuus välttämättä kohennu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Espoon kokeilu alkoi 2020 Vuonna 2020 Vantaan ja Espoon rajalla käynnistyi kylätiekokeilu, jossa kapeahko kaupungin katu on muutettu autoilijoille yksikaistaiseksi ja tien reunoille vapautunut tila on jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käytössä. Kyseinen tieosuus on Espoon ja Vantaan rajalla. Nopeusrajoitus tiellä on 30 km/h. Kylätien alkaessa on selkeät opastekyltit. Pyöräilyn ja jalankulun vuoksi Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tuntee hyvin Espoon ja Vantaan rajalla sijaitsevan kylätien, joka johtaa Espoon Jupperista Vantaan Hämeenkylään. Hän on kulkenut tien useasti. – Tie johtaa Vantaan Hämeenkylästä Espoon Jupperiin. Kylätien keskellä on molempiin suuntiin kulkeville autoille yhteinen, usein noin kolme metriä leveä, ajorata. Sen molemmin puolin ovat tavallista leveämmät pientareet. Vesalainen kertaa, kuinka kylätiellä tulisi liikkua. – Moottoriajoneuvoilla ajetaan siis keskellä – paitsi kohtaamistilanteessa, jolloin väistetään tilapäisesti pientareelle. Pyöräliikenne ja jalankulkijat käyttävät heille varattua, usein noin 1,5 metriä leveää piennarta, jollainen löytyy tien molemmista reunoista. Vesalainen kertoo, että kylätiehen on otettu mallia Hollannista, jossa samankaltaisia ratkaisuja on käytössä paljon. – Kylätien pääasiallisena tarkoituksena on parantaa pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuutta. Kustannuksiltaan tiemerkinnöin ja muutamin liikennemerkein toteutettu kylätie on huomattavasti huokeampi kuin, että rakennettaisiin esimerkiksi yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, Vesalainen taustoittaa. Idea ei käy kaikkialle – ja entä talvi? Vesalainen tähdentää, ettei kylätie sovellu toteutuksena vilkkaasti moottoriajoneuvoilla liikennöidyille tieosuuksille. – Epäilen, että suurin kylätiehen liittyvä haaste on talvikeli, jolloin kavennetun ajotien tiemerkinnät peittyvät lumen ja jään alle. Tottuneilta kylätien käyttäjiltä oikeaoppinen ajaminen sujuu varmasti talvellakin, mutta ensimmäistä kertaa kylätielle eksyvän saattaa tällöin olla vaikeaa hahmottaa kokonaisuutta, vaikka käyttöperiaate varsin selkeästi liikennemerkein esitetäänkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autoilua kieli keskellä suuta Kylätiellä, sen keskellä, saa ajaa kieli keskellä suuta. Erityisen varoivainen tulee olla autojen kohtaamistilanteissa. – Kahden moottoriajoneuvon kohtaamistilanteessa siirtyvät molemmat tulosuunnastaan katsottuna oikeanpuoleiselle reuna-alueelle (pientareelle). Jos pientareella on samanaikaisesti muita, tulee odottaa kohtaamiseen sopivaa tilannetta kevyen liikenteen turvallisuutta vaarantamatta, Vesalainen ohjeistaa. Kun mäki peittää näkyvyyden eteenpäin, sopii toivoa, että nyppylän takaa vastaantuleva auto lähestyy asianmukaisella nopeudella. Tällaisessa paikassa Espoon ja Vantaan välillä on Autoliiton koulutuspäällikön mielestäni perusteltua varautua vastaantulijaan ja siirtyä lähemmäs oikeaa reunaa varmuuden vuoksi – muistaen, että nyppylän takana voi oikeassa reunassa olla jalankulkijoita tai pyöräilijöitä. Pyöräilijän ja jalankulkijan kohdatessa pyöräilijä siirtyy keskikaistalle. – Tällöin hän väistää keskikaistaa käyttävää, edestä tai takaa tulevaa. Autoilijoiden kokemaan turvattomuuden tunteeseen voi vaikuttaa se, että heidän on nyt huomioitava muita tiellä liikkuvia entistä paremmin, Vesalainen uumoilee. Kylätie Hattulassa ei laskenut nopeuksia Suomessa kylätie otettiin ensimmäiseksi käyttöön vuonna 2018 Hattulan Sattulantiellä Kanta-Hämeessä Hollannista saadun mallin pohjalta – paikallisen kyläyhdistyksen ja ely-keskuksen yhteistyönä. Kyläteitä on sittemmin tullut muun muassa Pyhtäälle Suur-Ahvenkosken koulun läheisyyteen sekä Espoon ja Vantaan rajalle, Mathildedaliin Salossa sekä Malmarintielle Itä-Vantaalle. Hattulan kunnan Sattulassa otettiin vuonna 2018 käyttöön Kylätie Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen hallinnoimalle maantielle 13889. Kylätie on maantiellä ja siinä on käytetty jatkuvaa reunaviivaa, vaikka tiemerkintätavaksi suositellaan katkoviivaa jatkuvan viivan sijaan. Katkoviiva indikoisi selkeämmin, että viivan ylittäminen on osa normaalia ajotapaa kyseisessä järjestelyssä. Kokemuksista tehty raportti tuo esiin, että tiemerkintätapa näyttäisi lisäävän turvallisuuden tunnetta, mutta mittauksissa ei havaittu ajonopeuksien alenemista. ”Ajonopeuksista tulee jatkossakin huolehtia normaaliin tapaan rajoituksien ja tarvittaessa hidasteiden tai muiden liikenteen rauhoittamiskeinojen avulla. Kylätiemalli on edullinen tapa parantaa jalankulkijan ja pyöräilijän turvallisuuden tunnetta tiellä tai kadulla. Kylätie tulee toteuttaa vain, jos se lisää turvallisuutta ja turvallisuuden tunnetta”, raportissa todetaan. Samaisen raportin mukaan pyörätie/jalkakäytävä on edelleen monin paikoin tarpeellinen ratkaisu. Edellytyksenä hyvä kohtaamisnäkemä Hattulan kokemuksien keskiössä on se, kuinka eri kulkijaryhmät havaitsevat toisensa. Se kun on keskeinen edellytys liikenneturvallisuuden kohennuksille. ”Kylätien keskeisenä edellytyksenä on riittävät näkemäolosuhteet kaikkialla, jotta erityisesti vastaan tuleva liikenne voidaan havainnoida riittävän aikaisin. Lähtökohtana on silmäpisteen korkeus 1,1 metrin korkeudella (henkilöauton kuljettaja) ja kohtaamisnäkemä.” Raportissa mainittu kohtaamisnäkemä on matka, minkä etäisyydeltä kahden kohtaavan ajoneuvon kuljettajat voivat nähdä toistensa ajoneuvot ja normaaliolosuhteissa pysähtyä yhteenajon välttämiseksi. ”Kohtaamisnäkemä otettiin mitoittavaksi tekijäksi, koska lähtökohtana on, että vastakkaiset ajosuunnat käyttävät samaa ajokaistaa.” Teksti: Timo Turkula Kuvat: Teppo Vesalainen ja Timo Turkula Lähteet: Sattulan kylätie: Raportti Uudenmaan ELY-keskuksen kylätiekokeilusta (2019), Pyöräliitto: Kylätie – tien uusjako Hollannin tyyliin (2018) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 15.3.2024 Liikenne Lähitaksi: kuluttajille keskiössä turvallisuus ja selkeä hinnoittelu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta