22.11.2019 Liikenne Miksi pienen peltivarion korjaaminen voi käydä lompakon päälle ja vie aikaa puolet viikosta? LähiTapiola vastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojen kolarikorjausajat ja -hinnat voivat yllättää. Harmittomankin näköinen kolhu voi käydä autoilijalle kalliiksi, LähiTapiola valottaa korjausten mahdollisesti tyyriitä kuluja ja usean päivän korjausaikoja. Suurin osa yli 40 000 vuosittaisesta vakuutusyhtiöiden tietoon tulevasta parkkipaikkavahingosta syntyy pienestä kolhaisusta peruuttaessa, tai törmäyksestä epäselvässä väistötilanteessa, kertoo vakuutusyhtiö LähiTapiola. – Parkkipaikkavahingoissa ulkoiset vahingot autolle jäävät yleensä silmämääräisesti pieniksi. Tyypillisesti auton etukulma tai takakulma vaurioituvat. Vaikka vahingot näyttävät pieniltä, voivat korjauskulut yllättää, LähiTapiolan asiantuntija Matti Arvo toteaa. Vaikka puskuriin kohdistunut pieni töytäisy ei näyttäisi päälle päin kovinkaan pahalta, voi puskurin takaa usein löytyä rikkoutuneita osia ja herkkää tekniikkaa, kuten erilaisia sensoreita. Lisäksi puskurin takana olevat törmäysvyöhykkeet ja turvarakenteet voivat olla vaurioituneita, ehjästä ulkonäöstä huolimatta. Lisäksi autojen rakenteita suunniteltaessa mahdollisesti tarvittavia korjaustoimenpiteitä ei oteta suuremmin huomioon. – Autojen rakenteita suunnitellaan enemmän muut tekijät kuin korjaustoimenpiteet edellä. Esimerkiksi melko yleisesti pienissä etuosan kolarivaurioissa ajovaloon kohdistuu isku, mikä rikkoo ajovalon korvakkeen ja ajovalon koteloa. Uudemmissa autoissa nykyaikaisen ajovalon vaihtaminen voi pelkän varaosan osalta maksaa jopa yli 2 000 euroa, kun koko valaisin joudutaan vaihtamaan, Arvo jatkaa. Uudet turvallisuutta parantavat järjestelmät ja niiden tarvitsemat sensorit ovat Arvon mukaan nostaneet kolarikorjausten kustannuksia. – Vahinkotilastomme vahvistavat käsityksen siitä, että kolarikorjausten hintakehitys on uudempien automallien osalta viimeisten vuosien aikana ollut nousujohteista. Tavanomaisen kustannusten nousun lisäksi autojen erilaisten avustavien järjestelmien, lisälaitteiden ja sensoreiden yleistyminen selittää kustannusten nousua. Aiemmin vain kalliimpiin merkkeihin ja malleihin kuuluneet varusteet ja avustavat järjestelmät ovat yleistyneet kaikkien hintaluokkien uudemmissa autoissa, Arvo toteaa. Arvo kertoo keskimäärin kolarikorjausten vahinkojen olevan suuruusluokaltaan noin 1 500–2 000 euroa. Tämä vaihtelee suuresti auton iän, merkin ja mallin mukaan. Usein ihmetystä herättää myös korjausten viemä aika. Arvon mukaan auto on kolarikorjauksessa keskimäärin 3–4 päivää, sillä usein autoa on myös maalattava. Maalauksen rinnalle aikaa vievänä osuutena on nousemassa uusien autojen turvajärjestelmien korjauksen jälkeinen säätäminen ja mahdollinen sopeutusajaminen. – Korjauksessa käytetään yhä enemmän aikaa sen varmistamiseen, että auton turvajärjestelmät toimivat korjauksen jälkeenkin oikein. Pieni kolhu parkkipaikalla voi aiheuttaa merkittävän määrän vikakoodeja, kun eri sensorit vikaantuvat, Arvo kertoo. Arvo huomauttaa myös tuulilasin vaihdossa näkyvän kolarikorjauksen hintakehityksen hyvin, vanhemmissa autoissa tuulilasin vaihdon saa muutamalla sadalla eurolla, mutta uusissa autoissa hinta voi nousta jopa nelinumeroiseen lukuun. Lähde: LähiTapiola Kuvituskuva: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku