22.11.2019

Miksi pienen peltivarion korjaaminen voi käydä lompakon päälle ja vie aikaa puolet viikosta? LähiTapiola vastaa

Autojen kolarikorjausajat ja -hinnat voivat yllättää. Harmittomankin näköinen kolhu voi käydä autoilijalle kalliiksi, LähiTapiola valottaa korjausten mahdollisesti tyyriitä kuluja ja usean päivän korjausaikoja.

Suurin osa yli 40 000 vuosittaisesta vakuutusyhtiöiden tietoon tulevasta parkkipaikkavahingosta syntyy pienestä kolhaisusta peruuttaessa, tai törmäyksestä epäselvässä väistötilanteessa, kertoo vakuutusyhtiö LähiTapiola.

– Parkkipaikkavahingoissa ulkoiset vahingot autolle jäävät yleensä silmämääräisesti pieniksi. Tyypillisesti auton etukulma tai takakulma vaurioituvat. Vaikka vahingot näyttävät pieniltä, voivat korjauskulut yllättää, LähiTapiolan asiantuntija Matti Arvo toteaa.

Vaikka puskuriin kohdistunut pieni töytäisy ei näyttäisi päälle päin kovinkaan pahalta, voi puskurin takaa usein löytyä rikkoutuneita osia ja herkkää tekniikkaa, kuten erilaisia sensoreita. Lisäksi puskurin takana olevat törmäysvyöhykkeet ja turvarakenteet voivat olla vaurioituneita, ehjästä ulkonäöstä huolimatta.

Lisäksi autojen rakenteita suunniteltaessa mahdollisesti tarvittavia korjaustoimenpiteitä ei oteta suuremmin huomioon.

– Autojen rakenteita suunnitellaan enemmän muut tekijät kuin korjaustoimenpiteet edellä. Esimerkiksi melko yleisesti pienissä etuosan kolarivaurioissa ajovaloon kohdistuu isku, mikä rikkoo ajovalon korvakkeen ja ajovalon koteloa. Uudemmissa autoissa nykyaikaisen ajovalon vaihtaminen voi pelkän varaosan osalta maksaa jopa yli 2 000 euroa, kun koko valaisin joudutaan vaihtamaan, Arvo jatkaa.

Uudet turvallisuutta parantavat järjestelmät ja niiden tarvitsemat sensorit ovat Arvon mukaan nostaneet kolarikorjausten kustannuksia.

– Vahinkotilastomme vahvistavat käsityksen siitä, että kolarikorjausten hintakehitys on uudempien automallien osalta viimeisten vuosien aikana ollut nousujohteista. Tavanomaisen kustannusten nousun lisäksi autojen erilaisten avustavien järjestelmien, lisälaitteiden ja sensoreiden yleistyminen selittää kustannusten nousua. Aiemmin vain kalliimpiin merkkeihin ja malleihin kuuluneet varusteet ja avustavat järjestelmät ovat yleistyneet kaikkien hintaluokkien uudemmissa autoissa, Arvo toteaa.

Arvo kertoo keskimäärin kolarikorjausten vahinkojen olevan suuruusluokaltaan noin 1 500–2 000 euroa. Tämä vaihtelee suuresti auton iän, merkin ja mallin mukaan.

Usein ihmetystä herättää myös korjausten viemä aika. Arvon mukaan auto on kolarikorjauksessa keskimäärin 3–4 päivää, sillä usein autoa on myös maalattava.

Maalauksen rinnalle aikaa vievänä osuutena on nousemassa uusien autojen turvajärjestelmien korjauksen jälkeinen säätäminen ja mahdollinen sopeutusajaminen.

– Korjauksessa käytetään yhä enemmän aikaa sen varmistamiseen, että auton turvajärjestelmät toimivat korjauksen jälkeenkin oikein. Pieni kolhu parkkipaikalla voi aiheuttaa merkittävän määrän vikakoodeja, kun eri sensorit vikaantuvat, Arvo kertoo.

Arvo huomauttaa myös tuulilasin vaihdossa näkyvän kolarikorjauksen hintakehityksen hyvin, vanhemmissa autoissa tuulilasin vaihdon saa muutamalla sadalla eurolla, mutta uusissa autoissa hinta voi nousta jopa nelinumeroiseen lukuun.

Lähde: LähiTapiola Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat