22.11.2019 Liikenne Miksi pienen peltivarion korjaaminen voi käydä lompakon päälle ja vie aikaa puolet viikosta? LähiTapiola vastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojen kolarikorjausajat ja -hinnat voivat yllättää. Harmittomankin näköinen kolhu voi käydä autoilijalle kalliiksi, LähiTapiola valottaa korjausten mahdollisesti tyyriitä kuluja ja usean päivän korjausaikoja. Suurin osa yli 40 000 vuosittaisesta vakuutusyhtiöiden tietoon tulevasta parkkipaikkavahingosta syntyy pienestä kolhaisusta peruuttaessa, tai törmäyksestä epäselvässä väistötilanteessa, kertoo vakuutusyhtiö LähiTapiola.– Parkkipaikkavahingoissa ulkoiset vahingot autolle jäävät yleensä silmämääräisesti pieniksi. Tyypillisesti auton etukulma tai takakulma vaurioituvat. Vaikka vahingot näyttävät pieniltä, voivat korjauskulut yllättää, LähiTapiolan asiantuntija Matti Arvo toteaa.Vaikka puskuriin kohdistunut pieni töytäisy ei näyttäisi päälle päin kovinkaan pahalta, voi puskurin takaa usein löytyä rikkoutuneita osia ja herkkää tekniikkaa, kuten erilaisia sensoreita. Lisäksi puskurin takana olevat törmäysvyöhykkeet ja turvarakenteet voivat olla vaurioituneita, ehjästä ulkonäöstä huolimatta.Lisäksi autojen rakenteita suunniteltaessa mahdollisesti tarvittavia korjaustoimenpiteitä ei oteta suuremmin huomioon.– Autojen rakenteita suunnitellaan enemmän muut tekijät kuin korjaustoimenpiteet edellä. Esimerkiksi melko yleisesti pienissä etuosan kolarivaurioissa ajovaloon kohdistuu isku, mikä rikkoo ajovalon korvakkeen ja ajovalon koteloa. Uudemmissa autoissa nykyaikaisen ajovalon vaihtaminen voi pelkän varaosan osalta maksaa jopa yli 2 000 euroa, kun koko valaisin joudutaan vaihtamaan, Arvo jatkaa.Uudet turvallisuutta parantavat järjestelmät ja niiden tarvitsemat sensorit ovat Arvon mukaan nostaneet kolarikorjausten kustannuksia.– Vahinkotilastomme vahvistavat käsityksen siitä, että kolarikorjausten hintakehitys on uudempien automallien osalta viimeisten vuosien aikana ollut nousujohteista. Tavanomaisen kustannusten nousun lisäksi autojen erilaisten avustavien järjestelmien, lisälaitteiden ja sensoreiden yleistyminen selittää kustannusten nousua. Aiemmin vain kalliimpiin merkkeihin ja malleihin kuuluneet varusteet ja avustavat järjestelmät ovat yleistyneet kaikkien hintaluokkien uudemmissa autoissa, Arvo toteaa.Arvo kertoo keskimäärin kolarikorjausten vahinkojen olevan suuruusluokaltaan noin 1 500–2 000 euroa. Tämä vaihtelee suuresti auton iän, merkin ja mallin mukaan.Usein ihmetystä herättää myös korjausten viemä aika. Arvon mukaan auto on kolarikorjauksessa keskimäärin 3–4 päivää, sillä usein autoa on myös maalattava.Maalauksen rinnalle aikaa vievänä osuutena on nousemassa uusien autojen turvajärjestelmien korjauksen jälkeinen säätäminen ja mahdollinen sopeutusajaminen.– Korjauksessa käytetään yhä enemmän aikaa sen varmistamiseen, että auton turvajärjestelmät toimivat korjauksen jälkeenkin oikein. Pieni kolhu parkkipaikalla voi aiheuttaa merkittävän määrän vikakoodeja, kun eri sensorit vikaantuvat, Arvo kertoo.Arvo huomauttaa myös tuulilasin vaihdossa näkyvän kolarikorjauksen hintakehityksen hyvin, vanhemmissa autoissa tuulilasin vaihdon saa muutamalla sadalla eurolla, mutta uusissa autoissa hinta voi nousta jopa nelinumeroiseen lukuun.Lähde: LähiTapiola Kuvituskuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle