22.11.2019 Liikenne Miksi pienen peltivarion korjaaminen voi käydä lompakon päälle ja vie aikaa puolet viikosta? LähiTapiola vastaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojen kolarikorjausajat ja -hinnat voivat yllättää. Harmittomankin näköinen kolhu voi käydä autoilijalle kalliiksi, LähiTapiola valottaa korjausten mahdollisesti tyyriitä kuluja ja usean päivän korjausaikoja. Suurin osa yli 40 000 vuosittaisesta vakuutusyhtiöiden tietoon tulevasta parkkipaikkavahingosta syntyy pienestä kolhaisusta peruuttaessa, tai törmäyksestä epäselvässä väistötilanteessa, kertoo vakuutusyhtiö LähiTapiola.– Parkkipaikkavahingoissa ulkoiset vahingot autolle jäävät yleensä silmämääräisesti pieniksi. Tyypillisesti auton etukulma tai takakulma vaurioituvat. Vaikka vahingot näyttävät pieniltä, voivat korjauskulut yllättää, LähiTapiolan asiantuntija Matti Arvo toteaa.Vaikka puskuriin kohdistunut pieni töytäisy ei näyttäisi päälle päin kovinkaan pahalta, voi puskurin takaa usein löytyä rikkoutuneita osia ja herkkää tekniikkaa, kuten erilaisia sensoreita. Lisäksi puskurin takana olevat törmäysvyöhykkeet ja turvarakenteet voivat olla vaurioituneita, ehjästä ulkonäöstä huolimatta.Lisäksi autojen rakenteita suunniteltaessa mahdollisesti tarvittavia korjaustoimenpiteitä ei oteta suuremmin huomioon.– Autojen rakenteita suunnitellaan enemmän muut tekijät kuin korjaustoimenpiteet edellä. Esimerkiksi melko yleisesti pienissä etuosan kolarivaurioissa ajovaloon kohdistuu isku, mikä rikkoo ajovalon korvakkeen ja ajovalon koteloa. Uudemmissa autoissa nykyaikaisen ajovalon vaihtaminen voi pelkän varaosan osalta maksaa jopa yli 2 000 euroa, kun koko valaisin joudutaan vaihtamaan, Arvo jatkaa.Uudet turvallisuutta parantavat järjestelmät ja niiden tarvitsemat sensorit ovat Arvon mukaan nostaneet kolarikorjausten kustannuksia.– Vahinkotilastomme vahvistavat käsityksen siitä, että kolarikorjausten hintakehitys on uudempien automallien osalta viimeisten vuosien aikana ollut nousujohteista. Tavanomaisen kustannusten nousun lisäksi autojen erilaisten avustavien järjestelmien, lisälaitteiden ja sensoreiden yleistyminen selittää kustannusten nousua. Aiemmin vain kalliimpiin merkkeihin ja malleihin kuuluneet varusteet ja avustavat järjestelmät ovat yleistyneet kaikkien hintaluokkien uudemmissa autoissa, Arvo toteaa.Arvo kertoo keskimäärin kolarikorjausten vahinkojen olevan suuruusluokaltaan noin 1 500–2 000 euroa. Tämä vaihtelee suuresti auton iän, merkin ja mallin mukaan.Usein ihmetystä herättää myös korjausten viemä aika. Arvon mukaan auto on kolarikorjauksessa keskimäärin 3–4 päivää, sillä usein autoa on myös maalattava.Maalauksen rinnalle aikaa vievänä osuutena on nousemassa uusien autojen turvajärjestelmien korjauksen jälkeinen säätäminen ja mahdollinen sopeutusajaminen.– Korjauksessa käytetään yhä enemmän aikaa sen varmistamiseen, että auton turvajärjestelmät toimivat korjauksen jälkeenkin oikein. Pieni kolhu parkkipaikalla voi aiheuttaa merkittävän määrän vikakoodeja, kun eri sensorit vikaantuvat, Arvo kertoo.Arvo huomauttaa myös tuulilasin vaihdossa näkyvän kolarikorjauksen hintakehityksen hyvin, vanhemmissa autoissa tuulilasin vaihdon saa muutamalla sadalla eurolla, mutta uusissa autoissa hinta voi nousta jopa nelinumeroiseen lukuun.Lähde: LähiTapiola Kuvituskuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta