3.3.2020 Liikenne Ministeri Timo Harakka: työsuhdeautoista ilmastotalkoiden työkalu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneministeri penää liikenteen tulevaisuutta koskevaan päätöksentekoon kokonaisnäkemystä ja vaatii siltarumpupolitiikan hautaamista. Valtiollisista toimista liikenteen haitallisten kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi on päätettävä yhtenä kokonaisuutena, erillistoimet ovat tehottomia. Näin linjasi liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka alustuksessaan liikenneministeriön järjestämässä Liikenne- ja viestintäfoorumi 2020 -tilaisuudessa Helsingissä. Harakan mukaan liikkumisen tarpeet Suomessa on tyydytetty tehottomasti ja ilmaston kannalta vaarallisesti, mutta ihmisten ja tavaroiden liikkuminen ovat kokemassa murroksen. Harakka pitää riittämättömänä, että autoilun tulevaisuudesta puhuttaessa keskitytään usein käyttövoimaan, esimerkiksi bensiiniautoista sähköautoihin siirtymiseen. – Merkittävämpää ovat liikenteen järjestelmätason muutokset. Kaikki politiikka pitää suunnata vapauden lisäämisen. Liikkuminen ja tieto ovat vapauden ytimessä. Harakan puheessa vilahtelee tiuhaan kansalaisten vapaus valita liikkumistapansa, mutta kenties toisin kuin nykyisin. – Jos on pakko omistaa henkilöauto arkensa järjestämiseen, niin sen rinnalle yhteiskunnan pitää tarjota aitoja muita vaihtoehtoja. Yhteiskunnan tulee tarjota entistä paremmat liikkumispalvelut, mikä mahdollistaa kansalaisille kaupunkialueilla luopumisen omistusautosta ja maaseudulla kakkosautosta. Millä edellytyksin ja missä aikataulussa tämänkaltainen ministerin väläyttelemä muutos toteutuisi ja mitä se maksaisi kansalaisille rahassa tai liikkumiseen käytetyssä ajassa, ei käy alustuksesta selville. Harakka myöntää, että tehtävää riittää. – Julkisen liikenteen houkuttelevuutta on tehostettava. Esimerkiksi liityntäliikenne on räätälöitävä aidosti toimivaksi vaihtoehdoksi. Valmistelussa työkaluna on 12 vuoden mittainen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma, joka ohjaa maan väyläverkoston rakentamista ja julkista liikenteen rahoittamista. Suunnitelmaa tehdään kattavalla poliittisella kokoonpanolla. Harakan mukaan liikenteen siltarumpupolitiikka on historiaa. – Tässä työssä poliitikot eivät edusta äänestysaluettaan vaan koko valtakuntaa, Harakka väittää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Työsuhdeautoilun veroremontti vireillä Alustuksen konkreettisin linjaus kuultiin sen loppupuolella, ja se koski työsuhdeautoilun mahdollisuuksia liikenteen päästötalkoissa. Harakan mukaan monessa neuvottelupöydässä keskiössä ovat liikenteen ja autoilun verotuksen muutokset, joita parhaillaan pohditaan työryhmässä valtiovarainministeriön johdolla. – Yksi päästövähennyskeino on työsuhdeautoilun verotuksen muutos siten, että jatkossa työsuhdeautot ovat mahdollisimman vähäpäästöisiä autoja. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta