3.3.2020

Ministeri Timo Harakka: työsuhdeautoista ilmastotalkoiden työkalu

Liikenneministeri penää liikenteen tulevaisuutta koskevaan päätöksentekoon kokonaisnäkemystä ja vaatii siltarumpupolitiikan hautaamista.

Valtiollisista toimista liikenteen haitallisten kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi on päätettävä yhtenä kokonaisuutena, erillistoimet ovat tehottomia. Näin linjasi liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka alustuksessaan liikenneministeriön järjestämässä Liikenne- ja viestintäfoorumi 2020 -tilaisuudessa Helsingissä.

Harakan mukaan liikkumisen tarpeet Suomessa on tyydytetty tehottomasti ja ilmaston kannalta vaarallisesti, mutta ihmisten ja tavaroiden liikkuminen ovat kokemassa murroksen. Harakka pitää riittämättömänä, että autoilun tulevaisuudesta puhuttaessa keskitytään usein käyttövoimaan, esimerkiksi bensiiniautoista sähköautoihin siirtymiseen.

– Merkittävämpää ovat liikenteen järjestelmätason muutokset. Kaikki politiikka pitää suunnata vapauden lisäämisen. Liikkuminen ja tieto ovat vapauden ytimessä.

Harakan puheessa vilahtelee tiuhaan kansalaisten vapaus valita liikkumistapansa, mutta kenties toisin kuin nykyisin.

– Jos on pakko omistaa henkilöauto arkensa järjestämiseen, niin sen rinnalle yhteiskunnan pitää tarjota aitoja muita vaihtoehtoja. Yhteiskunnan tulee tarjota entistä paremmat liikkumispalvelut, mikä mahdollistaa kansalaisille  kaupunkialueilla luopumisen omistusautosta ja maaseudulla kakkosautosta.

Millä edellytyksin ja missä aikataulussa tämänkaltainen ministerin väläyttelemä muutos toteutuisi ja mitä se maksaisi kansalaisille rahassa tai liikkumiseen käytetyssä ajassa, ei käy alustuksesta selville.

Harakka myöntää, että tehtävää riittää.

– Julkisen liikenteen houkuttelevuutta on tehostettava. Esimerkiksi liityntäliikenne on räätälöitävä aidosti toimivaksi vaihtoehdoksi.

Valmistelussa työkaluna on 12 vuoden mittainen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma, joka ohjaa maan väyläverkoston rakentamista ja julkista liikenteen rahoittamista. Suunnitelmaa tehdään kattavalla poliittisella kokoonpanolla. Harakan mukaan liikenteen siltarumpupolitiikka on historiaa.

– Tässä työssä poliitikot eivät edusta äänestysaluettaan vaan koko valtakuntaa, Harakka väittää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Työsuhdeautoilun veroremontti vireillä

Alustuksen konkreettisin linjaus kuultiin sen loppupuolella, ja se koski työsuhdeautoilun mahdollisuuksia liikenteen päästötalkoissa.

Harakan mukaan monessa neuvottelupöydässä keskiössä ovat liikenteen ja autoilun verotuksen muutokset, joita parhaillaan pohditaan työryhmässä valtiovarainministeriön johdolla.

– Yksi päästövähennyskeino on työsuhdeautoilun verotuksen muutos siten, että jatkossa työsuhdeautot ovat mahdollisimman vähäpäästöisiä autoja.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat