3.3.2020 Liikenne Ministeri Timo Harakka: työsuhdeautoista ilmastotalkoiden työkalu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneministeri penää liikenteen tulevaisuutta koskevaan päätöksentekoon kokonaisnäkemystä ja vaatii siltarumpupolitiikan hautaamista. Valtiollisista toimista liikenteen haitallisten kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi on päätettävä yhtenä kokonaisuutena, erillistoimet ovat tehottomia. Näin linjasi liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka alustuksessaan liikenneministeriön järjestämässä Liikenne- ja viestintäfoorumi 2020 -tilaisuudessa Helsingissä.Harakan mukaan liikkumisen tarpeet Suomessa on tyydytetty tehottomasti ja ilmaston kannalta vaarallisesti, mutta ihmisten ja tavaroiden liikkuminen ovat kokemassa murroksen. Harakka pitää riittämättömänä, että autoilun tulevaisuudesta puhuttaessa keskitytään usein käyttövoimaan, esimerkiksi bensiiniautoista sähköautoihin siirtymiseen.– Merkittävämpää ovat liikenteen järjestelmätason muutokset. Kaikki politiikka pitää suunnata vapauden lisäämisen. Liikkuminen ja tieto ovat vapauden ytimessä.Harakan puheessa vilahtelee tiuhaan kansalaisten vapaus valita liikkumistapansa, mutta kenties toisin kuin nykyisin.– Jos on pakko omistaa henkilöauto arkensa järjestämiseen, niin sen rinnalle yhteiskunnan pitää tarjota aitoja muita vaihtoehtoja. Yhteiskunnan tulee tarjota entistä paremmat liikkumispalvelut, mikä mahdollistaa kansalaisille kaupunkialueilla luopumisen omistusautosta ja maaseudulla kakkosautosta.Millä edellytyksin ja missä aikataulussa tämänkaltainen ministerin väläyttelemä muutos toteutuisi ja mitä se maksaisi kansalaisille rahassa tai liikkumiseen käytetyssä ajassa, ei käy alustuksesta selville.Harakka myöntää, että tehtävää riittää.– Julkisen liikenteen houkuttelevuutta on tehostettava. Esimerkiksi liityntäliikenne on räätälöitävä aidosti toimivaksi vaihtoehdoksi.Valmistelussa työkaluna on 12 vuoden mittainen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma, joka ohjaa maan väyläverkoston rakentamista ja julkista liikenteen rahoittamista. Suunnitelmaa tehdään kattavalla poliittisella kokoonpanolla. Harakan mukaan liikenteen siltarumpupolitiikka on historiaa.– Tässä työssä poliitikot eivät edusta äänestysaluettaan vaan koko valtakuntaa, Harakka väittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyösuhdeautoilun veroremontti vireilläAlustuksen konkreettisin linjaus kuultiin sen loppupuolella, ja se koski työsuhdeautoilun mahdollisuuksia liikenteen päästötalkoissa.Harakan mukaan monessa neuvottelupöydässä keskiössä ovat liikenteen ja autoilun verotuksen muutokset, joita parhaillaan pohditaan työryhmässä valtiovarainministeriön johdolla.– Yksi päästövähennyskeino on työsuhdeautoilun verotuksen muutos siten, että jatkossa työsuhdeautot ovat mahdollisimman vähäpäästöisiä autoja.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster