Liikenne Uutinen 18.1.2021

Miten auton lämmitystolppaa käytetään oikein?

Ei ole sittenkään kaikille aivan selvää, miten auton lämmitystolppaa käytetään turvallisesti. Tässäkin piilee mahdollinen vaara.

Auton lämmitystolppaa hyödyntävä nauttii monista eduista. Lämmin ja huurteeton auto on mukavuuden lisäksi parempi myös liikenneturvallisuuden näkökulmasta.

Valitettavasti väärinkäyttöäkin ilmenee ja yksinkertaiselta tuntuva toimi vaatii muutamien asioiden huomioimista. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on oikea henkilö neuvomaan, kuinka auton lämmitystolppaa ja sisätilanlämmitintä käytetään oikeaoppisesti.

Miten auton lämmitystolppaa käytetään oikein?

Lähtökohtana kaikkien sähkölaitteiden kanssa on maalaisjärki. Tästä huolimatta perusasiatkin saattavat helposti unohtua ajattelemattomuudessa tai kiireessä.

– Lämpötolpan kansi on pidettävä lukittuna aina – siis siitä riippumatta, onko tolpassa johto kiinni vai ei. Kyseessä on erityisesti lasten turvallisuuden kannalta olennainen asia, neuvoo Vesalainen.

Jos autoa lämmitetään vain kotioloissa, voi johtoa säilyttää auton sijaan myös kotona. Lämmitysjohtoa ei saa kuitenkaan jättää kiinni pistorasiaan, silloin kun auto ei ole lämmityksessä. Myöskään jatkojohtoa ei saa käyttää, joten autoilijan on hankittava oikean pituinen lämmitysjohto.

– Lapset saattavat mennä availemaan jatkojohtojen liitoksia ja näin altistua sähköiskuille. Lisäksi maassa lojuessaan se saattaa tehdä jännitteelliseksi sohjo- tai vesilammikon, jolloin kenelle tahansa auton lähellä liikkuvalle aiheutuu vakava sähköiskun vaara, kertoo Vesalainen.

Vesalainen muistuttaa myös, että maassa lojuva lämmitysjohto on lisäksi altis ilkivallalle tai esimerkiksi lumenaurauksesta tai -kolauksesta aiheutuville vaurioille. Vaurioitunut johto on aina hengenvaarallinen.

Huonolaatuiset tarvikejohdot aiheuttavat tarpeettoman riskin hapertuessaan. Vesalainen suosittelee käyttämään vain laadukkaita, riittävästi pakkasta kestäviä lämmityskaapeleita.

Lämmitystolppaa käytetään useimmin pakkasilla ja tästä syystä sen luukun lukko kannattaa voidella säännöllisesti. Näin se toimii moitteettomasti silloinkin, kun kosteus pyrkii tiivistymään nopeasti jäähtyvälle metallipinnalle.

– Lämmitystolpan ajastinkellon kellonaika on syytä tarkastaa ja ajastimen toiminta testata aina aika-ajoin. Tämän voi tehdä jollain sähkölaitteella, jolla tolpan toiminta on helppo todeta. Mikäli tolppaan ei jostain syystä tule sähköä, kannattaa tarkastaa ensin ajastinkellon asento, tolpassa oleva sulake sekä vikavirtasuoja. Vikavirtasuojan toiminta tulisi testata ainakin pari kertaa vuodessa testipainiketta painamalla, jolloin vikavirtasuojan pitäisi laueta, ohjeistaa Vesalainen.

Oikeat lämmittimet ja lataus

Auton lämmittämiseen on käytettävä vain siihen tarkoitukseen kehitettyjä lämmittimiä. Vesalainen tietää toisinaan luovan autoilijan käyttävän auton sisätilojen lämmittämiseen sellaista sähkölämmitintä, jota ei ole tarkoitettu autokäyttöön. Liian tehokas tai väärässä asennossa oleva lämmitin aiheuttaa tulipalovaaran.

– Valitettavan usein luovien lämmitysratkaisujen yhteydessä näkee myös viriteltävän jatkojohtoja ikkunoiden tai ovenkarmien välistä autoon sisälle. Oven tai ikkunan väliin puristuksiin jäänyt johto vaurioituu helposti ja saattaa pahimmillaan aiheuttaa sen, että auton korista voi saada sähköiskun, sanoo Vesalainen.

Oman haasteensa aiheuttaa sekin, mikäli lämmitystolppaa käytetään sähköauton tai lataushybridin lataamiseen.

– Ennen sähköauton tai ladattavan hybridin kytkemistä tolppaan on varmistettava taloyhtiön sähköjärjestelmän soveltuvuus lataukseen isännöitsijältä tai taloyhtiön edustajalta. Samalla on olennaista sopia latauksesta aiheutuvien kustannusten kohdistamisesta nimenomaan lataajalle, joka usein edellyttää muutostarpeita tolppaan, muistuttaa Vesalainen.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu