18.1.2021 Liikenne Miten auton lämmitystolppaa käytetään oikein? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei ole sittenkään kaikille aivan selvää, miten auton lämmitystolppaa käytetään turvallisesti. Tässäkin piilee mahdollinen vaara. Auton lämmitystolppaa hyödyntävä nauttii monista eduista. Lämmin ja huurteeton auto on mukavuuden lisäksi parempi myös liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Valitettavasti väärinkäyttöäkin ilmenee ja yksinkertaiselta tuntuva toimi vaatii muutamien asioiden huomioimista. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on oikea henkilö neuvomaan, kuinka auton lämmitystolppaa ja sisätilanlämmitintä käytetään oikeaoppisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miten auton lämmitystolppaa käytetään oikein? Lähtökohtana kaikkien sähkölaitteiden kanssa on maalaisjärki. Tästä huolimatta perusasiatkin saattavat helposti unohtua ajattelemattomuudessa tai kiireessä. – Lämpötolpan kansi on pidettävä lukittuna aina – siis siitä riippumatta, onko tolpassa johto kiinni vai ei. Kyseessä on erityisesti lasten turvallisuuden kannalta olennainen asia, neuvoo Vesalainen. Jos autoa lämmitetään vain kotioloissa, voi johtoa säilyttää auton sijaan myös kotona. Lämmitysjohtoa ei saa kuitenkaan jättää kiinni pistorasiaan, silloin kun auto ei ole lämmityksessä. Myöskään jatkojohtoa ei saa käyttää, joten autoilijan on hankittava oikean pituinen lämmitysjohto. – Lapset saattavat mennä availemaan jatkojohtojen liitoksia ja näin altistua sähköiskuille. Lisäksi maassa lojuessaan se saattaa tehdä jännitteelliseksi sohjo- tai vesilammikon, jolloin kenelle tahansa auton lähellä liikkuvalle aiheutuu vakava sähköiskun vaara, kertoo Vesalainen. Vesalainen muistuttaa myös, että maassa lojuva lämmitysjohto on lisäksi altis ilkivallalle tai esimerkiksi lumenaurauksesta tai -kolauksesta aiheutuville vaurioille. Vaurioitunut johto on aina hengenvaarallinen. Huonolaatuiset tarvikejohdot aiheuttavat tarpeettoman riskin hapertuessaan. Vesalainen suosittelee käyttämään vain laadukkaita, riittävästi pakkasta kestäviä lämmityskaapeleita. Lämmitystolppaa käytetään useimmin pakkasilla ja tästä syystä sen luukun lukko kannattaa voidella säännöllisesti. Näin se toimii moitteettomasti silloinkin, kun kosteus pyrkii tiivistymään nopeasti jäähtyvälle metallipinnalle. – Lämmitystolpan ajastinkellon kellonaika on syytä tarkastaa ja ajastimen toiminta testata aina aika-ajoin. Tämän voi tehdä jollain sähkölaitteella, jolla tolpan toiminta on helppo todeta. Mikäli tolppaan ei jostain syystä tule sähköä, kannattaa tarkastaa ensin ajastinkellon asento, tolpassa oleva sulake sekä vikavirtasuoja. Vikavirtasuojan toiminta tulisi testata ainakin pari kertaa vuodessa testipainiketta painamalla, jolloin vikavirtasuojan pitäisi laueta, ohjeistaa Vesalainen. Oikeat lämmittimet ja lataus Auton lämmittämiseen on käytettävä vain siihen tarkoitukseen kehitettyjä lämmittimiä. Vesalainen tietää toisinaan luovan autoilijan käyttävän auton sisätilojen lämmittämiseen sellaista sähkölämmitintä, jota ei ole tarkoitettu autokäyttöön. Liian tehokas tai väärässä asennossa oleva lämmitin aiheuttaa tulipalovaaran. – Valitettavan usein luovien lämmitysratkaisujen yhteydessä näkee myös viriteltävän jatkojohtoja ikkunoiden tai ovenkarmien välistä autoon sisälle. Oven tai ikkunan väliin puristuksiin jäänyt johto vaurioituu helposti ja saattaa pahimmillaan aiheuttaa sen, että auton korista voi saada sähköiskun, sanoo Vesalainen. Oman haasteensa aiheuttaa sekin, mikäli lämmitystolppaa käytetään sähköauton tai lataushybridin lataamiseen. – Ennen sähköauton tai ladattavan hybridin kytkemistä tolppaan on varmistettava taloyhtiön sähköjärjestelmän soveltuvuus lataukseen isännöitsijältä tai taloyhtiön edustajalta. Samalla on olennaista sopia latauksesta aiheutuvien kustannusten kohdistamisesta nimenomaan lataajalle, joka usein edellyttää muutostarpeita tolppaan, muistuttaa Vesalainen. Teksti: Henri Posa, Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?