9.6.2017 Ajoneuvot Motiva: Sähköautoa ei ladata lämpötolpasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kotitalouspistorasia voi jopa sulaa sähköautoa ladatessa. Lämpötolppa ei ole paras väline sähköauton tai ladattavan hybridin lataamiseen, kertoo energiatehokkuuden ratkaisuihin keskittynyt Motiva. Soveltuvaakin tolppaa Motiva suosittelee vain tilapäislataamiseen. Lämpötolpan ja kotipistorasian tavallista Schuko-pistoketta ei ole suunniteltu sähkö- tai hybridiauton lataamisesta seuraavalle rasitukselle. Pitkäkestoinen lataus suurella virralla lämmittää pistoketta, ja pahimmillaan huonokuntoinen pistorasia voi jopa sulaa. Mikään laki ei kuitenkaan rajoita kotipistorasian tai lämpötolpan käyttämistä lataamiseen. Lataustehoa sen sijaan on rajoitettava lämpötolpan tai muun kotipistorasian tapauksessa, mutta tämän tehtävän sähköauto hoitaa yleensä automaattisesti. Kotilataamiseen suositellaan erillisen latausaseman hankintaa. Motivan johtava asiantuntija Vesa Peltola varoittaa, että latauksen katkaisu Schuko-pistokkeen irrottamalla saattaa aiheuttaa valokaaren, mikä vähitellen kuluttaa pistorasiaa. Tämänkin ongelman autojen lataamiseen kehitetyt pistokevaihtoehdot ratkaisevat. Autojen lataamiseen suunnitelluista pistokevaihtoehdoista tärkein on tällä hetkellä Type 2 -liitin, joka tunnetaan myös Mennekes-liittimenä. Euroopan komissio on vahvistanut sen Euroopan unionin viralliseksi latauspistokkeeksi julkisissa latausasemissa ja näin myös autonvalmistajilla on tarve suosia Type 2 -liitintä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mistä laturi ja kuka maksaa latauksen? – Jokainen auto tarvitsee käytännössä oman latauspisteen, Peltola painottaa. Tämä on hyvä huomioida sähköauton osalta, vaikka tarve riippuu tietenkin myös autojen akkukapasiteetista, latausajasta sekä ajettavasta matkasta. Taloyhtiöiden ja työpaikkojen osalta tulee myös selvittää kustannusten jakautuminen. Auton moottorin ja sisätilan esilämmitys kustantaa vuodessa noin 50 euroa, kun sähkö- tai ladattavan hybridiauton lataaminen 20 000 kilometrin ajosuoritteella lisää yhden nollan sähkölaskuun – olettaen, että auto ladataan aina samassa pisteessä. Kymmenkertainen kustannus aiheuttaa taloyhtiössä helposti riitatilanteen, jos asiasta ei sovita etukäteen. Oikeudenmukainen kustannusjako tarkoittaisi veloitusta käytön mukaan, joka vaatii sähköasennukselta myös mittaria sähkönkulutuksen seuraamiseen. Tulevaisuuden varalle latausratkaisuksi taloyhtiöön, kotiin tai työpaikalle Motiva suosittelee Type 2 -yhteensopivaa kaapelitonta latausasemaa. Tällöin kaapelia voi vaihtaa tarvittaessa auton mukaan ja riittää, että autoon sopivan kaapelin toisessa päässä on Type 2 -liitin. Sähköauton tai lataushybridin lataamisesta voi myös koitua veroseuraamuksia. Työsuhdeauton suhteen tilanne on monimutkaisempi, sillä se riippuu esimerkiksi autoedun luonteesta. Päivitetty: 12.6.2017 klo 11.25: Lisätty tarkennuksia Motivan pyynnöstä liittyen kotitalouspistokkeesta lataamiseen, ja poistettu virheellinen veroväite oman auton lataamisesta työpaikalla. Lähde: Motiva, kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku