9.6.2017

Motiva: Sähköautoa ei ladata lämpötolpasta

Sähköauton lataus

Kotitalouspistorasia voi jopa sulaa sähköautoa ladatessa.

Lämpötolppa ei ole paras väline sähköauton tai ladattavan hybridin lataamiseen, kertoo energiatehokkuuden ratkaisuihin keskittynyt Motiva. Soveltuvaakin tolppaa Motiva suosittelee vain tilapäislataamiseen.

Lämpötolpan ja kotipistorasian tavallista Schuko-pistoketta ei ole suunniteltu sähkö- tai hybridiauton lataamisesta seuraavalle rasitukselle. Pitkäkestoinen lataus suurella virralla lämmittää pistoketta, ja pahimmillaan huonokuntoinen pistorasia voi jopa sulaa.

Mikään laki ei kuitenkaan rajoita kotipistorasian tai lämpötolpan käyttämistä lataamiseen. Lataustehoa sen sijaan on rajoitettava lämpötolpan tai muun kotipistorasian tapauksessa, mutta tämän tehtävän sähköauto hoitaa yleensä automaattisesti.

Kotilataamiseen suositellaan erillisen latausaseman hankintaa.

Motivan johtava asiantuntija Vesa Peltola varoittaa, että latauksen katkaisu Schuko-pistokkeen irrottamalla saattaa aiheuttaa valokaaren, mikä vähitellen kuluttaa pistorasiaa. Tämänkin ongelman autojen lataamiseen kehitetyt pistokevaihtoehdot ratkaisevat.

Autojen lataamiseen suunnitelluista pistokevaihtoehdoista tärkein on tällä hetkellä Type 2 -liitin, joka tunnetaan myös Mennekes-liittimenä. Euroopan komissio on vahvistanut sen Euroopan unionin viralliseksi latauspistokkeeksi julkisissa latausasemissa ja näin myös autonvalmistajilla on tarve suosia Type 2 -liitintä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

 Mistä laturi ja kuka maksaa latauksen?

– Jokainen auto tarvitsee käytännössä oman latauspisteen,  Peltola painottaa. Tämä on hyvä huomioida sähköauton osalta, vaikka tarve riippuu tietenkin myös autojen akkukapasiteetista, latausajasta sekä ajettavasta matkasta.

Taloyhtiöiden ja työpaikkojen osalta tulee myös selvittää kustannusten jakautuminen. Auton moottorin ja sisätilan esilämmitys kustantaa vuodessa noin 50 euroa, kun sähkö- tai ladattavan hybridiauton lataaminen 20 000 kilometrin ajosuoritteella lisää yhden nollan sähkölaskuun – olettaen, että auto ladataan aina samassa pisteessä.

Kymmenkertainen kustannus aiheuttaa taloyhtiössä helposti riitatilanteen, jos asiasta ei sovita etukäteen. Oikeudenmukainen kustannusjako tarkoittaisi veloitusta käytön mukaan, joka vaatii sähköasennukselta myös mittaria sähkönkulutuksen seuraamiseen.

Tulevaisuuden varalle latausratkaisuksi taloyhtiöön, kotiin tai työpaikalle Motiva suosittelee Type 2 -yhteensopivaa kaapelitonta latausasemaa. Tällöin kaapelia voi vaihtaa tarvittaessa auton mukaan ja riittää, että autoon sopivan kaapelin toisessa päässä on Type 2 -liitin.

Sähköauton tai lataushybridin lataamisesta voi myös koitua veroseuraamuksia. Työsuhdeauton suhteen tilanne on monimutkaisempi, sillä se riippuu esimerkiksi autoedun luonteesta.

Päivitetty: 12.6.2017 klo 11.25: Lisätty tarkennuksia Motivan pyynnöstä liittyen kotitalouspistokkeesta lataamiseen, ja poistettu virheellinen veroväite oman auton lataamisesta työpaikalla.

Lähde: Motiva, kuvat: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat