9.6.2017 Ajoneuvot Motiva: Sähköautoa ei ladata lämpötolpasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kotitalouspistorasia voi jopa sulaa sähköautoa ladatessa. Lämpötolppa ei ole paras väline sähköauton tai ladattavan hybridin lataamiseen, kertoo energiatehokkuuden ratkaisuihin keskittynyt Motiva. Soveltuvaakin tolppaa Motiva suosittelee vain tilapäislataamiseen. Lämpötolpan ja kotipistorasian tavallista Schuko-pistoketta ei ole suunniteltu sähkö- tai hybridiauton lataamisesta seuraavalle rasitukselle. Pitkäkestoinen lataus suurella virralla lämmittää pistoketta, ja pahimmillaan huonokuntoinen pistorasia voi jopa sulaa. Mikään laki ei kuitenkaan rajoita kotipistorasian tai lämpötolpan käyttämistä lataamiseen. Lataustehoa sen sijaan on rajoitettava lämpötolpan tai muun kotipistorasian tapauksessa, mutta tämän tehtävän sähköauto hoitaa yleensä automaattisesti. Kotilataamiseen suositellaan erillisen latausaseman hankintaa. Motivan johtava asiantuntija Vesa Peltola varoittaa, että latauksen katkaisu Schuko-pistokkeen irrottamalla saattaa aiheuttaa valokaaren, mikä vähitellen kuluttaa pistorasiaa. Tämänkin ongelman autojen lataamiseen kehitetyt pistokevaihtoehdot ratkaisevat. Autojen lataamiseen suunnitelluista pistokevaihtoehdoista tärkein on tällä hetkellä Type 2 -liitin, joka tunnetaan myös Mennekes-liittimenä. Euroopan komissio on vahvistanut sen Euroopan unionin viralliseksi latauspistokkeeksi julkisissa latausasemissa ja näin myös autonvalmistajilla on tarve suosia Type 2 -liitintä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mistä laturi ja kuka maksaa latauksen? – Jokainen auto tarvitsee käytännössä oman latauspisteen, Peltola painottaa. Tämä on hyvä huomioida sähköauton osalta, vaikka tarve riippuu tietenkin myös autojen akkukapasiteetista, latausajasta sekä ajettavasta matkasta. Taloyhtiöiden ja työpaikkojen osalta tulee myös selvittää kustannusten jakautuminen. Auton moottorin ja sisätilan esilämmitys kustantaa vuodessa noin 50 euroa, kun sähkö- tai ladattavan hybridiauton lataaminen 20 000 kilometrin ajosuoritteella lisää yhden nollan sähkölaskuun – olettaen, että auto ladataan aina samassa pisteessä. Kymmenkertainen kustannus aiheuttaa taloyhtiössä helposti riitatilanteen, jos asiasta ei sovita etukäteen. Oikeudenmukainen kustannusjako tarkoittaisi veloitusta käytön mukaan, joka vaatii sähköasennukselta myös mittaria sähkönkulutuksen seuraamiseen. Tulevaisuuden varalle latausratkaisuksi taloyhtiöön, kotiin tai työpaikalle Motiva suosittelee Type 2 -yhteensopivaa kaapelitonta latausasemaa. Tällöin kaapelia voi vaihtaa tarvittaessa auton mukaan ja riittää, että autoon sopivan kaapelin toisessa päässä on Type 2 -liitin. Sähköauton tai lataushybridin lataamisesta voi myös koitua veroseuraamuksia. Työsuhdeauton suhteen tilanne on monimutkaisempi, sillä se riippuu esimerkiksi autoedun luonteesta. Päivitetty: 12.6.2017 klo 11.25: Lisätty tarkennuksia Motivan pyynnöstä liittyen kotitalouspistokkeesta lataamiseen, ja poistettu virheellinen veroväite oman auton lataamisesta työpaikalla. Lähde: Motiva, kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?