27.9.2022 Liikenne Miten hyvin taksinkuljettajien ammattitaito riittää? – Ala itsekriittisenä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksikyytien luotettavuus ja etenkin taksinkuljettajien ammattitaito kuten säntillinen ajotapa, asiakasystävällisyys ja paikallistuntemus puhuttavat niin taksinkäyttäjiä kuin alaa itseäänkin. Taksien käyttöä selvittävä Lähitaksi Oy:n teettämä kyselytutkimus tuotti varsin karun tuloksen: taksin käyttäjät kokevat turvallisuuden heikentyneen viime vuosien aikana. Kokemus on yhteinen varsin monelle, sillä Uuttamaata koskevassa kyselytutkimuksessa liki 2/3 vastaajista (64 %) oli tätä mieltä. Kyselyn perusteella taksinkäyttäjät myös kokevat turvallisuuden erittäin tärkeäksi tekijäksi taksia valittaessa. Näin vastasi 57 prosenttia osallistujista, kuten Moottori uutisoi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liikenneturvallisuus huolettaa Ihmisten koettu turvattomuuden tunne kohdistui tutkimuksen perusteella etenkin liikenneturvallisuuteen kuten kuljettajan ajotapaan. Osatekijöitä kyytiturvallisuudessa ovat sääntöjä noudattavan ajotavan lisäksi kuljettajan paikallistuntemus, käyttäytyminen asiakaspalvelijana sekä kielitaito. Miten ala ratkaisisi haasteet? Moottori pyysi alan etujärjestö Suomen Taksiliitolta sekä kahdelta alan suurelta toimijalta eli Lähitaksilta ja Taksi Helsingiltä arvioita siitä, mitkä ovat taksialaa vaivaamat merkittävimmät haasteet ja kuinka ne saataisiin ratkaistua, jotta taksialan rapautunut luottamus palautuisi. Vastaajina ovat Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen (TK), Lähitaksi Oy:n viestintäpäällikkö Sakari Lauriala (SL) ja Taksi Helsinki Oy:n toimitusjohtaja Juha Pentikäinen (JP). Onko taksikuskien ammattitaito vaaditulla tasolla, moni kun on kokenut, ettei perillepääsy ole enää niin sujuvaa ja varmaa kuin aiemmin? (TK, Suomen Taksiliitto): ”Taksinkuljettajan osaaminen ei ole likikään vaaditulla tasolla, kun moni on kokenut, ettei perillepääsy ole varmaa. Sujuvuuden osaltakin varmasti taso on heikentynyt, mutta toisaalta taksiala monen muun toimialan kanssa kärsii työvoimapulasta, jolloin uusia työntekijöitä alalle tulee ja taksinkuljettajan ammatin osalta kokemuksella on suuri merkitys palvelun sujuvuuden suhteen.” Taksiliiton Koskisen mukaan ”olisi toki hienoa”, jos palvelun sujuvuus olisi moitteetonta ja kaupunkituntemus erinomaisella tasolla. ”On hyvä, että maahanmuuttajia on saatu taksinkuljettajiksi, joka vaikuttaa muun muassa jossakin määrin kielelliseen palvelun sujuvuuteen. Asiakaspalveluammatti ei ole helppo ja asiakkaan kohtaamiseen on syytä kiinnittää nykyistä enemmän huomiota, mutta jos joku haluaa kehittyä, niin mitään ongelmaa ei ole. Lähinnä ongelma syntyy niistä kuljettajista, jotka eivät osaa edes alkeita. Julkisuudessa on ollut mainintoja siitä, että mm. taksinkuljettajakokeessa tehdään vilppiä. Jos jo koevaiheessa henkilö on vilpillisellä mielellä, niin harvoin hänestä hyvää, osaavaa ja kykenevää taksinkuljettajaa tulee.” ”Yksittäisten väärin perustein alalle tulevien osalta toivottavasti ei kuitenkaan leimata kaikkia kuljettajia ja koko toimialaa. Perusvaatimuksia on hyvä kiristää, estää mahdolliset vilppitapaukset ja lisätä valvontaa.” (SL, Lähitaksi Oy): ”Asiakasta, itseään ja brändiään kunnioittavalla taksinkuljettajalla ammattitaito on yhä kunnossa – ja heitä onneksemme yhä löytyy. Valitettavasti osalla ammattitaito on sellaisella tasolla, että sanat loppuvat.” Lähitaksin Sakari Lauriala kertoo esimerkin. ”Pahin kuulemani esimerkki on ollut se, ettei kuljettaja ole löytänyt Helsingin asema-aukiolta eduskuntatalolle. Ennen vanhaan esimerkiksi paikallistuntemus oli alan sisäinen ylpeyden aihe, josta jopa kilpailtiin taukokopeissa ja pahvikahvimukien ääressä. Ahdistelutapaukset ja vastaavat törkyteot olivat erittäin harvinaisia.” (JP, Taksi Helsinki Oy): ”Tässä on varmasti tapahtunut melkoinen palvelutason eritasoistuminen. Alalla on todella paljon erittäin hyviä ja ammattitaitoisia yrittäjiä ja kuljettajia, mutta totta on se, että alalle on tullut myös paljon toimijoita, joiden ammattitaidossa on muun muassa paikallistuntemuksen osalta paljon parantamisen varaa.” Vastaajien taustat Suomen Taksiliitto on taksiyrittäjien edunvalvontajärjestö, jolla on 70 vuoden kokemus ammattiliikenteestä. Liitto valvoo taksiyrittäjyyden tasapuolisten toimintaedellytysten toteutumista Suomessa. Lähitaksi Oy on taksiyrittäjien vuonna 1965 perustama taksien tilausvälitysyhtiö ja taksikeskus, jolla autoja on noin 1 400 ja kuljettajia lähes 4 000. Taksi Helsinki Oy on perustettu vuonna 1989, ja on nykyisin Suomen suurin taksien välitysyhtiö. Yrityksen omistavat noin 800 helsinkiläistä taksiyrittäjää sekä Helsingin Taksiautoilijat ry. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto a:3:{i:0;s:6:"118935";i:1;s:6:"119301";i:2;s:6:"119034";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta