12.3.2019

Miten oma automallisi pärjäsi tiukassa ADAC ekotestissä?

Volkswagen e-Golf

ADAC Ecotest selvitti automallien todellisen kulutuksen ja päästöt. Vähäpäästöisyys ja pieni kulutus eivät ole kiinni vain käyttövoimasta – sähköautot porskuttivat, mutta muillakin käyttövoimilla kuten dieselillä hyviä tuloksia.

Monet auton ostoa suunnittelevat pohtivat, miten vähäpäästöisiä autouutuudet todella ovat.

Moni epäilee, pitävätkö valmistajien ekolupaukset paikkansa todellisessa ajossa? Mitkä mallit ovat polttoainetaloudellisia ja vähäpäästöisiä ja mitkä mallit puolestaan päästävät ja kuluttavat runsaasti?

Uuden auton ostoa suunnittelevat ovat tulleet varovaisiksi dieselautojen suhteen Volkswagen-konsernin päästöhuijauksen jäljiltä.

Moni epäilee, täyttävätkö harkinnassa olevat dieselmallit päästömääräykset myös käytännössä. Testi osoitti uusimpien dieselien täyttävän kiristyneet päästömääräykset eräitä poikkeuksia lukuun ottamatta.

Saksalainen autonkäyttäjien etujärjestö ADAC www.adac.de on mitannut pakokaasupäästöt ja kulutuksen vuonna 2016 uudistetun, entistä ankaramman ja käytännönläheisemmän menetelmän mukaan.  Vertailussa on mukana myös sähkön tuotannon ja polttonesteiden valmistuksen ja kuljetuksen hiilidioksidipäästöt (CO₂) energian lähteestä pyöriin (Well-to-Wheel).

Uusin ADAC-ekotesti selvitti tilanteen 109 automallin osalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköautot porskuttavat

Sähköautojen kehitys on ollut parin viime vuoden aikana nopeaa. Uusia sähkömalleja on esitelty myös pienempiin kokoluokkiin. Ei siis mikään ihme, että pienet ja pienen keskiluokan sähköautot menestyivät mainiosti ja saivat ylivoimaisesti parhaat pisteet ekotestissä.

BMW i3

ADAC Ecotestin kärjessä: VW e-Golf, VW e-up!, BMW i3, Smart fortwo EQ, Hyundai Kona Electro (64 kWh) Fiat Panda 0.9 8V Twinair Natural Power (maakaasu) ja  Nissan Leaf (40 kWh)

ADAC Ecotestin häntäpäässä: Chevrolet Camaro Coupé 6.2 V8 A, Jeep Compass 1.4 Multiair 140, Fiat 500X 1.4 MultiAir Start&Stopp 4x2 DCT, Kia Sorento 2.2 CRDi AWD A ja SsangYong Rexton 2.2 Diesel 4WD A.

Moni käyttövoima pärjäsi hyvin

Vähäpäästöisyys ja pieni kulutus eivät ole kuitenkaan vain käyttövoimasta kiinni.

Viiden tähden kärkiseitsikon jälkeen neljän tähden ryhmän kärkisijoilta löytyy useita käyttövoimia, hybridi, vety, maakaasu, sähkö, bensiini ja diesel.

Esimerkiksi Toyota Yaris ja Lexus CT 200 (hybridi, bensiini/sähkö), Hyundai Nexo (vety) Opel Astra ja Volkswagen Caddy (maakaasu), Tesla Model X, Jaguar I-Pace ja Nissan NV 200 Evalia (sähkö), Kia Ceed 1.6 CRDi ja Mercedes-Benz C220d A (diesel) sekä pikkuautot Volkswagen Up! GTI ja Skoda Fabia 1.0 TSI (bensiini).

Mitä mitataan?

Testissä mitataan polttoaineen kulutus eli hiilidioksidipäästöt (CO₂) sekä muut säännellyt päästöt (CO, HC, NOx, PM ja PN).

Lexux CT200h

CO on hiilimonoksidi eli häkä, HC palamattomat hiilivedyt, NOx typen oksidit, PM ja PN ovat pienhiukkaspäästöjä, PM pienhiukkasten massa ja PN pienhiukkasten lukumäärä.

Vuonna 2018 ADAC mittasi ekotestissä 109 automallin pakokaasupäästöt.

Enintään 50 pistettä annettiin pienestä kulutuksesta eli CO₂ -päästöistä. Myös muista säännellyistä päästöistä (CO, HC, NOx, PM, PN) oli mahdollista saada enintään 50 pistettä.

Yhteensä on mahdollista saada enintään 100 pistettä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudet dieselit ovat puhtaita – myös liikenteessä!

Ekotestin mittaukset osoittavat, että luottamus hyvä, kontrolli vielä parempi. Euro 6d-Temp -normi on askel oikeaan suuntaan, sillä useimmat uudet dieselmallit osoittautuivat esimerkillisen vähäpäästöisiksi.

Poikkeuksiakin löytyi: Euro 6d-Temp -normista huolimatta Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI:n NOx-päästöt olivat suuret etenkin kevyellä kuormalla ajettaessa. Pakokaasujen puhdistusjärjestelmän hienosäädössä on puutteita.

Joillakin suurilla ja raskailla automalleilla on kyllä hyvin vähäiset säännellyt päästöt (CO, HC, NOx, PM, PN), mutta suuri kulutus ja suuret kasvihuonekaasupäästöt (CO₂-päästöt), Esimerkkinä Volkswagen Touareg 3.0 TDI ja BMW X4 xDrive 3.0i. Näiden suhteen kannattaa miettiä, tulisiko toimeen pykälää pienemmällä.

Uudistettu testimenetelmä

Kuten aikaisemminkin, pääpaino testissä on kulutuksen (CO₂-päästön) sekä muiden säänneltyjen päästöjen (CO, HC, NOx, PM, PN) mittaaminen.

Testi on myös uudistunut. Laboratoriomittaukset tehdään ADAC:n omalla dynamometrillä uuden, ankaramman WLTP-normin mukaisella uusimmalla WLTC 5.3 -testisyklillä. (Wordwide harmonized Light Duty Vehicles Test Cycle).

Testi ajetaan kahteen kertaan, auto ensimmäisessä lähdössä kylmänä ja toisessa lämpimänä. Sähköautoille ja ladattaville hybrideille on oma, erillinen mittaussykli.

Kaikissa kokeissa ilmastointi ja huomiovalot (tai ajovalot) ovat kytkettynä ja kuormitus on 200 kg. Lisäksi ajetaan täydentävä ADAC -autobahnsykli, jossa muun muassa täyskaasukiihdytyksiä ja ajoa 130 km/h nopeudella.

Parhaille RDE-testi liikenteessä

Laboratoriotestien parhaille neljän ja viiden tähden autoille tehdään lisäksi RDE-mittaus liikenteessä (Real Driving Emission). Siten varmistetaan laboratoriotesteissä hyvin menestyneiden mallien tulosten oikeellisuus.

Euro 6d-Temp (Euro 6.2) on uusi normi päästöjen raja-arvoille. Se tuli voimaan uusille tyyppihyväksyttäville automalleille 1.9.2017 ja koskee 1.9.2019 alkaen kaikkia ensirekisteröitäviä uusia automalleja. Siihen liittyy laboratoriotestin lisäksi liikenteessä ajettava RDE-testi, joka täydentää laboratoriossa suoritettavaa WLTP-testiä.

Euro 6d-Temp-normissa dieselien typenoksidipäästöjen (NOx) -raja-arvo on laboratoriotestissä 80 mg/km ja liikenteessä ajettavassa RDE-testissä 168 mg/km. Vuonna 2020 Euro 6d-Temp-normi tullaan korvaamaan Euro 6d-normilla, jolloin RDE-testin NOx-päästöjen raja-arvo kiristyy arvoon 120 mg/km.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

CO₂-päästöt energian lähteestä pyöriin

Eri polttoaineiden ja sähkön kulutukset on saatu vertailukelpoiseksi laskentakaavan perusteella, mikä ottaa huomioon myös sähkön tuotannosta aiheutuvat keskimääräiset päästöt Saksassa. Samoin mukana ovat eri polttonesteiden valmistuksen ja kuljetuksen päästöt, (WTT, Well-to-Tank).

Edellä mainittuun WTT-arvoon lisätään polttomoottoriautoissa polttoaineen kulutus, sähköautoissa sähkön kulutus ja ladattavissa hybrideissä molemmat, (TTW, Tank-to-Wheel).

Näin saadaan eri käyttövoimien kesken (esim. bensiini, diesel, kaasu, sähkö) vertailukelpoiset CO₂ -päästöarvot sisältäen päästöt energian lähteestä aina käyttöön saakka, (WTW, Well-to-Wheel), eli lähteestä pyöriin.

ADAC Ecotest 2018: Paremmuusjärjestys

Paras yleisarvosana on viisi tähteä ja huonoin yksi tähti. Paremmuusjärjestys ja tähtien määrä määritellään testitulosten kokonaispisteluvun mukaan, (tasapistein aakkosjärjestyksen mukaan):

90 pistettä tai enemmän = ✶✶✶✶✶

70–89 pistettä = ✶✶✶✶

50–69 pistettä = ✶✶✶

30–49 pistettä = ✶✶

0–29 pistettä = ✶

Viiden tähden automallit (sijat 1.–7.)

Täyssähköautot valtasivat viisi kärkitilaa. Kärjessä ovat pienet ja pienemmän keskiluokan sähköautot, mukana myös yksi katumaasturi, Hyundai Kona.

Kuudenneksi sijoittui Fiat Panda 0.9 TwinAir Natural Power. Se on ainoa polttomoottoriauto, joka ansaitsi täydet viisi tähteä ja sijoittui vähäpäästöisyydessä parhaiden sähköautojen joukkoon. Maakaasukäyttöinen Panda saavutti hyvän tuloksen, vaikka se täyttää vain Euro 6b -päästömääräykset.

Malli

Pisteet, CO,
HC, NOx,
PM, PN

Pisteet,
CO2

Pisteet
yhteensä

VW e-Golf sähkö5050100
VW e-up! sähkö504999
BMW i3s (94 Ah) sähkö504898
Smart fortwo coupé EQ sähkö504898
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) sähkö504696
Fiat Panda 0.9 8V Twinair Natural Power maakaasu, 6b494291
Nissan Leaf (40 kWh) sähkö504191

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neljän tähden automallit (sijat 9.–37.)

Neljän tähden parhaiden ryhmässä on mukana monenlaista käyttövoimaa, sähkö, hybridi, vety, maakaasu, bensiini ja diesel.

Kaikki sähköautot eivät välttämättä saa viittä tähteä. Vaikka sähköauton lähipäästöt on nolla, lähteestä pyöriin -laskennan mukaan sähkön tuotannon päästöt nousevat suuriksi, jos auto kuluttaa paljon sähköä. Siksi Jaguar I-Pace EV S AWD sai vain neljä tähteä.

Malli

Pisteet, CO,
HC, NOx,
PM, PN

Pisteet,
CO2

Pisteet
yhteensä

Toyota Yaris 1.5 Hybrid hybridi, 6b503989
Hyundai Nexo vety503888
Opel Astra 1.4 CNG maakaasu, 6b454287
Tesla Model X 100 D sähkö503787
VW Caddy 1.4 TGI BlueMotion maakaasu, 6b503686
VW up! GTI bensiini, 6d-TEMP503282
Lexus CT 200h Automatik hybridi, 6b473481
Jaguar I-Pace EV400 S AWD sähkö503080
Kia Ceed 1.6 CRDi diesel, 6d-TEMP503080
Skoda Fabia 1.0 TSI bensiini, 6d-TEMP503080
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) 7 henkilöä sähkö502979
Mercedes C 220d 9G-Tronic diesel, 6d-TEMP502878
Mercedes C 220d T-Modell 9G-Tronic diesel, 6d-TEMP502676
Mini One bensiini, 6d-TEMP502676
Opel Astra 1.6 Diesel Start&Stop diesel, 6d-TEMP502676
Suzuki Swift 1.2 Dualjet Allgrip bensiini, 6c453176
BMW 218d Active Tourer Steptronic diesel, 6d-TEMP502474
Peugeot 508 2.0 BlueHDi 160 EAT8 diesel, 6d-TEMP502474
Renault Clio TCe 90 bensiini, 6b433174
Volvo V60 D3 diesel, 6d-TEMP502474
BMW X1 sDrive18d Steptronic diesel, 6d-TEMP502171
BMW X2 xDrive20d Steptronic diesel, 6d-TEMP482371
Hyundai i20 1.0 T-GDI bensiini, 6d-TEMP462571
Mercedes A 200 7G-DCT bensiini, 6d-TEMP482371
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 180 EAT8 diesel, 6d-TEMP502171
VW T-Roc 1.5 TSI ACT bensiini, 6c482371
Kia Ceed 1.4 T-GDI bensiini, 6d-TEMP462470
Seat Arona 1.0 EcoTSI bensiini, 6b412970
Škoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT DSG bensiini, 6c442670
VW Golf Sportsvan 1.5 TSI ACT DSG bensiini, 6c422870

Kolmen tähden automallit (sijat 38.–81.)

Suuri CO₂-päästö eli suuri kulutus voi heikentää merkittävästi arvosanaa, vaikka muut päästöt ovat vähäisiä. Esimerkkinä 59. sija: Opel Grandland X 2.0 Diesel Automaatti. Vain kolme tähteä, vaikka täyttää Euro 6d-TEMP -normin.

Malli

Pisteet, CO,
HC, NOx,
PM, PN

Pisteet,
CO2

Pisteet
yhteensä

BMW 230i Coupé Steptronic bensiini, 6c492069
Kia Optima Sportswagon 1.6 CRDi DCT diesel, 6d-TEMP472269
Seat Ibiza 1.0 EcoTSI bensiini, 6b383169
Audi A3 Sportback 1.5 TFSI cod S tronic bensiini, 6c432568
BMW 520d Touring Steptronic diesel, 6d-TEMP501868
Ford Fiesta 1.5 TDCi Start/Stopp diesel, 6b 323668
Mazda 6 Kombi Skyactiv-D 184 diesel, 6d-TEMP412768
Mercedes C 200 9G-Tronic bensiini, 6d-TEMP472168
Mercedes S 400d 9G-Tronic diesel, 6c491968
Peugeot 508 1.6 PureTech 180 EAT8 bensiini, 6d-TEMP482068
BMW i8 Roadster pistokehybridi, 6d-TEMP442266
Ford Focus 1.5 EcoBoost bensiini, 6d-TEMP471966
Mini Clubman Cooper Steptronic bensiini, 6d-TEMP501666
Opel Combo Life 1.2 DI Turbo Start/Stop bensiini, 6d-TEMP491766
Suzuki Swift Sport 1.4 Boosterjet bensiini, 6d-TEMP402666
Citroën Berlingo PureTech 110 Stop&Start bensiini, 6d-TEMP491665
Mazda MX-5 Skyactiv-G 184 bensiini, 6d-TEMP392665
Volvo V90 D3 Automatik diesel, 6d-TEMP491665
Ford Ka+ Active 1.2 bensiini, 6d-TEMP432164
Seat Leon ST 1.8 TSI Start&Stop DSG bensiini, 6b451964
Ford EcoSport 1.5 EcoBlue neliveto diesel, 6d-TEMP422062
Opel Grandland X 2.0 Diesel Automatik diesel, 6d-TEMP501161
BMW 630d Gran Turismo Steptronic diesel, 6c421860
BMW X3 xDrive20d Steptronic diesel, 6c461460
Honda Jazz 1.5 i-VTEC bensiini, 6b322860
Hyundai Kona 1.0 T-GDI bensiini, 6b392160
Mercedes CLS 400d 4Matic 9G-Tronic diesel, 6d-TEMP481260
Infiniti Q30 1.6t DCT bensiini, 6d-TEMP491059
Suzuki Jimny 1.5 Allgrip bensiini, 6d-TEMP471057
Mercedes GLC 220d 4Matic 9G-Tronic diesel, 6b352156
Volvo V60 D4 Geartronic diesel, 6d-TEMP381856
BMW 218i Active Tourer Steptronic bensiini, 6d-TEMP421355
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI DCT bensiini, 6b332255
Volvo XC40 T3 bensiini, 6d-TEMP401555
VW T-Roc 2.0 TDI 4Motion DSG diesel, 6b352055
Dacia Duster SCe 115 2WD bensiini, 6c441054
Kia Sportage 2.0 CRDi 185 AWD Automatik diesel, 6d-TEMP44953
Mazda CX-5 Skyactiv-G 165 bensiini, 6d-TEMP341953
Fiat 500 0.9 8V TwinAir Turbo Start&Stopp bensiini, 6b252752
BMW X3 xDrive20i Steptronic bensiini, 6d-TEMP49251
DS 7 Crossback BlueHDi 180 Automatik diesel, 6d-TEMP371451
Honda Civic 1.6 i-DTEC diesel, 6d-TEMP193251
Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi diesel, 6b252651
VW T6 Multivan 2.0 TDI BMT DSG diesel, 6b 50050

Kahden tähden automallit (sijat 82.–104.)

Malli

Pisteet, CO,
HC, NOx,
PM, PN

Pisteet,
CO2

Pisteet
yhteensä

Subaru Impreza 2.0i Lineartronic bensiini, 6c321749
Land Rover Discovery Td6 Automatik diesel, 6b48048
Volvo XC60 D5 AWD Geartronic diesel, 6d-TEMP37946
Mazda CX-5 Skyactiv-G 194 AWD bensiini, 6c35843
Subaru XV 2.0i Lineartronic bensiini, 6c321143
Audi Q7 e-tron quattro tiptronic pistokehybridi, 6b34842
BMW X4 xDrive30i Steptronic bensiini, 6d-TEMP42042
Subaru Outback 2.5i Lineartronic bensiini, 6d-TEMP321042
Volvo V90 D4 AWD Automatik diesel, 6d-TEMP311142
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI bensiini, 6d-TEMP33841
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 T 2WD bensiini, 6b212041
Audi A8 50 TDI quattro tiptronic diesel, 6c33740
Porsche Panamera Sport Turismo 4S PDK bensiini, 6b40040
Volvo XC40 D4 AWD Geartronic diesel, 6d-TEMP281240
Volvo XC40 T5 AWD Geartronic bensiini, 6d-TEMP34640
Volvo XC60 T5 Geartronic bensiini, 6b34539
Dacia Sandero Stepway TCe 90 Start&Stop bensiini, 6c182038
Renault Espace TCe 225 EDC bensiini, 6b261238
VW Golf 1.6 TDI BMT diesel, 6b73138
Mazda 2 Skyactiv-G 90 bensiini, 6d-TEMP53237
Fiat Panda 1.2 8V LPG nestekaasu, 6b03535
VW Touareg 3.0 V6 TDI 4Motion Tiptronic diesel, 6d-TEMP35035
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD diesel, 6d-TEMP241034

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhden tähden automallit (sijat 105.–109.)

Malli

Pisteet, CO,
HC, NOx,
PM, PN

Pisteet,
CO2

Pisteet
yhteensä

Chevrolet Camaro Coupé 6.2 V8 Automatik bensiini, 627027
Jeep Compass 1.4 Multiair 140 bensiini, 6b91322
Fiat 500X 1.4 MultiAir Start&Stopp 4x2 DCT bensiini, 6b41317
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD Automatik bensiini, 6b000
SsangYong Rexton 2.2 Diesel 4WD Automatik diesel, 6b000

Typenoksidipäästöjen (NOx) haitat terveydelle

Tieliikenteen typenoksidipäästöt (NOx) ovat vähentyneet tiukempien päästönormien ja puhdistuslaitteistojen ansiosta.  Suurin ongelma ovat typpidioksidi (NO₂) -päästöt. Ne eivät ole vähentyneet vaan jopa lisääntyneet.

Typenoksidipäästöistä terveyshaittoja tuottaa eniten typpidioksidi (NO₂), joka tunkeutuu syvälle hengitysteihin ja aiheuttaa oireita erityisesti lapsille ja astmaatikoille. Typenoksidit tuottavat myös alailmakehän otsonia, joka aiheuttaa silmien, limakalvojen ja hengityselinten ärsytystä.

VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko: ”Päästökokeessa mitataan typen oksidipäästöjä (NOx), joiden kokonaispäästöt on saatu alenemaan. Ilman laadun kannalta tärkeämmät ovat kuitenkin typpidioksidipäästöt (NO₂), jotka ovat kaupungeissa kasvaneet dieselautojen yleistyessä. Dieselautojen hiukkassuodatin vähentää hiukkaspäästöjä, mutta lisää NO₂ -päästöjä. Pakokaasupäästöistä mitataan NOx-päästöt, mutta ilmanlaatuvaatimukset koskevat NO₂ -päästöjä.”

Mikä on ADAC?

ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club) on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, perustettu vuonna 1903. Jäseniä yli 20 miljoonaa. Suomen Autoliitto on ADACin sisarjärjestö.

ADAC-tiepalvelu on toiminut 63 vuotta. Vuonna 2018 lähes neljä miljoonaa avustustehtävää, yli 10 000 avustusta vuorokaudessa.  1 737 ADAC-tiepalveluautoa. Lisäksi 1 000 yhteistyökumppania, joilla 5 000 tiepalveluautoa.

ADACin pelastushelikoptereilla oli vuonna 2018 yli 54 000 pelastustehtävää, keskimäärin 150 tehtävää päivässä.

Lähde: ADAC Ecotest 2018ADAC Ecotest -testimenetelmä

Teksti ja taulukot: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat