14.2.2014 Liikenne Musta vai punainen – Anna apuvirtaa oikein Hinausautokeskuksen Jommi Humalajoki opastaa, kuinka hyytyneeseen autoon annetaan apuvirtaa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuri alkavalla hiihtolomakaudella moni ajaa kotipaikkakunnalta kylmempiin oloihin, jolloin heikkokuntoinen auton akku alkaa oireilla. Kylmällä säällä erityisesti lyhyitä matkoja ajettaessa auton akku ei ehdi latautua kunnolla ajon aikana, eli virtaa kuluu enemmän kuin lataamalla saadaan talteen. Varaustaso laskee vähitellen ja lopulta akku tyhjenee tyystin. Usein ongelma havaitaan vasta kun auto ei suostu käynnistymään. Ilman apuvirtaa tai akun vaihtoa matka ei jatku. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Apuvirtaa, mutta miten? Uudesta autosta ei kannata antaa apuvirtaa toiseen autoon, turvallisempaa on käyttää apukäynnistintä tai irrallista akkua. Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala neuvoo tarkistuttamaan akun kunnon säännöllisesti autoa huollettaessa ja vaihtamaan sen noin viiden vuoden välein. Auton esilämmitystä käyttämällä auto käynnistyy pakkasilla helpommin, vaikka akun varaustila olisi alhainen. Kovilla pakkasilla myös öljy- ja jäähdytinvuodot ovat tavallisia vaivoja. Luomalan mukaan paras ennaltaehkäisevä keino molempiin ongelmiin on auton säännöllinen huoltaminen. Näin annat apuvirtaa oikein: Tutustu valmistajan ohjeisiin auton käynnistämisestä apuvirralla. Käyttöohjekirjasta yleensä selviää myös apuvirtakaapeleiden kiinnikkeiden sijainti. Uusissa autoissa akku on usein tavaratilassa, mutta apuvirtakaapeleille tarkoitetut kiinnikkeet ovat moottoritilassa. Jotkut autonvalmistajat kieltävät omistajaa antamasta tai vastaanottamasta apuvirtaa. Anna harkiten apuvirtaa autosta toiseen. Turvallisempaa on käyttää irrallaan olevaa akkua. Toinen vaihtoehto on käyttää apukäynnistintä. Kannattaa satsata laadukkaisiin, paksuihin käynnistyskaapeleihin. Kun kytket käynnistyskaapelit, pidä molemmat autot sammutettuina. Kytke ensin punainen apuvirtakaapeli virtaa antavaan akkuun tai virtaa antavan auton plusnapaan. Kytke punaisen apuvirtakaapelin toinen pää virtaa vastaanottavan auton akun plusnapaan. Kytke musta käynnistyskaapeli ensin virtaa antavan akun miinusnapaan tai virtaa antavan auton maadoituspisteeseen. Kytke musta käynnistyskaapeli virtaa vastaanottavan auton maadoituspisteeseen tai auton runkoon. Varmista, että maadoitus on puhdas. Varo kiinnittämästä käynnistyskaapelia auton teknisiin laitteisiin. Käynnistä virtaa antava auto. Anna virtaa antavan auton käydä ainakin muutama minuutti, ennen kuin yrität käynnistää hyytynyttä autoa. Pura käynnistyskaapeleiden kytkentä käänteisessä järjestyksessä. Mikäli mahdollista, mittaa jännitemittarilla virta käynnistyneen auton akusta. Jännitettä mitattaessa kytke pois päältä kaikki sähkölaitteet, kuten penkinlämmittimet ja ilmastointi. Mittaamalla saa selville, toimiiko auton laturi. Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku