14.2.2014 Liikenne Musta vai punainen – Anna apuvirtaa oikein Hinausautokeskuksen Jommi Humalajoki opastaa, kuinka hyytyneeseen autoon annetaan apuvirtaa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuri alkavalla hiihtolomakaudella moni ajaa kotipaikkakunnalta kylmempiin oloihin, jolloin heikkokuntoinen auton akku alkaa oireilla. Kylmällä säällä erityisesti lyhyitä matkoja ajettaessa auton akku ei ehdi latautua kunnolla ajon aikana, eli virtaa kuluu enemmän kuin lataamalla saadaan talteen. Varaustaso laskee vähitellen ja lopulta akku tyhjenee tyystin.Usein ongelma havaitaan vasta kun auto ei suostu käynnistymään. Ilman apuvirtaa tai akun vaihtoa matka ei jatku.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApuvirtaa, mutta miten?Uudesta autosta ei kannata antaa apuvirtaa toiseen autoon, turvallisempaa on käyttää apukäynnistintä tai irrallista akkua.Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala neuvoo tarkistuttamaan akun kunnon säännöllisesti autoa huollettaessa ja vaihtamaan sen noin viiden vuoden välein. Auton esilämmitystä käyttämällä auto käynnistyy pakkasilla helpommin, vaikka akun varaustila olisi alhainen.Kovilla pakkasilla myös öljy- ja jäähdytinvuodot ovat tavallisia vaivoja. Luomalan mukaan paras ennaltaehkäisevä keino molempiin ongelmiin on auton säännöllinen huoltaminen. Näin annat apuvirtaa oikein: Tutustu valmistajan ohjeisiin auton käynnistämisestä apuvirralla. Käyttöohjekirjasta yleensä selviää myös apuvirtakaapeleiden kiinnikkeiden sijainti. Uusissa autoissa akku on usein tavaratilassa, mutta apuvirtakaapeleille tarkoitetut kiinnikkeet ovat moottoritilassa. Jotkut autonvalmistajat kieltävät omistajaa antamasta tai vastaanottamasta apuvirtaa. Anna harkiten apuvirtaa autosta toiseen. Turvallisempaa on käyttää irrallaan olevaa akkua. Toinen vaihtoehto on käyttää apukäynnistintä. Kannattaa satsata laadukkaisiin, paksuihin käynnistyskaapeleihin. Kun kytket käynnistyskaapelit, pidä molemmat autot sammutettuina. Kytke ensin punainen apuvirtakaapeli virtaa antavaan akkuun tai virtaa antavan auton plusnapaan. Kytke punaisen apuvirtakaapelin toinen pää virtaa vastaanottavan auton akun plusnapaan. Kytke musta käynnistyskaapeli ensin virtaa antavan akun miinusnapaan tai virtaa antavan auton maadoituspisteeseen. Kytke musta käynnistyskaapeli virtaa vastaanottavan auton maadoituspisteeseen tai auton runkoon. Varmista, että maadoitus on puhdas. Varo kiinnittämästä käynnistyskaapelia auton teknisiin laitteisiin. Käynnistä virtaa antava auto. Anna virtaa antavan auton käydä ainakin muutama minuutti, ennen kuin yrität käynnistää hyytynyttä autoa. Pura käynnistyskaapeleiden kytkentä käänteisessä järjestyksessä. Mikäli mahdollista, mittaa jännitemittarilla virta käynnistyneen auton akusta. Jännitettä mitattaessa kytke pois päältä kaikki sähkölaitteet, kuten penkinlämmittimet ja ilmastointi. Mittaamalla saa selville, toimiiko auton laturi. Teksti ja kuvat: Santeri Petrell Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”