8.4.2021 Liikenne Näin Finnair valmistautuu palaamaan taivaalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koronan aiheuttama lentämisen vähentyminen aiheuttaa mittavia koulutustarpeita – Finnairin vahvuutena ovat omat lentosimulaattorit. Lentoyhtiöillä, kuten kotimaisella Finnairilla, on lukuisia haasteita, kun koneita aletaan ottaa käyttöön pitkän seisonnan jälkeen ja lentohenkilöstöä on koulutettava uudelleen lomautusten jälkeen. Haasteita on useita. Onko lentohenkilökunnan osaaminen riittävän perusteellisesti päivitetty kertauskoulutuksella lentotauon jälkeen? Ovatko lentokoneet teknisesti huippukunnossa ja lentokelpoisia useita kuukausia kestäneen seisonnan jälkeen? Varsin suuri osa Finnairin liikennelentäjistä on ollut lomautettuna. Kun lentäjä ei lennä, kelpuutus menee vanhaksi. Osa lentäjistä on jatkanut lentotyötä rahtilennoilla, joita Finnairilla on ollut runsaasti koronapandemian aikana matkustajalentojen vähentyessä rajusti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lentorutiinin säilyttäneet kouluttajina Lentoliikenteen elpyessä Finnairilla jatkuvasti lentäneet, lentorutiinin säilyttäneet kouluttajat ja kelpuutuksensa säilyttäneet lentäjät tulevat kouluttamaan lomautettuja ja kelpoisuutensa menettäneitä lentäjiä kertauskoulutuskursseilla, jotta riittävä lentorutiini ja kelpuutukset palautetaan myös lomautetuille lentäjille ennen kaupallisten lentojen uudelleen käynnistystä. Finnair kouluttaa lentäjiä rekrytointi- ja työhöntulovaiheessa sekä uran aikana. Lentäjät käyvät siirtymäkoulutuksia esimerkiksi silloin, kuin kouluttaudutaan perämiehestä kapteeniksi tai vaihdetaan lentokonetyyppiä. Suurin osa järjestetyistä koulutuksista on kertauskoulutuksia, joita jokainen Finnairin tuhatkunta lentäjää käy läpi kuuden kuukauden välein kahden päivän ajan. Vahvuutena omat simulaattorit Finnairin vahvuutena ovat omat simulaattorit, mikä tekee lomautettujen lentäjien uudelleenkoulutuksen joustavaksi, kun simulaattorit ovat lähellä ja omassa käytössä. Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitsevasta koulutuskeskuksesta löytyvät simulaattorit kaikille Finnairin suihkukonetyypeille: yksi A330- ja Embraer E-sarjan simulaattori, sekä kaksi A320-sarjan ja kaksi A350-koneen simulaattoria. Simulaattoreiden ohjaamot ovat identtisiä oikean lentokoneen ohjaamon kanssa, ja näin simulaattoreilla on mahdollista mallintaa lento ja harjoitella poikkeus- ja vikatilanteita. – Koulutuskonseptimme perustuu nykyään kompetenssiajatteluun. Harjoittelemme esimerkiksi päätöksentekoa, kommunikointia ohjaamossa ja lentämisen teknistä puolta kuten käsin lentämistä. Lentäminen vaatii paljon tietoa, teknistä taitoa sekä hyviä kommunikointitaitoja ja päätöksentekokykyä. Simulaattorissa harjoitellaan esimerkiksi mittarilentämistä, jolloin koneen ohjaaminen perustuu mittareista saatavaan informaatioon tilanteessa, jossa näkyvyyttä ulos ei ole, Finnairin koulutuksista vastaava johtaja Juho Sinkkonen kertoo. Simulaattorilentämisen lisäksi teorian opiskelussa hyödynnetään e-learning-oppimisalustoja. Lentäjien osaamista arvioidaan sekä simulaattorissa että lentokoneessa. Finnairilla on 160 kouluttajaa, joista jokainen on aktiivisesti mukana myös operatiivisessa lentotyössä. Pandemia supisti rajusti matkustusta Koronapandemia supisti merkittävästi matkustajaliikennettä taivaalla, mutta rahtiliikenne porskuttaa. Koronaviruspandemian seurauksena Finnair lentää kotimaassa ja Euroopassa pääosin osaomistusyhtiönsä Norran pienemmillä Embraer 190- ja ATR 72-500 -koneilla. Yli puolet A320 –sarjan koneista ja neljä A330-konetta on siirretty säilytykseen ulkomaille. Finnairilla on joko omistuksessaan tai erilaisin sopimuksin käytössään 24 kaukoliikenteessä käytettävää konetta, joista valtaosa on polttoainetaloudellisia Airbus A350 -koneita. – Operoimme lentojamme mahdollisimman paljon A350-koneillamme, koska ne ovat paitsi polttoainetehokkaampia, myös asiakaskokemukseltaan paras konetyyppimme, lentokonehuollosta vastaava Sampo Paukkeri tekniikkayksiköstä kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matkustajakoneita rahtikäyttöön A350-koneita käytetään sekä matkustaja- ja rahtilennoilla ja koneyksilöitä käytetään vuorotellen. Koska matkustajalennoista toteutuu vain pieni osa, Finnair Cargo on muuttanut kolme Airbus A330 -matkustajakonetta rahtikoneiksi poistamalla istuimet ja asentamalla tavarankuljetuskiinnikkeet. Rahtia voidaan kuljettaa sekä rahtitilassa että matkustamossa. Matkustamoja on käytetty pandemian hallintaan liittyvien tavaroiden, esimerkiksi kasvomaskien ja muovihanskojen kuljetukseen. Suuri osa tavaroista kulkee kuitenkin edelleen matkustajakoneiden ruumassa. Siellä lennätetään niin kuluttajaelektroniikkaa kuin norjalaista lohta, joka on erittäin haluttua Japanissa, Kiinassa ja Etelä-Koreassa. Finnair lentää nelisenkymmentä rahtilentoa A350- tai A330-koneilla joka viikko. – Tässä kysyntätilanteessa on päädytty pysäköimään ne A330-koneet, joita ei ole varattu rahtiliikenteen käyttöön, Sampo Paukkeri kertoo. Ylimääräiset koneet säilytyksessä Suomen talven kosteat ja kylmät olosuhteet tuovat lentokoneiden pitkäaikaiseen säilytykseen haastetta. Siksi koneita on siirretty säilytykseen suotuisampiin ilmasto-olosuhteisiin: Finnairin ylimääräiset lentokoneet on lennetty säilytykseen ulkomaille. Laajarunkokoneista neljä Airbus A330 -konetta on säilytyksessä Etelä-Ranskan Tarbesissa. Lentoposti.fi:n tilastojen mukaan Finnair lennätti talvella yli puolet A320-sarjan koneistaan ulkomaille. Pitkäaikaissäilytykseen CSAT:lle (Czech Airlines Technics) Prahaan Tsekkiin lensi 15 konetta ja kuusi konetta Pariisiin Châlons Vatryn lentoasemalle. Helsinki-Vantaalla olisi näin ollen enää 16 Finnairin A320-sarjan konetta, joista päivittäisessä käytössä on ollut vain muutamia koneyksilöitä kerrallaan. Säännöllisiä huoltoja Finnairin lentokoneita huolletaan säilytyksen aikana säännöllisesti ennalta määritellyn huolto-ohjelman mukaan. Huolto-ohjelma sisältää laajan listauksen toimia, joista osa tehdään viikoittain, osa kahden viikon, kuukauden ja kolmen kuukauden välein ja pitemmissäkin jaksoissa. Pitkäaikaisessa varastoinnissa tyhjennetään vedet ja jätejärjestelmä. Mahdollisesti myös muita nesteitä lasketaan pois tai korvataan varastointinesteillä. Monet liikkuvat osat voidellaan. Ikkunat, ovet ja muut aukot suojataan vedeltä ja auringon valolta. Laskutelinekuilu ja muut aukot suojataan lintujen pesimisen estämiseksi. Koneen ulkopuoliset tunnistimet, esimerkiksi kohtauskulma-anturit ja nopeusmittarin pitot-putket suojataan huolellisesti, jotta anturit pysyvät puhtaina eivätkä hyönteiset eivät pääse pesimään ja tukkimaan esimerkiksi pitot-putkia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pysäköinti tai varastointi Lentoyhtiöt joutuvat miettimään tarkkaan, mitkä koneet pysäköidään lyhyemmäksi ajaksi ja mitkä koneet varastoidaan pitemmäksi ajaksi. Pysäköinti on varastointia kevyempi toimenpide ja kone saadaan tarvittaessa nopeammin takaisin käyttöön. Mitä pidemmän ajan kone on seisonut, sitä perusteellisemman huollon se vaatii. Varastoidun koneen uudelleen käyttöönotto vaatii runsaasti toimenpiteitä ja aikaa. Laajarunkoisen koneen käyttöönotto varastoinnin jälkeen vaatii huollon, joka voi kestää jopa kaksi viikkoa. Säilytyksen päätteeksi suojaukset puretaan ja koneille tehdään laajasti testejä, joilla varmistetaan, että kone on lentokelpoinen ja kaikilta osin turvallinen. Jokainen kone myös koelennetään ennen palauttamista kaupalliseen lentoliikenteeseen. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Finnair, Lentoposti, Flight International, Flightglobal.com, Airlinerworld Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku