8.4.2021 Liikenne Näin Finnair valmistautuu palaamaan taivaalle Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Koronan aiheuttama lentämisen vähentyminen aiheuttaa mittavia koulutustarpeita – Finnairin vahvuutena ovat omat lentosimulaattorit. Lentoyhtiöillä, kuten kotimaisella Finnairilla, on lukuisia haasteita, kun koneita aletaan ottaa käyttöön pitkän seisonnan jälkeen ja lentohenkilöstöä on koulutettava uudelleen lomautusten jälkeen. Haasteita on useita. Onko lentohenkilökunnan osaaminen riittävän perusteellisesti päivitetty kertauskoulutuksella lentotauon jälkeen? Ovatko lentokoneet teknisesti huippukunnossa ja lentokelpoisia useita kuukausia kestäneen seisonnan jälkeen? Varsin suuri osa Finnairin liikennelentäjistä on ollut lomautettuna. Kun lentäjä ei lennä, kelpuutus menee vanhaksi. Osa lentäjistä on jatkanut lentotyötä rahtilennoilla, joita Finnairilla on ollut runsaasti koronapandemian aikana matkustajalentojen vähentyessä rajusti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lentorutiinin säilyttäneet kouluttajina Lentoliikenteen elpyessä Finnairilla jatkuvasti lentäneet, lentorutiinin säilyttäneet kouluttajat ja kelpuutuksensa säilyttäneet lentäjät tulevat kouluttamaan lomautettuja ja kelpoisuutensa menettäneitä lentäjiä kertauskoulutuskursseilla, jotta riittävä lentorutiini ja kelpuutukset palautetaan myös lomautetuille lentäjille ennen kaupallisten lentojen uudelleen käynnistystä. Finnair kouluttaa lentäjiä rekrytointi- ja työhöntulovaiheessa sekä uran aikana. Lentäjät käyvät siirtymäkoulutuksia esimerkiksi silloin, kuin kouluttaudutaan perämiehestä kapteeniksi tai vaihdetaan lentokonetyyppiä. Suurin osa järjestetyistä koulutuksista on kertauskoulutuksia, joita jokainen Finnairin tuhatkunta lentäjää käy läpi kuuden kuukauden välein kahden päivän ajan. Vahvuutena omat simulaattorit Finnairin vahvuutena ovat omat simulaattorit, mikä tekee lomautettujen lentäjien uudelleenkoulutuksen joustavaksi, kun simulaattorit ovat lähellä ja omassa käytössä. Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitsevasta koulutuskeskuksesta löytyvät simulaattorit kaikille Finnairin suihkukonetyypeille: yksi A330- ja Embraer E-sarjan simulaattori, sekä kaksi A320-sarjan ja kaksi A350-koneen simulaattoria. Simulaattoreiden ohjaamot ovat identtisiä oikean lentokoneen ohjaamon kanssa, ja näin simulaattoreilla on mahdollista mallintaa lento ja harjoitella poikkeus- ja vikatilanteita. – Koulutuskonseptimme perustuu nykyään kompetenssiajatteluun. Harjoittelemme esimerkiksi päätöksentekoa, kommunikointia ohjaamossa ja lentämisen teknistä puolta kuten käsin lentämistä. Lentäminen vaatii paljon tietoa, teknistä taitoa sekä hyviä kommunikointitaitoja ja päätöksentekokykyä. Simulaattorissa harjoitellaan esimerkiksi mittarilentämistä, jolloin koneen ohjaaminen perustuu mittareista saatavaan informaatioon tilanteessa, jossa näkyvyyttä ulos ei ole, Finnairin koulutuksista vastaava johtaja Juho Sinkkonen kertoo. Simulaattorilentämisen lisäksi teorian opiskelussa hyödynnetään e-learning-oppimisalustoja. Lentäjien osaamista arvioidaan sekä simulaattorissa että lentokoneessa. Finnairilla on 160 kouluttajaa, joista jokainen on aktiivisesti mukana myös operatiivisessa lentotyössä. Pandemia supisti rajusti matkustusta Koronapandemia supisti merkittävästi matkustajaliikennettä taivaalla, mutta rahtiliikenne porskuttaa. Koronaviruspandemian seurauksena Finnair lentää kotimaassa ja Euroopassa pääosin osaomistusyhtiönsä Norran pienemmillä Embraer 190- ja ATR 72-500 -koneilla. Yli puolet A320 –sarjan koneista ja neljä A330-konetta on siirretty säilytykseen ulkomaille. Finnairilla on joko omistuksessaan tai erilaisin sopimuksin käytössään 24 kaukoliikenteessä käytettävää konetta, joista valtaosa on polttoainetaloudellisia Airbus A350 -koneita. – Operoimme lentojamme mahdollisimman paljon A350-koneillamme, koska ne ovat paitsi polttoainetehokkaampia, myös asiakaskokemukseltaan paras konetyyppimme, lentokonehuollosta vastaava Sampo Paukkeri tekniikkayksiköstä kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matkustajakoneita rahtikäyttöön A350-koneita käytetään sekä matkustaja- ja rahtilennoilla ja koneyksilöitä käytetään vuorotellen. Koska matkustajalennoista toteutuu vain pieni osa, Finnair Cargo on muuttanut kolme Airbus A330 -matkustajakonetta rahtikoneiksi poistamalla istuimet ja asentamalla tavarankuljetuskiinnikkeet. Rahtia voidaan kuljettaa sekä rahtitilassa että matkustamossa. Matkustamoja on käytetty pandemian hallintaan liittyvien tavaroiden, esimerkiksi kasvomaskien ja muovihanskojen kuljetukseen. Suuri osa tavaroista kulkee kuitenkin edelleen matkustajakoneiden ruumassa. Siellä lennätetään niin kuluttajaelektroniikkaa kuin norjalaista lohta, joka on erittäin haluttua Japanissa, Kiinassa ja Etelä-Koreassa. Finnair lentää nelisenkymmentä rahtilentoa A350- tai A330-koneilla joka viikko. – Tässä kysyntätilanteessa on päädytty pysäköimään ne A330-koneet, joita ei ole varattu rahtiliikenteen käyttöön, Sampo Paukkeri kertoo. Ylimääräiset koneet säilytyksessä Suomen talven kosteat ja kylmät olosuhteet tuovat lentokoneiden pitkäaikaiseen säilytykseen haastetta. Siksi koneita on siirretty säilytykseen suotuisampiin ilmasto-olosuhteisiin: Finnairin ylimääräiset lentokoneet on lennetty säilytykseen ulkomaille. Laajarunkokoneista neljä Airbus A330 -konetta on säilytyksessä Etelä-Ranskan Tarbesissa. Lentoposti.fi:n tilastojen mukaan Finnair lennätti talvella yli puolet A320-sarjan koneistaan ulkomaille. Pitkäaikaissäilytykseen CSAT:lle (Czech Airlines Technics) Prahaan Tsekkiin lensi 15 konetta ja kuusi konetta Pariisiin Châlons Vatryn lentoasemalle. Helsinki-Vantaalla olisi näin ollen enää 16 Finnairin A320-sarjan konetta, joista päivittäisessä käytössä on ollut vain muutamia koneyksilöitä kerrallaan. Säännöllisiä huoltoja Finnairin lentokoneita huolletaan säilytyksen aikana säännöllisesti ennalta määritellyn huolto-ohjelman mukaan. Huolto-ohjelma sisältää laajan listauksen toimia, joista osa tehdään viikoittain, osa kahden viikon, kuukauden ja kolmen kuukauden välein ja pitemmissäkin jaksoissa. Pitkäaikaisessa varastoinnissa tyhjennetään vedet ja jätejärjestelmä. Mahdollisesti myös muita nesteitä lasketaan pois tai korvataan varastointinesteillä. Monet liikkuvat osat voidellaan. Ikkunat, ovet ja muut aukot suojataan vedeltä ja auringon valolta. Laskutelinekuilu ja muut aukot suojataan lintujen pesimisen estämiseksi. Koneen ulkopuoliset tunnistimet, esimerkiksi kohtauskulma-anturit ja nopeusmittarin pitot-putket suojataan huolellisesti, jotta anturit pysyvät puhtaina eivätkä hyönteiset eivät pääse pesimään ja tukkimaan esimerkiksi pitot-putkia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pysäköinti tai varastointi Lentoyhtiöt joutuvat miettimään tarkkaan, mitkä koneet pysäköidään lyhyemmäksi ajaksi ja mitkä koneet varastoidaan pitemmäksi ajaksi. Pysäköinti on varastointia kevyempi toimenpide ja kone saadaan tarvittaessa nopeammin takaisin käyttöön. Mitä pidemmän ajan kone on seisonut, sitä perusteellisemman huollon se vaatii. Varastoidun koneen uudelleen käyttöönotto vaatii runsaasti toimenpiteitä ja aikaa. Laajarunkoisen koneen käyttöönotto varastoinnin jälkeen vaatii huollon, joka voi kestää jopa kaksi viikkoa. Säilytyksen päätteeksi suojaukset puretaan ja koneille tehdään laajasti testejä, joilla varmistetaan, että kone on lentokelpoinen ja kaikilta osin turvallinen. Jokainen kone myös koelennetään ennen palauttamista kaupalliseen lentoliikenteeseen. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Finnair, Lentoposti, Flight International, Flightglobal.com, Airlinerworld Lue lisää Kaikki artikkelit 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 11.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tärkeä muistutus – lapset liikkuvat liikenteessä ympäri vuoden 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista