30.11.2016 Liikenne Näin valmistuu 120 000 Moottoria – 24 tunnin puristus Joensuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aikakauslehden painotyö on tarkasti aikataulutettu kokonaisuus, joka vaatii monenlaista osaamista. Moottorin painaminen on monipolvinen prosessi, joka vaatii ammattilaisensa. Työ etenee vaiheittain, tarkasti aikataulutettuna ja eri työvaiheet toisiinsa jouheviksi nivellettyinä. https://youtube.com/watch?v=DCGvGTBzMcE Eri puolilla PunaMustan tuotantotiloja Joensuussa on jättimäisiä painovärejä sisältäviä korkeita säiliöitä, joissa on neljää eri väriä, jotka ovat syaani, keltainen, magenta ja musta. PunaMustan painokoneet syövät joka päivä sisuksiinsa kahden yhdistelmärekallisen verran paperia. Moottorin painaminen on PunaMustan painotalon monen eri ammattikunnan yhteinen taidonnäyte – työ vie kaikkinensa noin vuorokauden. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tärkeä reprovaihe Moottorin kuvankäsittely- ja asemointityöt tehdään PunaMustan Helsingin reproyksikössä. Kun lehden aineisto on saapunut sähköisessä muodossa perille, alkaa sen tarkastaminen. Jos esimerkiksi joku Moottorin sivuille sijoitetuista valokuvista ei ole riittävän korkearesoluutioinen eli hyvätasoinen painettavaksi, on syytä ottaa yhteyttä Moottorin toimitukseen. Ongelma ratkeaa kuvankäsittelyllä tai kuvan vaihtamisella. Painotyö vie 12 tuntia Reprovaihetta seuraa painolevyjen valmistus. Suhina säestää kaikkiaan 16 alumiinisen painolevyjen matkaa koneen uumenista rullalinjastolle. Kun ne on tarkastettu, voidaan ne asettaa töihin painokoneen uumeniin. Moottori painetaan arkki kerrallaan. Yhden arkilla on 16 tai 32 sivua ja sen painaminen vie 3–4 tuntia, koko lehden painaminen 12–13 tuntia. Nykyaikainen painokone vaatii vahtivuoroon vain 2–3 henkeä. Entisaikoina nykyistä pienemmän painokoneen toiminta vaatii kuudenkin ihmisen työpanoksen. Hengästyttävää tahtia Uupumaton kone puskee sisuksistaan hengästyttävää tahtia Moottorin kansia. Painokoneen läpi juoksee tunnissa kaikkiaan 120 000 Moottorin kantta. Painokoneen valvoja ottaa vastapainetun arkin tasaisin väliajoin tarkastettavaksi. Painojäljen eli värisävyjen, tarkkuuden ja kohdistuksen silmämääräistä tarkistamista ei mikään automaattinen järjestelmä voi päihittää. Moottorin kansiarkkien painamiseen kuluu 2 800 kiloa paperia. Koko painokseen paperia käytetään 33 000 kiloa. Linjaston loppuun keräytyy siisti pino, kunnes yksi paperiarkki jää hieman kuprulle. Seuraavat arkit pinoutuvat päälle aina edellistä enemmän rypistyen. Häiriö on pieni, mutta saa työntekijän jalat ja kädet vikkeliksi. Ongelma on hetkessä korjattu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liima kuivaksi Moottorin koko painoksen liimasidonta kestää kymmenisen tuntia. Liimalinja-tilojen katonrajassa on useampi kostutinlaite. Ilman kosteuden pitää olla riittävä, jotta liimaus käy ongelmitta. Liimausta seuraa tärkeä jäähdytysvaihe. Vasta liiman jäähdyttyä voidaan leikata sivujen reunat. Liimalinjalla lehden takakannen yläkulma saa osoitteen, jotta se aikanaan löytää perille lukijalleen. Liimauksen jälkeen lehdet siirtyvät lähettämöön. Monien työvaiheiden synnyttämä Moottori 12/2016 ilmestyi 1.12. Painajana parasta aaryhmää – 116 vuoden kokemuksella Painotalo PunaMusta edustaa aikakauslehtien painojäljen puolesta parasta aaryhmää ja kokemusta, sillä yritys on toiminut jo 116 vuotta. PunaMusta Oy on osa osa Pohjois-Karjalan Kirjapainoa ja Laakkonen Yhtiöt -konsernia, joka tunnetaan muun muassa valtakunnallisesta Laakkonen-autokauppaketjusta. PunaMustassa on viimeisen kahden vuoden aikana investoitu 20 miljoonaa painotekniikkaan. Yrityksen liikevaihto on 65,3 miljoonaa euroa (vuonna 2015). Tuotannosta menee vientiin noin 15 prosenttia, itään ja länteen. PunaMusta Oy tekee painotöitä Joensuussa, Tampereella ja Nurmeksessa. Tarjolla on kattava repertuaari paino-osaamista ja jälkikäsittelyratkaisuja kuten UV - ja dispersiolakkauksia, stiftausta, liimanidontaa, osoitteistusta sekä erilaisia liitteistyksiä – ihan kuten asiakas tahtoo. Toimintavarmoja koneita Painotöitä tekee noin 250 henkilöä. Yritys hoitaa painotyöt alusta loppuun aineistosta postitukseen riippumatta siitä, onko kyseessä pieni digipainos vai miljoonapainos. Painokoneet on uusittu sitä mukaa kun on ollut tarvetta, uusin painokone on nelivuotias. – Nykyiset painokoneet ovat erittäin toimintavarmoja. Esimerkiksi paperin ryttyyntymistä ja sen aiheuttamia painokatkoksia ei enää käytännössä esiinny lainkaan, PunaMustan myyntipäällikkö Kari Koivula kertoo. Yli 250 aikakauslehteä Painotöiden suhteen tilanne on hyvä: työtä on riittänyt, sillä PunaMustassa painetaan vuodessa yli 250 eri aikakauslehteä – ja lukuisia muita painotuotteita pienpainotuotteista sanomalehtiin. – Voimme toimia 24/7-periaatteella, joka tarkoittaa kolmivuorotyötä. Vaikka kapasiteetti on hyvässä käytössä, kyllä uusiakin painotöitä mahtuu vielä mukaan, Koivula vinkkaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Video: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta