30.11.2016 Liikenne Näin valmistuu 120 000 Moottoria – 24 tunnin puristus Joensuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aikakauslehden painotyö on tarkasti aikataulutettu kokonaisuus, joka vaatii monenlaista osaamista. Moottorin painaminen on monipolvinen prosessi, joka vaatii ammattilaisensa. Työ etenee vaiheittain, tarkasti aikataulutettuna ja eri työvaiheet toisiinsa jouheviksi nivellettyinä. https://youtube.com/watch?v=DCGvGTBzMcE Eri puolilla PunaMustan tuotantotiloja Joensuussa on jättimäisiä painovärejä sisältäviä korkeita säiliöitä, joissa on neljää eri väriä, jotka ovat syaani, keltainen, magenta ja musta. PunaMustan painokoneet syövät joka päivä sisuksiinsa kahden yhdistelmärekallisen verran paperia.Moottorin painaminen on PunaMustan painotalon monen eri ammattikunnan yhteinen taidonnäyte – työ vie kaikkinensa noin vuorokauden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTärkeä reprovaiheMoottorin kuvankäsittely- ja asemointityöt tehdään PunaMustan Helsingin reproyksikössä.Kun lehden aineisto on saapunut sähköisessä muodossa perille, alkaa sen tarkastaminen. Jos esimerkiksi joku Moottorin sivuille sijoitetuista valokuvista ei ole riittävän korkearesoluutioinen eli hyvätasoinen painettavaksi, on syytä ottaa yhteyttä Moottorin toimitukseen. Ongelma ratkeaa kuvankäsittelyllä tai kuvan vaihtamisella.Painotyö vie 12 tuntiaReprovaihetta seuraa painolevyjen valmistus. Suhina säestää kaikkiaan 16 alumiinisen painolevyjen matkaa koneen uumenista rullalinjastolle. Kun ne on tarkastettu, voidaan ne asettaa töihin painokoneen uumeniin.Moottori painetaan arkki kerrallaan. Yhden arkilla on 16 tai 32 sivua ja sen painaminen vie 3–4 tuntia, koko lehden painaminen 12–13 tuntia.Nykyaikainen painokone vaatii vahtivuoroon vain 2–3 henkeä. Entisaikoina nykyistä pienemmän painokoneen toiminta vaatii kuudenkin ihmisen työpanoksen.Hengästyttävää tahtiaUupumaton kone puskee sisuksistaan hengästyttävää tahtia Moottorin kansia. Painokoneen läpi juoksee tunnissa kaikkiaan 120 000 Moottorin kantta.Painokoneen valvoja ottaa vastapainetun arkin tasaisin väliajoin tarkastettavaksi. Painojäljen eli värisävyjen, tarkkuuden ja kohdistuksen silmämääräistä tarkistamista ei mikään automaattinen järjestelmä voi päihittää.Moottorin kansiarkkien painamiseen kuluu 2 800 kiloa paperia. Koko painokseen paperia käytetään 33 000 kiloa.Linjaston loppuun keräytyy siisti pino, kunnes yksi paperiarkki jää hieman kuprulle. Seuraavat arkit pinoutuvat päälle aina edellistä enemmän rypistyen.Häiriö on pieni, mutta saa työntekijän jalat ja kädet vikkeliksi. Ongelma on hetkessä korjattu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiima kuivaksiMoottorin koko painoksen liimasidonta kestää kymmenisen tuntia. Liimalinja-tilojen katonrajassa on useampi kostutinlaite. Ilman kosteuden pitää olla riittävä, jotta liimaus käy ongelmitta.Liimausta seuraa tärkeä jäähdytysvaihe. Vasta liiman jäähdyttyä voidaan leikata sivujen reunat.Liimalinjalla lehden takakannen yläkulma saa osoitteen, jotta se aikanaan löytää perille lukijalleen.Liimauksen jälkeen lehdet siirtyvät lähettämöön.Monien työvaiheiden synnyttämä Moottori 12/2016 ilmestyi 1.12. Painajana parasta aaryhmää – 116 vuoden kokemuksella Painotalo PunaMusta edustaa aikakauslehtien painojäljen puolesta parasta aaryhmää ja kokemusta, sillä yritys on toiminut jo 116 vuotta. PunaMusta Oy on osa osa Pohjois-Karjalan Kirjapainoa ja Laakkonen Yhtiöt -konsernia, joka tunnetaan muun muassa valtakunnallisesta Laakkonen-autokauppaketjusta. PunaMustassa on viimeisen kahden vuoden aikana investoitu 20 miljoonaa painotekniikkaan. Yrityksen liikevaihto on 65,3 miljoonaa euroa (vuonna 2015). Tuotannosta menee vientiin noin 15 prosenttia, itään ja länteen. PunaMusta Oy tekee painotöitä Joensuussa, Tampereella ja Nurmeksessa. Tarjolla on kattava repertuaari paino-osaamista ja jälkikäsittelyratkaisuja kuten UV - ja dispersiolakkauksia, stiftausta, liimanidontaa, osoitteistusta sekä erilaisia liitteistyksiä – ihan kuten asiakas tahtoo. Toimintavarmoja koneita Painotöitä tekee noin 250 henkilöä. Yritys hoitaa painotyöt alusta loppuun aineistosta postitukseen riippumatta siitä, onko kyseessä pieni digipainos vai miljoonapainos. Painokoneet on uusittu sitä mukaa kun on ollut tarvetta, uusin painokone on nelivuotias. – Nykyiset painokoneet ovat erittäin toimintavarmoja. Esimerkiksi paperin ryttyyntymistä ja sen aiheuttamia painokatkoksia ei enää käytännössä esiinny lainkaan, PunaMustan myyntipäällikkö Kari Koivula kertoo. Yli 250 aikakauslehteä Painotöiden suhteen tilanne on hyvä: työtä on riittänyt, sillä PunaMustassa painetaan vuodessa yli 250 eri aikakauslehteä – ja lukuisia muita painotuotteita pienpainotuotteista sanomalehtiin. – Voimme toimia 24/7-periaatteella, joka tarkoittaa kolmivuorotyötä. Vaikka kapasiteetti on hyvässä käytössä, kyllä uusiakin painotöitä mahtuu vielä mukaan, Koivula vinkkaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Video: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle