28.5.2022

Nopeusrajoitukseton Autobahn jälleen uhan alla Saksassa – tällä kertaa syynä polttoaineen hinta

Autoilun aikakone Mazda Saksa

Nopeusrajoituksia on aiemminkin yritetty ulottaa kaikille Saksan moottoritieosuuksille turvallisuus- ja päästösyistä. Nyt puolestaan polttoaine koetaan liian kalliiksi koville nopeuksille.

Saksassa pohditaan siis jälleen nopeusrajoituksettomista moottoritieosuuksista luopumista. Asiasta kirjoittaa muun muassa The Drive -lehti. Suinkaan kaikki Autobahn-osuudet eivät ole vailla nopeusrajoitusta, sillä 130 km/h rajoitus vallitsee noin 40 prosentilla moottoriteistä, joskin myös 100 km/h nopeusrajoitusalueita löytyy etenkin kaupunkien läheistyydestä. Niin sanotuilla nopeusrajoituksettomillakin osuuksilla vallitsee suositusnopeus 130 km/h. Tämän vuoksi, varsinkin ruuhka-aikoina, aivan lappu lattiassa päästely ei onnistu näilläkään osuuksilla läheskään aina. Nopeusalueella 180 – 200 km/h ajetaan kuitenkin jatkuvasti, 300 km/h ylitykset ovat sen sijaan harvinaisempia ja 400 km/h tiedetään ylittyneen vain joitakin kertoja viimeisimpinä vuosikymmeninä. Mutta lakiahan ei siis missään mainituista tapauksista rikota, mikäli liikutaan rajoituksettomalla alueella.

Autoillen Euroopassa

Nopeusrajoituksettomat moottoritiet ovat kauan sitten saksalaisen autoteollisuuden suurella myötävaikutuksella tehty poliittinen ratkaisu, jonka kumoamiselle on suhteellisen korkea kynnys.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopeusrajoitukset kaikille teille - miksei?

Erityisesti Saksan Die Grünen- eli vihreä liitto on ajanut nopeusrajoituksia kaikille liittovaltion tieosuuksille jo vuosikymmenten ajan. Heillä tärkein syy nopeuksien alentamiseen ovat päästöasiat. Mitä kovempaa ajetaan, sitä enemmän kuluu polttoainetta ja sitä enemmän syntyy päästöjä. Polttoaineen kulutus toimii argumenttina erityisesti näinä aikoina, kun polttoaineiden hinnat huitelevat tunnetusti pilvissä; Saksassakin on päästy bensiinin osalta kahden euron pintaan.

Toinen näkökulma polttoaine- ja päästöasioiden lisäksi on tietenkin liikenneturvallisuus. Kuolettavia liikenneonnettomuuksia sattuu 75 prosenttia enemmän rajoituksettomilla- kuin rajoituksellisilla osuuksilla. Euroopan liikenneturvallisuustilastoissa Saksa sijoittuu puolenvälin tienoille. Kerrottakoon, että myös nelinkertainen Formula ykkösten maailmanmestari, saksalainen Sebastian Vettel on kertonut kannattavansa rajoitusten ulottamista kaikille osuuksille juuri turvallisuusnäkökulmasta.

Toisaalta, kaikkien Saksan Autobahneilla ajavien henkilöautojen keskinopeus on kuitenkin vain 125 km/h. Se ei lopulta ole keskimäärin paljonkaan kovempi kuin missään muuallakaan. Tämän perusteella polttoaineen kulutuksen ja päästöjen sijaan nopeusrajoituksia voisi ajatella puoltavan enemmänkin se turvallisuusnäkökulma.

Mikäli Saksan liittopäivät asettaisi 130 km/h nopeusrajoitukset kaikille maan moottoriteille, löytyisivät Euroopan korkeimmat moottoritienopeudet Bulgariasta ja Puolasta, 140 km/h. Maailman kovin nopeusrajoitus puolestaan löytyy Arabiemiirikunnista, 160 km/h.

Lähteet: The Drive, Deutschland.de Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat