28.5.2022 Liikenne Nopeusrajoitukseton Autobahn jälleen uhan alla Saksassa – tällä kertaa syynä polttoaineen hinta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeusrajoituksia on aiemminkin yritetty ulottaa kaikille Saksan moottoritieosuuksille turvallisuus- ja päästösyistä. Nyt puolestaan polttoaine koetaan liian kalliiksi koville nopeuksille. Saksassa pohditaan siis jälleen nopeusrajoituksettomista moottoritieosuuksista luopumista. Asiasta kirjoittaa muun muassa The Drive -lehti. Suinkaan kaikki Autobahn-osuudet eivät ole vailla nopeusrajoitusta, sillä 130 km/h rajoitus vallitsee noin 40 prosentilla moottoriteistä, joskin myös 100 km/h nopeusrajoitusalueita löytyy etenkin kaupunkien läheistyydestä. Niin sanotuilla nopeusrajoituksettomillakin osuuksilla vallitsee suositusnopeus 130 km/h. Tämän vuoksi, varsinkin ruuhka-aikoina, aivan lappu lattiassa päästely ei onnistu näilläkään osuuksilla läheskään aina. Nopeusalueella 180 – 200 km/h ajetaan kuitenkin jatkuvasti, 300 km/h ylitykset ovat sen sijaan harvinaisempia ja 400 km/h tiedetään ylittyneen vain joitakin kertoja viimeisimpinä vuosikymmeninä. Mutta lakiahan ei siis missään mainituista tapauksista rikota, mikäli liikutaan rajoituksettomalla alueella.Nopeusrajoituksettomat moottoritiet ovat kauan sitten saksalaisen autoteollisuuden suurella myötävaikutuksella tehty poliittinen ratkaisu, jonka kumoamiselle on suhteellisen korkea kynnys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeusrajoitukset kaikille teille - miksei?Erityisesti Saksan Die Grünen- eli vihreä liitto on ajanut nopeusrajoituksia kaikille liittovaltion tieosuuksille jo vuosikymmenten ajan. Heillä tärkein syy nopeuksien alentamiseen ovat päästöasiat. Mitä kovempaa ajetaan, sitä enemmän kuluu polttoainetta ja sitä enemmän syntyy päästöjä. Polttoaineen kulutus toimii argumenttina erityisesti näinä aikoina, kun polttoaineiden hinnat huitelevat tunnetusti pilvissä; Saksassakin on päästy bensiinin osalta kahden euron pintaan.Toinen näkökulma polttoaine- ja päästöasioiden lisäksi on tietenkin liikenneturvallisuus. Kuolettavia liikenneonnettomuuksia sattuu 75 prosenttia enemmän rajoituksettomilla- kuin rajoituksellisilla osuuksilla. Euroopan liikenneturvallisuustilastoissa Saksa sijoittuu puolenvälin tienoille. Kerrottakoon, että myös nelinkertainen Formula ykkösten maailmanmestari, saksalainen Sebastian Vettel on kertonut kannattavansa rajoitusten ulottamista kaikille osuuksille juuri turvallisuusnäkökulmasta.Toisaalta, kaikkien Saksan Autobahneilla ajavien henkilöautojen keskinopeus on kuitenkin vain 125 km/h. Se ei lopulta ole keskimäärin paljonkaan kovempi kuin missään muuallakaan. Tämän perusteella polttoaineen kulutuksen ja päästöjen sijaan nopeusrajoituksia voisi ajatella puoltavan enemmänkin se turvallisuusnäkökulma.Mikäli Saksan liittopäivät asettaisi 130 km/h nopeusrajoitukset kaikille maan moottoriteille, löytyisivät Euroopan korkeimmat moottoritienopeudet Bulgariasta ja Puolasta, 140 km/h. Maailman kovin nopeusrajoitus puolestaan löytyy Arabiemiirikunnista, 160 km/h.Lähteet: The Drive, Deutschland.de Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.7.2025 Liikenne Haapamäen sortumapaikka valtatiellä 23 pysyy suljettuna – korjaus kestää kuukausia 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon