12.2.2022 Liikenne Nuori kuski, tätä aikeissa: yöajokielto, vain yksi matkustaja, vanhempi viereen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto oudoksuu ajokorttilain muutosaikeita, joissa rajoitetaan merkittävästi kaikkien nuorten kuljettajien autoilu-uran alkuvaiheita. Nuoria kuljettajia koskevat liikenneturvallisuuden haasteet ovat keskeisenä syynä siihen, että ajokorttilakia ollaan muuttamassa. Huolenaiheena on ollut muun muassa se, kuinka nuorille voidaan ajokortti myöntää ja millä ehdoilla. Ajokorttilain muutosten tavoitteena on siis nuorten liikenneturvallisuuden edistäminen sekä toisaalta ajokortin hankinnan joustavoittaminen. Yksi keskeisimmistä kaavailuista uudistuksista on ollut, että ajokortin voisi saada jo 17-vuotiaana. Uudistus mahdollistaisi kaikille halukkaille nuorille ajokortin suorittamisen jo EU:n ajokorttidirektiivin minimi-iässä eli 17-vuotiaana. Tämä tarkoittaa nykyisestä poikkeuslupamenettelystä luopumista. Jos kaavailut toteutuvat, jatkossa B-luokan ajokortin (B-luokan rajoitettu ajo-oikeus) suorittaminen 17-vuotiaana olisi mahdollista huoltajan suostumuksella. Liikenne- ja viestintäministeriö on matkan varrella pyytänyt lausuntoja eri tahoilta ja keskustellut tiiviisti eri sidosryhmien kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajokieltoa öisin Liikenneministeriön saama palaute on johtanut joihinkin painotusmuutoksiin virkamiestyönä tehtävässä lainvalmistelussa. Lakiluonnoksessa ehdotettiin alun perin, että 17-vuotiaiden B-luokan ajo-oikeuden omaavien kuljettajien autoilua rajoitettaisiin kieltämällä ajaminen lauantaisin kello 00.00–05.00 ja sunnuntaisin kello 00.00–05.00 välisenä aikana. Rajoitus päättyisi kuljettajan täyttäessä 18 vuotta. Ehdotetaan myös, että seuraamuksena rajoituksen vastaisesti ajamisesta kuljettaja voitaisiin tuomita sakkoon ja määrätä ajokieltoon. Taustana tälle ehdotukselle on, että nuorten liikenneonnettomuuksissa korostuvat yöaikaiset ja viikonloppuisin tapahtuneet kolarit. Nyt tuohon esitykseen on lisätty, että yöaikaista ajamista rajoitettaisiin muulloinkin kuin viikonloppuina. – Lisäksi 17-vuotiaan kuljettajan kyydissä saisi olla enintään yksi matkustaja. Perheenjäseniä tai samassa taloudessa asuvia ei laskettaisi. Nuorella tulisi ensimmäisen ajokuukauden ajan myös olla aina kyydissä vähintään 25 vuotta täyttänyt B-ajokortin omaava henkilö, lakimuutosvaiheita tarkoin seurannut Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo. Vain osa toheloi, kaikille rajoitteet Autoliitto on vastustanut alaikäisen kuljettajan yöaikaisen ajon rajoittamista viikonloppuöinä. Autoliiton mukaan valtaosa nuorista ja uusista kuljettajista toimii liikenteessä vastuullisesti muut tienkäyttäjät huomioiden. – Sillä rajoitettaisiin kaikkien nuorten vapaata liikkumista muutamien nuorten toheloinnin vuoksi. Nyt esitetty ajon rajoittaminen kaikkina öinä veisi tilannetta vielä aiemmin esitettyäkin huonompaan suuntaan. Miksi muutoksia pikavauhtia? Autoliitto on tuonut vastikään kantanaan esiin, että ajokorttikoulutukseen tehdyt uudistukset ovat osoittautuneet pääosin hyviksi. Lähivuosia koskevaan valmisteltavaan valtakunnalliseen liikenneturvallisuusstrategiaan liittyen Autoliitto https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=d35de1cc-fa89-4163-b206-5e48b683aa91 on todennut, että ”nuorten liikenneturvallisuus on parantanut ja paranee koko ajan, vaikka tahti saisi olla ripeämpikin. Nuoret ovat turvallisuushakuisempia kuin ennen, mikä näkyy myös liikenteessä.” Maan suurin autoilijoiden etujärjestö on kummeksunut muutostarpeita ja huomauttanut, että ”ylivoimainen enemmistö” nuorista toimii liikenteessä vastuullisesti noudattaen sääntöjä eikä tästä syystä esimerkiksi ajokorttikoulutukseen ole syytä tehdä kaikkia koskevia kiristyksiä. ”Jo nyt aiempaa vaativammat ajo- ja teoriatutkinnot ovat osoittautuneet toimiviksi. Nyt ajokorttilakiin ollaan kuitenkin tekemässä pikavauhdilla jälleen muutoksia, vaikka seurantatutkimus on vielä kesken eikä mitään hälyttävää ole nykyisestä lainsäädännöstä ilmennyt.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaikeasti valvottavaa Kaavailu, että 17-vuotiaille kuljettajille esitetään velvoitetta käyttää autoon kiinnitettävää alaikäisen kuljettajan tunnusta, kunnes kuljettaja täyttää 18 vuotta, on yhä mukana. Seuraamukseksi velvoitteen rikkomisesta tulisi liikennevirhemaksu. Vesalaisen mukaan ei ole mielekästä luoda sääntöjä, joiden valvomiseen ei ole resursseja. – On naiivia ajatella, että alaikäisen kuljettajan tunnus helpottaisi valvontaa. Nuori, joka aikoo asetettua yöajokieltoa rikkoa, ei varmasti merkitse autoaan alaikäisen kuljettajan tunnuksella. Vanhemman mukanaolo oudoksuttaa Vesalaisen mukaan opetusluvalla opetuksen saaneen näkökulmasta vanhemman henkilön mukana olon edellyttäminen kuukauden ajan kortin saamisen jälkeen on erikoinen vaatimus. – Opetuslupaopetus voidaan aloittaa oppilaan täytettyä 16 vuotta, jolloin yhdessä opetuslupaopettajan kanssa ehditään ajaa vuosi ennen ajokortin saantia. Vanhemman henkilön läsnäolon edellyttäminen tämän jälkeen tuntuu teennäiseltä ja vesittää ajatusta 17-vuotiaiden liikkumisen helpottamisesta, johon aiemmalla poikkeuslupamenettelyllä ja tämän uudistuksen yhteydessä toteutettavalla ajokortin vähimmäisiän pudottamisella tähdätään, Vesalainen kritisoi. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, Lausuntopalvelu.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?