12.2.2022 Liikenne Nuori kuski, tätä aikeissa: yöajokielto, vain yksi matkustaja, vanhempi viereen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto oudoksuu ajokorttilain muutosaikeita, joissa rajoitetaan merkittävästi kaikkien nuorten kuljettajien autoilu-uran alkuvaiheita. Nuoria kuljettajia koskevat liikenneturvallisuuden haasteet ovat keskeisenä syynä siihen, että ajokorttilakia ollaan muuttamassa. Huolenaiheena on ollut muun muassa se, kuinka nuorille voidaan ajokortti myöntää ja millä ehdoilla. Ajokorttilain muutosten tavoitteena on siis nuorten liikenneturvallisuuden edistäminen sekä toisaalta ajokortin hankinnan joustavoittaminen.Yksi keskeisimmistä kaavailuista uudistuksista on ollut, että ajokortin voisi saada jo 17-vuotiaana. Uudistus mahdollistaisi kaikille halukkaille nuorille ajokortin suorittamisen jo EU:n ajokorttidirektiivin minimi-iässä eli 17-vuotiaana.Tämä tarkoittaa nykyisestä poikkeuslupamenettelystä luopumista. Jos kaavailut toteutuvat, jatkossa B-luokan ajokortin (B-luokan rajoitettu ajo-oikeus) suorittaminen 17-vuotiaana olisi mahdollista huoltajan suostumuksella.Liikenne- ja viestintäministeriö on matkan varrella pyytänyt lausuntoja eri tahoilta ja keskustellut tiiviisti eri sidosryhmien kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjokieltoa öisinLiikenneministeriön saama palaute on johtanut joihinkin painotusmuutoksiin virkamiestyönä tehtävässä lainvalmistelussa.Lakiluonnoksessa ehdotettiin alun perin, että 17-vuotiaiden B-luokan ajo-oikeuden omaavien kuljettajien autoilua rajoitettaisiin kieltämällä ajaminen lauantaisin kello 00.00–05.00 ja sunnuntaisin kello 00.00–05.00 välisenä aikana. Rajoitus päättyisi kuljettajan täyttäessä 18 vuotta. Ehdotetaan myös, että seuraamuksena rajoituksen vastaisesti ajamisesta kuljettaja voitaisiin tuomita sakkoon ja määrätä ajokieltoon.Taustana tälle ehdotukselle on, että nuorten liikenneonnettomuuksissa korostuvat yöaikaiset ja viikonloppuisin tapahtuneet kolarit.Nyt tuohon esitykseen on lisätty, että yöaikaista ajamista rajoitettaisiin muulloinkin kuin viikonloppuina.– Lisäksi 17-vuotiaan kuljettajan kyydissä saisi olla enintään yksi matkustaja. Perheenjäseniä tai samassa taloudessa asuvia ei laskettaisi. Nuorella tulisi ensimmäisen ajokuukauden ajan myös olla aina kyydissä vähintään 25 vuotta täyttänyt B-ajokortin omaava henkilö, lakimuutosvaiheita tarkoin seurannut Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.Vain osa toheloi, kaikille rajoitteetAutoliitto on vastustanut alaikäisen kuljettajan yöaikaisen ajon rajoittamista viikonloppuöinä. Autoliiton mukaan valtaosa nuorista ja uusista kuljettajista toimii liikenteessä vastuullisesti muut tienkäyttäjät huomioiden.– Sillä rajoitettaisiin kaikkien nuorten vapaata liikkumista muutamien nuorten toheloinnin vuoksi. Nyt esitetty ajon rajoittaminen kaikkina öinä veisi tilannetta vielä aiemmin esitettyäkin huonompaan suuntaan.Miksi muutoksia pikavauhtia?Autoliitto on tuonut vastikään kantanaan esiin, että ajokorttikoulutukseen tehdyt uudistukset ovat osoittautuneet pääosin hyviksi.Lähivuosia koskevaan valmisteltavaan valtakunnalliseen liikenneturvallisuusstrategiaan liittyen Autoliitto https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=d35de1cc-fa89-4163-b206-5e48b683aa91 on todennut, että ”nuorten liikenneturvallisuus on parantanut ja paranee koko ajan, vaikka tahti saisi olla ripeämpikin. Nuoret ovat turvallisuushakuisempia kuin ennen, mikä näkyy myös liikenteessä.”Maan suurin autoilijoiden etujärjestö on kummeksunut muutostarpeita ja huomauttanut, että ”ylivoimainen enemmistö” nuorista toimii liikenteessä vastuullisesti noudattaen sääntöjä eikä tästä syystä esimerkiksi ajokorttikoulutukseen ole syytä tehdä kaikkia koskevia kiristyksiä.”Jo nyt aiempaa vaativammat ajo- ja teoriatutkinnot ovat osoittautuneet toimiviksi. Nyt ajokorttilakiin ollaan kuitenkin tekemässä pikavauhdilla jälleen muutoksia, vaikka seurantatutkimus on vielä kesken eikä mitään hälyttävää ole nykyisestä lainsäädännöstä ilmennyt.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikeasti valvottavaaKaavailu, että 17-vuotiaille kuljettajille esitetään velvoitetta käyttää autoon kiinnitettävää alaikäisen kuljettajan tunnusta, kunnes kuljettaja täyttää 18 vuotta, on yhä mukana. Seuraamukseksi velvoitteen rikkomisesta tulisi liikennevirhemaksu.Vesalaisen mukaan ei ole mielekästä luoda sääntöjä, joiden valvomiseen ei ole resursseja.– On naiivia ajatella, että alaikäisen kuljettajan tunnus helpottaisi valvontaa. Nuori, joka aikoo asetettua yöajokieltoa rikkoa, ei varmasti merkitse autoaan alaikäisen kuljettajan tunnuksella.Vanhemman mukanaolo oudoksuttaaVesalaisen mukaan opetusluvalla opetuksen saaneen näkökulmasta vanhemman henkilön mukana olon edellyttäminen kuukauden ajan kortin saamisen jälkeen on erikoinen vaatimus.– Opetuslupaopetus voidaan aloittaa oppilaan täytettyä 16 vuotta, jolloin yhdessä opetuslupaopettajan kanssa ehditään ajaa vuosi ennen ajokortin saantia. Vanhemman henkilön läsnäolon edellyttäminen tämän jälkeen tuntuu teennäiseltä ja vesittää ajatusta 17-vuotiaiden liikkumisen helpottamisesta, johon aiemmalla poikkeuslupamenettelyllä ja tämän uudistuksen yhteydessä toteutettavalla ajokortin vähimmäisiän pudottamisella tähdätään, Vesalainen kritisoi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, Lausuntopalvelu.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa