12.2.2022 Liikenne Nuori kuski, tätä aikeissa: yöajokielto, vain yksi matkustaja, vanhempi viereen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto oudoksuu ajokorttilain muutosaikeita, joissa rajoitetaan merkittävästi kaikkien nuorten kuljettajien autoilu-uran alkuvaiheita. Nuoria kuljettajia koskevat liikenneturvallisuuden haasteet ovat keskeisenä syynä siihen, että ajokorttilakia ollaan muuttamassa. Huolenaiheena on ollut muun muassa se, kuinka nuorille voidaan ajokortti myöntää ja millä ehdoilla. Ajokorttilain muutosten tavoitteena on siis nuorten liikenneturvallisuuden edistäminen sekä toisaalta ajokortin hankinnan joustavoittaminen. Yksi keskeisimmistä kaavailuista uudistuksista on ollut, että ajokortin voisi saada jo 17-vuotiaana. Uudistus mahdollistaisi kaikille halukkaille nuorille ajokortin suorittamisen jo EU:n ajokorttidirektiivin minimi-iässä eli 17-vuotiaana. Tämä tarkoittaa nykyisestä poikkeuslupamenettelystä luopumista. Jos kaavailut toteutuvat, jatkossa B-luokan ajokortin (B-luokan rajoitettu ajo-oikeus) suorittaminen 17-vuotiaana olisi mahdollista huoltajan suostumuksella. Liikenne- ja viestintäministeriö on matkan varrella pyytänyt lausuntoja eri tahoilta ja keskustellut tiiviisti eri sidosryhmien kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajokieltoa öisin Liikenneministeriön saama palaute on johtanut joihinkin painotusmuutoksiin virkamiestyönä tehtävässä lainvalmistelussa. Lakiluonnoksessa ehdotettiin alun perin, että 17-vuotiaiden B-luokan ajo-oikeuden omaavien kuljettajien autoilua rajoitettaisiin kieltämällä ajaminen lauantaisin kello 00.00–05.00 ja sunnuntaisin kello 00.00–05.00 välisenä aikana. Rajoitus päättyisi kuljettajan täyttäessä 18 vuotta. Ehdotetaan myös, että seuraamuksena rajoituksen vastaisesti ajamisesta kuljettaja voitaisiin tuomita sakkoon ja määrätä ajokieltoon. Taustana tälle ehdotukselle on, että nuorten liikenneonnettomuuksissa korostuvat yöaikaiset ja viikonloppuisin tapahtuneet kolarit. Nyt tuohon esitykseen on lisätty, että yöaikaista ajamista rajoitettaisiin muulloinkin kuin viikonloppuina. – Lisäksi 17-vuotiaan kuljettajan kyydissä saisi olla enintään yksi matkustaja. Perheenjäseniä tai samassa taloudessa asuvia ei laskettaisi. Nuorella tulisi ensimmäisen ajokuukauden ajan myös olla aina kyydissä vähintään 25 vuotta täyttänyt B-ajokortin omaava henkilö, lakimuutosvaiheita tarkoin seurannut Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo. Vain osa toheloi, kaikille rajoitteet Autoliitto on vastustanut alaikäisen kuljettajan yöaikaisen ajon rajoittamista viikonloppuöinä. Autoliiton mukaan valtaosa nuorista ja uusista kuljettajista toimii liikenteessä vastuullisesti muut tienkäyttäjät huomioiden. – Sillä rajoitettaisiin kaikkien nuorten vapaata liikkumista muutamien nuorten toheloinnin vuoksi. Nyt esitetty ajon rajoittaminen kaikkina öinä veisi tilannetta vielä aiemmin esitettyäkin huonompaan suuntaan. Miksi muutoksia pikavauhtia? Autoliitto on tuonut vastikään kantanaan esiin, että ajokorttikoulutukseen tehdyt uudistukset ovat osoittautuneet pääosin hyviksi. Lähivuosia koskevaan valmisteltavaan valtakunnalliseen liikenneturvallisuusstrategiaan liittyen Autoliitto https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=d35de1cc-fa89-4163-b206-5e48b683aa91 on todennut, että ”nuorten liikenneturvallisuus on parantanut ja paranee koko ajan, vaikka tahti saisi olla ripeämpikin. Nuoret ovat turvallisuushakuisempia kuin ennen, mikä näkyy myös liikenteessä.” Maan suurin autoilijoiden etujärjestö on kummeksunut muutostarpeita ja huomauttanut, että ”ylivoimainen enemmistö” nuorista toimii liikenteessä vastuullisesti noudattaen sääntöjä eikä tästä syystä esimerkiksi ajokorttikoulutukseen ole syytä tehdä kaikkia koskevia kiristyksiä. ”Jo nyt aiempaa vaativammat ajo- ja teoriatutkinnot ovat osoittautuneet toimiviksi. Nyt ajokorttilakiin ollaan kuitenkin tekemässä pikavauhdilla jälleen muutoksia, vaikka seurantatutkimus on vielä kesken eikä mitään hälyttävää ole nykyisestä lainsäädännöstä ilmennyt.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaikeasti valvottavaa Kaavailu, että 17-vuotiaille kuljettajille esitetään velvoitetta käyttää autoon kiinnitettävää alaikäisen kuljettajan tunnusta, kunnes kuljettaja täyttää 18 vuotta, on yhä mukana. Seuraamukseksi velvoitteen rikkomisesta tulisi liikennevirhemaksu. Vesalaisen mukaan ei ole mielekästä luoda sääntöjä, joiden valvomiseen ei ole resursseja. – On naiivia ajatella, että alaikäisen kuljettajan tunnus helpottaisi valvontaa. Nuori, joka aikoo asetettua yöajokieltoa rikkoa, ei varmasti merkitse autoaan alaikäisen kuljettajan tunnuksella. Vanhemman mukanaolo oudoksuttaa Vesalaisen mukaan opetusluvalla opetuksen saaneen näkökulmasta vanhemman henkilön mukana olon edellyttäminen kuukauden ajan kortin saamisen jälkeen on erikoinen vaatimus. – Opetuslupaopetus voidaan aloittaa oppilaan täytettyä 16 vuotta, jolloin yhdessä opetuslupaopettajan kanssa ehditään ajaa vuosi ennen ajokortin saantia. Vanhemman henkilön läsnäolon edellyttäminen tämän jälkeen tuntuu teennäiseltä ja vesittää ajatusta 17-vuotiaiden liikkumisen helpottamisesta, johon aiemmalla poikkeuslupamenettelyllä ja tämän uudistuksen yhteydessä toteutettavalla ajokortin vähimmäisiän pudottamisella tähdätään, Vesalainen kritisoi. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, Lausuntopalvelu.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia