Liikenne Liikenneturvallisuus Uutinen 6.4.2021

Nuori kuski, viikonloppu ja yöaika on riskialtis yhtälö

Nuorten kuskien aiheuttamia kuolemaan johtavia moottoriajoneuvo-onnettomuuksia sattuu tiheimmin viikonvaihteessa ja yöaikaan.

Nuoret kuljettajat ovat riskialtis ryhmä liikenteessä, mutta turvallisuuskehitystä on tapahtunut. 18–24-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat vuosina 2010–2019 kaikkiaan 356 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Jos verrataan vuosien 2010–2014 ja 2015–2019 keskiarvoja, on aiheutettujen moottoriajoneuvo-onnettomuuksien määrä vähentynyt kymmenessä vuodessa kymmenyksen.

Tulokset käyvät ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) Nuorisoraportti 2021 -tutkimuksesta. Raportissa on tarkasteltu nuorten eli 18–24-vuotiaiden osallisuutta liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosina 2015–2019 tutkimissa kuolemaan johtaneissa tieliikenneonnettomuuksissa.

Viikonloput ja yöaika

Kun tarkastellaan nuorten vuosina 2015–2019 aiheuttamia kuolonkolareita viikonpäivän ja tapahtuma-ajan mukaan, käy trendi ilmi selvästi: riski on merkittävin viikonloppuisin ja yöaikaan.

Vuosien 2015–2019 kolarien määrät olivat suurimmillaan iltakuuden ja aamukuuden välisenä aikana siten, että perjantaisin sattui kolareita eniten ennen puoltayötä, lauantaisin ja sunnuntaisin aamuyön tunteina.

Vuodenaikojen mukaan tarkasteltuna kuolonkolareita sattui näinä vuosina varsin tasaisesti keväisin, kesäisin ja syksyisin (kolarimäärät 45–49), mutta talvisin vähemmän.

Nuoret miehet edustettuina

Etenkin nuoret miehet näkyvät tilastoissa: OTIn raportin mukaan 18–24-vuotiaista aiheuttajakuljettajista 85 % oli miehiä ja 15 % naisia.

Nuorista aiheuttajakuljettajista hieman yli puolella (53 %) oli taustalla aiempia liikennerikkomuksia. Mieskuljettajista 59 %:lla oli aiempia liikennerikkomuksia.

Valtaosalla aiheuttajakuljettajista (86 %:lla) oli ajokorttiasiat kunnossa eli onnettomuuden tapahtuessa onnettomuusajoneuvon ajamiseen riittävä ja voimassa oleva ajo-oikeus. Lopuilla kuljettajilla ajokortti ei ollut riittävä, heillä oli väliaikainen tai määräaikainen ajokielto, ajo-oikeus oli rauennut tai he eivät koskaan olleet omistaneet ajokorttia.

Tutut tienoot eivät ehkäisseet useinkaan onnettomuuksia, sillä onnettomuuspaikka oli suurimmalle osalle nuorista tuttu: yhdeksän nuorta kymmenestä oli tuntenut paikan vähintään vuoden. Ja suurin osa nuorista (83 %) oli ajanut paikan ohi vähintään kuukausittain.

Jaa artikkeli

Keskustelu