24.7.2022 Liikenne Ratkaiseeko tekoälysovellus kadulla lojuvien sähköpotkulautojen ongelman? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tekoälysovellus kertoo, missä Voin sähköpotkulaudat todella kulkevat – tämä voi olla ratkaisu pysäköinnin ja jalkakäytävällä ajon ongelmiin. Kadulla lojuvat sähköpotkulaudat – niihin voi melkein kompastua joissain paikoin, kun niitä on jätetty bussipysäkeille, porttikongeihin ja kaupan oven eteen lojumaan. Sähköpotkulautayhtiöt myös tunnistavat ongelman itse. Sähköpotkulautayhtiö Voilla on meneillään Norjassa Oslossa kokeilu, jossa sadat Voin sähköpotkulaudat on varustettu Drover AI -yhtiön kehittämällä tekoälysovelluksella. Konenäköä hyödyntävä PathPilot-sovellus tunnistaa ennennäkemättömän tarkasti, missä sähköpotkulauta liikkuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kadulla vai pyörätiellä? Kokeilussa oleva tekoälysovellus on tunnistaa luotettavasti, missä sähköpotkulauta on, kadulla vai pyörätiellä. Sovellus pystyy myös hiljentämään automaattisesti sähköpotkulaudan vauhtia, kun lauta etenee jalkakäytävälle. – Kaupunkiliikenteen turvallisuus on meille avainasia. Pyrimme nyt ratkaisemaan jalkakäytävillä ajon ja sähköpotkulautojen pysäköinnin ongelmat kerralla tuomalla tekoälyn osaksi sähköpotkulautailua. Uskon, että pystymme tällä tavoin kannustamaan lautailijoita kohti parempia ajo- ja pysäköintitapoja, Voi Technologyn Pohjoismaiden johtaja Christina Moe Gjerde sanoo. Samaa teknologiaa kuin autonomisessa autoilussa Voilla on kokemusta tekoälyn käytöstä ja aiemmin, se kokeili ensimmäisenä sähköpotkulautayhtiönä tekoälysovellusta jo viime vuonna Northamptonissa, Isossa-Britanniassa. Drover AI:n tekoälyteknologia käyttää samantyyppisiä sensoreita kuin autonominen autoilu. Sovellus paikallistaa sähköpotkulaudat selvästi tarkemmin kuin nykyinen, GPS-paikannukseen perustuva teknologia. Path Pilot -sovellus erittäin tärkeässä asemassa siinä, että se myös opettaa pysäköintialgoritmiaan havaitsemaan, onko sähköpotkulauta pysäköity oikein. Jatkossa Voi ja Oslon kaupunki tietävät entistä tarkemmin, miten ja minne laudat on jätetty. – Saamme PathPilotista automaattisesti dataa siitä, missä ja miten sähköpotkulautoja käytetään. Tiedon avulla on mahdollista esimerkiksi optimoida sähköpotkulautojen sijainti siten, että jalkakäytävällä ajamisen riski on mahdollisimman pieni. PathPilot myös tunnistaa ja merkitsee kaatuneet sähköpotkulaudat, mikä helpottaa huoltotiimiemme työtä, Moe Gjerde jatkaa. GPS-dataa ei tarvita Oslon kokeilu on osoittanut varsin pian, että PathPilot on nopeasti ja helposti tuotavissa uusiin ympäristöihin ilman aikaavievää esikartoitusta. Sovellus ei tarvitse GPS-dataa toimiakseen. – Tekoäly saattaa olla avain sähköpotkulautailun hankalimpien ongelmien ratkaisemiseen. Aiomme ottaa tekoälypotkulautoja käyttöön myös muissa Euroopan kaupungeissa vuoden mittaan, Moe Gjerde sanoo. Lähde: Voi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku