24.7.2022 Liikenne Ratkaiseeko tekoälysovellus kadulla lojuvien sähköpotkulautojen ongelman? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tekoälysovellus kertoo, missä Voin sähköpotkulaudat todella kulkevat – tämä voi olla ratkaisu pysäköinnin ja jalkakäytävällä ajon ongelmiin. Kadulla lojuvat sähköpotkulaudat – niihin voi melkein kompastua joissain paikoin, kun niitä on jätetty bussipysäkeille, porttikongeihin ja kaupan oven eteen lojumaan. Sähköpotkulautayhtiöt myös tunnistavat ongelman itse. Sähköpotkulautayhtiö Voilla on meneillään Norjassa Oslossa kokeilu, jossa sadat Voin sähköpotkulaudat on varustettu Drover AI -yhtiön kehittämällä tekoälysovelluksella. Konenäköä hyödyntävä PathPilot-sovellus tunnistaa ennennäkemättömän tarkasti, missä sähköpotkulauta liikkuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kadulla vai pyörätiellä? Kokeilussa oleva tekoälysovellus on tunnistaa luotettavasti, missä sähköpotkulauta on, kadulla vai pyörätiellä. Sovellus pystyy myös hiljentämään automaattisesti sähköpotkulaudan vauhtia, kun lauta etenee jalkakäytävälle. – Kaupunkiliikenteen turvallisuus on meille avainasia. Pyrimme nyt ratkaisemaan jalkakäytävillä ajon ja sähköpotkulautojen pysäköinnin ongelmat kerralla tuomalla tekoälyn osaksi sähköpotkulautailua. Uskon, että pystymme tällä tavoin kannustamaan lautailijoita kohti parempia ajo- ja pysäköintitapoja, Voi Technologyn Pohjoismaiden johtaja Christina Moe Gjerde sanoo. Samaa teknologiaa kuin autonomisessa autoilussa Voilla on kokemusta tekoälyn käytöstä ja aiemmin, se kokeili ensimmäisenä sähköpotkulautayhtiönä tekoälysovellusta jo viime vuonna Northamptonissa, Isossa-Britanniassa. Drover AI:n tekoälyteknologia käyttää samantyyppisiä sensoreita kuin autonominen autoilu. Sovellus paikallistaa sähköpotkulaudat selvästi tarkemmin kuin nykyinen, GPS-paikannukseen perustuva teknologia. Path Pilot -sovellus erittäin tärkeässä asemassa siinä, että se myös opettaa pysäköintialgoritmiaan havaitsemaan, onko sähköpotkulauta pysäköity oikein. Jatkossa Voi ja Oslon kaupunki tietävät entistä tarkemmin, miten ja minne laudat on jätetty. – Saamme PathPilotista automaattisesti dataa siitä, missä ja miten sähköpotkulautoja käytetään. Tiedon avulla on mahdollista esimerkiksi optimoida sähköpotkulautojen sijainti siten, että jalkakäytävällä ajamisen riski on mahdollisimman pieni. PathPilot myös tunnistaa ja merkitsee kaatuneet sähköpotkulaudat, mikä helpottaa huoltotiimiemme työtä, Moe Gjerde jatkaa. GPS-dataa ei tarvita Oslon kokeilu on osoittanut varsin pian, että PathPilot on nopeasti ja helposti tuotavissa uusiin ympäristöihin ilman aikaavievää esikartoitusta. Sovellus ei tarvitse GPS-dataa toimiakseen. – Tekoäly saattaa olla avain sähköpotkulautailun hankalimpien ongelmien ratkaisemiseen. Aiomme ottaa tekoälypotkulautoja käyttöön myös muissa Euroopan kaupungeissa vuoden mittaan, Moe Gjerde sanoo. Lähde: Voi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan