24.7.2022 Liikenne Ratkaiseeko tekoälysovellus kadulla lojuvien sähköpotkulautojen ongelman? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tekoälysovellus kertoo, missä Voin sähköpotkulaudat todella kulkevat – tämä voi olla ratkaisu pysäköinnin ja jalkakäytävällä ajon ongelmiin. Kadulla lojuvat sähköpotkulaudat – niihin voi melkein kompastua joissain paikoin, kun niitä on jätetty bussipysäkeille, porttikongeihin ja kaupan oven eteen lojumaan.Sähköpotkulautayhtiöt myös tunnistavat ongelman itse.Sähköpotkulautayhtiö Voilla on meneillään Norjassa Oslossa kokeilu, jossa sadat Voin sähköpotkulaudat on varustettu Drover AI -yhtiön kehittämällä tekoälysovelluksella. Konenäköä hyödyntävä PathPilot-sovellus tunnistaa ennennäkemättömän tarkasti, missä sähköpotkulauta liikkuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKadulla vai pyörätiellä?Kokeilussa oleva tekoälysovellus on tunnistaa luotettavasti, missä sähköpotkulauta on, kadulla vai pyörätiellä. Sovellus pystyy myös hiljentämään automaattisesti sähköpotkulaudan vauhtia, kun lauta etenee jalkakäytävälle.– Kaupunkiliikenteen turvallisuus on meille avainasia. Pyrimme nyt ratkaisemaan jalkakäytävillä ajon ja sähköpotkulautojen pysäköinnin ongelmat kerralla tuomalla tekoälyn osaksi sähköpotkulautailua. Uskon, että pystymme tällä tavoin kannustamaan lautailijoita kohti parempia ajo- ja pysäköintitapoja, Voi Technologyn Pohjoismaiden johtaja Christina Moe Gjerde sanoo.Samaa teknologiaa kuin autonomisessa autoilussaVoilla on kokemusta tekoälyn käytöstä ja aiemmin, se kokeili ensimmäisenä sähköpotkulautayhtiönä tekoälysovellusta jo viime vuonna Northamptonissa, Isossa-Britanniassa. Drover AI:n tekoälyteknologia käyttää samantyyppisiä sensoreita kuin autonominen autoilu. Sovellus paikallistaa sähköpotkulaudat selvästi tarkemmin kuin nykyinen, GPS-paikannukseen perustuva teknologia.Path Pilot -sovellus erittäin tärkeässä asemassa siinä, että se myös opettaa pysäköintialgoritmiaan havaitsemaan, onko sähköpotkulauta pysäköity oikein. Jatkossa Voi ja Oslon kaupunki tietävät entistä tarkemmin, miten ja minne laudat on jätetty.– Saamme PathPilotista automaattisesti dataa siitä, missä ja miten sähköpotkulautoja käytetään. Tiedon avulla on mahdollista esimerkiksi optimoida sähköpotkulautojen sijainti siten, että jalkakäytävällä ajamisen riski on mahdollisimman pieni. PathPilot myös tunnistaa ja merkitsee kaatuneet sähköpotkulaudat, mikä helpottaa huoltotiimiemme työtä, Moe Gjerde jatkaa.GPS-dataa ei tarvitaOslon kokeilu on osoittanut varsin pian, että PathPilot on nopeasti ja helposti tuotavissa uusiin ympäristöihin ilman aikaavievää esikartoitusta. Sovellus ei tarvitse GPS-dataa toimiakseen.– Tekoäly saattaa olla avain sähköpotkulautailun hankalimpien ongelmien ratkaisemiseen. Aiomme ottaa tekoälypotkulautoja käyttöön myös muissa Euroopan kaupungeissa vuoden mittaan, Moe Gjerde sanoo.Lähde: VoiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?