13.2.2022

Onnettomuuden aiheuttaja jää korvauksitta, jos on laiminlyönyt vakuutuksen

Talviliikenne_Helsinki

Auton tai muun ajoneuvon lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönti voi käydä kukkarolle.

Jos ajoneuvo on rekisteröity liikennekäyttöön, sillä on oltava voimassa oleva liikennevakuutus. Lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönti voi käydä kalliiksi.

Jos liikennekäyttöön rekisteröity ajoneuvo on vakuuttamaton, on seurauksena lakisääteisen liikennevakuutusta vastaavan maksun jälkikäteinen periminen sekä laiminlyöntimaksu siltä ajalta, jonka ajoneuvo on ollut vakuuttamaton.

Liikennevakuutuksen laiminlyöntimaksu voi olla jopa kolme kertaa vakuutusmaksua vastaavan maksun suuruinen.

Moottori kertoi vastikään, että vuonna 2020 liikennevakuutuksen laiminlyöntimaksu määrättiin yli 46 000 autoilijalle. Suurin osa tapauksista tulee ilmi ajoneuvon omistusoikeuden vaihtumisen yhteydessä.

Tätäkin mittavammat seuraukset voivat koitua siitä, jos liikenteessä rysähtää ja vakuutus puuttuu. Onnettomuuden aiheuttaja jää nimittäin kokonaan ilman korvauksia, mutta syyttömiä ja sivullisia varten järjestelmään on rakennettu turvaverkko, joka on Liikennevakuutuskeskus.

– Korvaamme vuosittain miljoonilla euroilla vakuuttamattomien ajoneuvojen vahingoista aiheutuneita kuluja, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu kertoo.

Kyseessä voivat olla mittavat korvaussummat.

– Pahimmillaan yhden henkilön vammautumisesta aiheutuvat hoito- ja kuntoutuskulut sekä ansionmenetykset nousevat vuosien saatossa satoihin tuhansiin tai jopa miljooniin. Nyt näiden kulujen ja menetysten korvaamisesta vastaa Liikennevakuutuskeskus, Tuulensuu muistuttaa.

Tuulensuu on pohdiskellut aihetta Liikennevakuutuskeskuksen perintäpäällikkö Vesa Korhosen kanssa kirjoittamassaan blogissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä olisi sopiva sanktio?

Kirjoittajat pohtivat, mikä olisi sopiva sanktio vakuutuksen laiminlyönnistä. Kirjoittajien mukaan Euroopassa käytännöt ovat kirjavat ja vaihtelevat vankilatuomiosta auton takavarikointiin.

Suomessa laiminlyönnistä selviää rahalla, mutta kuvetta on kaivettava syvältä.

– Sanktio ei toimi, jos pelotevaikutusta ei ole, Vesa Korhonen toteaa ja jatkaa.

–  Yleiseurooppalaisen käytännön ja Suomen lain mukaan jälkikäteen laskutettava vakuuttamattomuusmaksu on selvästi korkeampi kuin markkinahintainen vakuutus. Lisäksi maksu laskutetaan takautuvasti koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamattomana, olipa sillä ajeltu tai ei.

Alla satasellakin voi selvitä

Lakisääteinen liikennevakuutus on otettava seitsemän (7) päivän kuluessa ajoneuvon ostosta. Kirjoittajat arvioivat, että vakuutus voi uuden ajoneuvon ostohuumassa päästä unohtumaan.

Korhonen muistuttaa, että jos autoilija hoitaa asian nopeasti kuntoon, jää vakuuttamattomuusmaksu alle sadan euron, mikä vastaa pysäköintivirhemaksua tai joukkoliikenteen tarkastusmaksua.

– Ajoneuvo kannattaa ostaa vain rekisteriin merkityltä omistajalta. Näin voit varmistaa sen, että ajoneuvo on vakuutettu ostohetkellä. Tällöin uudella omistajalla on seitsemän päivää aikaa vakuuttaa ajoneuvo. Mikäli ostat vakuuttamattoman ajoneuvon sinun on otettava liikennevakuutus heti hankintapäivänä, Korhonen tarkentaa.

Kirjoittajien mukaan haasteena suomalaisessa järjestelmässä on, ettei Liikennevakuutuksen perimät vakuuttamattomuusmaksut riitä kattamaan kaikkia vakuuttamattomista ajoneuvoista aiheutuvia kuluja.

Toinen haaste on, ettei kaikkia velvoitteensa tahallaan laiminlyöviä hulttioautoilijoita koskaan tavoiteta nykyvalvonnan keinoin. Ki9rjoittajat kaipaavat tehokkaampaa teknistä valvontaa, jonka avulla liikenteestä saataisiin tehokkaammin kiinni vakuuttamattomilla ajoneuvoilla liikkuvat, sillä ”se olisi kaikkien asiansa hoitavien kannalta reilua.”

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Liikennevakuutuskeskus

a:2:{i:0;s:6:"108537";i:1;s:5:"47500";}

Luetuimmat