8.2.2022

Tuhannet suomalaiset polttavat näppinsa ajamalla käyttökieltoautolla

Kiinnijääneitä noin 200–300 kuukaudessa. Viime vuosina kiinni jääneiden määrä on lisääntynyt. Vakuutusvelvoitteesta laistaminen voi käydä kalliiksi.

Auton käyttökiellosta polttaa näppinsä useita tuhansia kuskeja vuosittain – ja se voi käydä kalliiksi. Vakuutusvelvoitteensa laistaneita jää tyypillisesti kiinni noin 200–300 kuukaudessa. Viime vuosina kiinni jääneiden määrä on lisääntynyt. Liikennevakuutuskeskuksen mukaan kasvu selittyy osittain tehostuneella valvonnalla, mutta kaikkia tapauksia ei kuitenkaan tavoiteta nykyisen valvonnan keinoin.

Viime vuonna 2021 liikenteessä tavattiin yhteensä 3 370 liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa, joista 1 064 oli kokonaan ilman liikennevakuutusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käy kukkarolle

Liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ei saa ajaa metriäkään, edes omalla pihalla. Luvattomasta käytöstä seuraa takautuvia maksuja, kuten vakuuttamattomuusmaksu ja ajoneuvovero. Ne laskutetaan koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut poistettuna liikennekäytöstä, vaikka sillä olisi ajettu luvatta vain yhtenä päivänä.

Vakuuttamattomuusmaksu määräytyy Liikennevakuutuskeskuksen riskilaskelmien perusteella, eikä siihen vaikuta esimerkiksi henkilön omat bonukset.

– Liikennevakuutuslaki velvoittaa meitä keräämään maksut laiminlyödystä liikennevakuutuksesta. Maksun luonne on toimia sanktiona, ja seuraamusten on oltava tehokkaita, oikeasuhtaisia ja varoittavia. Takautuvat maksut voivatkin tulla erittäin kalliiksi, varsinkin jos vakuuttamattomuusaika on ollut pitkä, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen muistuttaa.

Vakuuttamattomuusmaksu määrättiin vuonna 2020 yli 46 000 autoilijalle.

Tunnolliset joutuvat maksajiksi

Valtaosa vakuuttamattomuustapauksista tulee ilmi ajoneuvojen omistusoikeuden vaihtumisten yhteydessä. Vuonna 2020 vakuuttamattomilla ajoneuvoilla ajettiin yli 900 kolaria.

Näistä kolareista aiheutuneita korvauksia, kuten työkyvyttömyyseläkkeitä ja kuntoutuksia, maksetaan jopa vuosikymmenien ajan, ja korvaussummat nousevat vuosittain yhteensä miljooniin euroihin.

Liikennevakuutuksen puuttuessa syyttömien osapuolten henkilö- ja omaisuusvahingot korvaa Liikennevakuutuskeskus. Se rahoittaa korvausmenot niillä maksuilla, joita peritään takautuvasti kaikilta pakollisen liikennevakuutuksen laiminlyöneiltä ajoneuvojen omistajilta tai haltijoilta.

– Vakuuttamattomuusmaksuista kerätyt rahat on käytännössä korvamerkitty vahinkojen korvaamiseen. Jos ne eivät riitä kattamaan kustannuksia, kerätään loppuosa liikennevakuutuksia myöntäviltä vakuutusyhtiöiltä. Ne puolestaan rahoittavat menoerän nostamalla kaikkien ajoneuvojen liikennevakuutusmaksuja.

– Liikennevakuutuksen laiminlyönnit näkyvät siis tunnollisten vakuutuksenottajien kukkarossa, Jumppanen kiteyttää.

Pakollisen liikennevakuutuksen tarjoama turva Suomessa on yksi maailman kattavimmista. Se korvaa liikenneonnettomuudessa aiheutuneet henkilövahingot ja lisäksi syyttömän osapuolen omaisuusvahingot. Suomalainen erikoisuus on vakuutukseen kuuluva kuljettajapaikkasuoja, joka korvaa myös onnettomuuden aiheuttajan henkilövahingot.

Tieliikenteessä kuolee vuosittain yli 200 ihmistä ja lisäksi tuhannet vammautuvat. Liikennevakuutus tuo taloudellista turvaa liikenteessä sattuvien vakavien vammautumisten varalle.

Onnettomuustilanteessa vakuuttamisvelvollisuutensa laiminlyönyt ajoneuvon omistaja ei saa lainkaan korvausta henkilövahingoistaan. Mikäli ajoneuvon kuljettajana on joku muu kuin omistaja, voi hänkin jäädä ilman korvauksia.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Onnettomuustietoinstituutti Lähteet: Liikennevakuutuskeskus 

Luetuimmat