16.12.2016 Liikenne Onnittelut – Malmin lentoasema 80 vuotta! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Malmilla on syytä juhlaan myös kolmen vuoden jatkoajan takia. Helsingin ensimmäinen maalentoasema otettiin käyttöön jo 16.12.1936, vaikka varsinaiset avajaiset pidettiin vasta valmiilla kentällä 15.5.1938. Ensimmäisenä Malmille laskeutui lentomestari Urho Heiskala VL Tuiskulla, toisena Suomen Ilmapuolustusliiton everstiluutnantti Ahonius De Havilland Mothilla ja kolmantena Ernst Roll ruotsalaisen Aerotransportin Junkers Ju-52:lla. Malmin historia kansainvälisenä lentoasemana, ilmavoimien tukikohtana sotien aikana, siviili-ilmailun koulutuskeskuksena ja sittemmin yleisilmailun kehtona on värikkyydessään vertaansa vailla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puolet Suomen yleisilmailun lennoista Kolmikymmenluvulla lentoliikenteen siirtyessä kellukekoneista ja lentoveneistä maalle, uusia kenttiä syntyi nopeasti kaikkialle maailmaan. Malmi on ainoana säilynyt kutakuinkin alkuperäisessä asussaan ja toiminut lentokenttänä koko ajan siitä asti. Siksi se on World Monuments Fundin sadan ja Europa Nostran seitsemän uhanalaisimman kultturikohteen joukossa. Malmilta lennetään noin puolet koko Suomen yleisilmailun lennoista ja siellä on saanut koulutusta noin puolet Suomen kaikista ansiolentäjistä. Sillä on merkityksensä myös osana ilmaliikenneverkostoa. Helsinki-Vantaan lentoasema ei pysty ruuhka-aikoinaan ottamaan yhtään lisää liikennettä, Malmia pystyvät kevyet liikesuihkut ja pienet potkuriturbiinikoneet käyttämään rajoituksetta. Koulutuslennot ja hitaampi liikenne aiheuttaisi Vantaalle siirtyessään hidastusta ja jopa riskitason nousua kaupalliselle liikenteelle. Hyvinkään ja Nummelan kentät eivät suostu ottamaan lisää koneita kentilleen, joten Malmin sulkeminen olisi kuolinisku koko pääkaupunkiseudun ilmailuharrastukselle. Kaupungin kasvuhuuma uhkaa Uhkana Malmille on Helsingin kaupungin tarve rakentaa se täyteen asuntoja sokeassa kasvuhuumassaan. Aikanaan Malmi valittiin lentokentän paikaksi siksi, ettei siihen katsottu voitavan rakentaa kerrostaloja soisen ja savivellisen maaperän takia. Mittavasta paalutusoperaatiosta ja saastuneen maan vaihtotarpeesta huolimatta Helsinki on ollut häätämässä ilmailijoita pois heidän ja ympäristön asukkaiden vastustuksesta ja kansalaisaloitteista huolimatta. Hetken aikaa kentän kohtalo näytti jo sinetöidyltä, kun Finavia ilmoitti lopettavansa kentän operoinnin vuoden 2016 lopussa. Ilmailijat eivät kuitenkaan luovuttaneet vaan ovat taivutelleet Helsingin antamaan vastaperustetulle lentokenttäyhdistykselle jatkaa kentän ylläpitämistä kolmen vuoden ajan, kunnes rakentaminen tulee ajankohtaiseksi. Korpikentäksi ilman lennonjohtoa Vuodenvaihteesta eteenpäin Malmi tulee toimimaan ainakin siis kolme vuotta ns. korpikenttänä ilman lennonjohtoa. Silloin kaikki alueella toimivat koneet kertovat radiolla aikeistaan ja huolehtivat itse riittävistä turvaväleistä muihin koneisiin. Haastetta riittää varsinkin laskuharjoittelua suorittaville lento-oppilaille. Malmi on tähän asti ollut kesäpäivinä Suomen vilkkain lentokenttä operaatiomäärältään. Operaatiot kuitenkin vähenevät Rajavartiolaitoksen ja suurimman lentokoulun Patrian muuttaessa pois. Muut lentokoulut, lentokonekorjaamot, helikopteriyrittäjät, lentoasemaravintola ja lentokerhot ovat ottaneet jatkoajan iloisesti vastaan. Alustavasti satakunta lentokonetta on ilmoittanut jäävänsä Malmille. Eli kenttä ei hiljene ainakaan vielä, lentoasema säilyy kiinnostavana kohteena niin ilmailijoille kuin kaikille muillekin kahvipaikasta, yleisölennätyksestä, museolentokoneista, laskuvarjohypyistä, lentäjistä, funkkisarkkitehtuurista tai vaikkapa uhanalaisista linnuista kiinnostuneille. Teksti Petri Munukka, Kuvituskuvat Antti Hentinen, Lähde Wikipedia Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?