9.4.2020 Liikenne Poliisi: puhalluskoe, huumetesti ja promilleraja myös pyöräilijöille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laki tankojuoppoudesta ei ole poliisin mukaan ajan tasalla. Tankojuoppous ja pyöräilijöiden huumeiden käyttö ovat yhä suurempi riski, kun sähköavusteiset polkupyörät ja potkulaudat lisääntyvät. Väylät kuivuvat ja aurinko näyttäytyy: kevään pyöräilykausi on käynnistymässä. Polkupyöräilijöiden ilmaantuessa kevyen liikenteen väylille, käynnistyy myös keskustelu pyöräilytavoista ja -säännöistä.Valvovalla viranomaisella on selkeä näkemys tankojuoppoudesta eli pyöräilystä alkoholin tai huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena. Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta on sitä mieltä, ettei lainsäädäntö tankojuoppouden osalta ole ajan tasalla.Nykykäytännön mukaan polkupyöräily ja potkulautailu hutikassa on tavallaan sekä sallittua että kiellettyä, sillä poliisipartio voi vain pysäyttää pyöräilijän tai potkulautailijan ja kehottaa jatkamaan matkaa jalan. Pyöräilijää ei voi puhalluttaa seulonta-alkometrillä, eikä sillä olisi mitään merkitystäkään, koska humalatilan aste ei ratkaise syyllisyyttä rikokseen.– Mielestäni laki tankojuoppoudesta ei ole ajan tasalla ja myös huumeiden käyttö pitäisi huomioida. Poliisin pitäisi pystyä tekemään sekä puhalluskokeita että huumausaineiden pikatestejä pyöräilijöille, Ihalainen linjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNiskoittelusta voi tulla sakkoaYlikomisario Jari Kaikko Helsingin poliisilaitokselta tuo esiin, että poliisipartio voi pysäyttää ja kehottaa jatkamaan matkaa jalan, jos on nähtävissä, että esimerkiksi polkupyöräily päihtyneenä tulee kohta vaarantamaan toisten turvallisuutta.– Jos polkupyöräilijä kuitenkin päättää jatkaa, hän voi syyllistyä niskoitteluun ja poliisi voi kirjoittaa niskoittelusta sakon.Koituuko muille vaaraa?Tankojuoppoudesta tulee rikos vasta sitten, jos aiheuttaa ulkopuolisille konkreettista vaaraa.– Lainsäädännön mukaan pitää aiheuttaa vaaraa muille tienkäyttäjille eli vaikka olisi itsellä pää kainalossa, niin ei syyllisty tankojuopumukseen, poliisitarkastaja Ihalainen kummeksuu.Hän ottaa aivan erikseen vielä esiin pyöräilyn sähköistymisen. Ihalaisesta sähköpolkupyörä ja humalassa tai huumeissa oleva pyöräilijä ovat erittäin huono yhdistelmä.Ylikomisario Kaikko Helsingin poliisilaitokselta on samoilla linjoilla.– Kun erilaiset sähköiset kulkupelit ja sähköavusteiset polkupyörät lisääntyvät, voidaan olettaa, että niillä saavutetaan myös päihtyneenä helposti nopeuksia, joita peruspolkupyörällä – pikku päihteessä – ei niin helposti saatettaisi. Yhdistettynä sähköisten kulkuvälineiden suurempaan massaan, seurauksena voisi olla suurienergisempiä törmäyksiä ja ikävämpiä seurauksia.Kymmenen päiväsakkoaTankojuoppouden rangaistusasteikko on sakkoa tai enintään 3 kuukautta vankeutta. Alla kerrotuissa esimerkeissä on normaalia saada kymmenen päiväsakon rangaistus.Esimerkkiteko1: Kuljetti moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa alkoholin vaikutuksen alaisena aiheuttaen vaaraa toisten turvallisuudelle. Esimerkkiteko 2: Kuljetti moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa huumaavan aiheen vaikutuksen alaisena aiheuttaen vaaraa toisten turvallisuudelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPromilleraja pyöräilylle?Tulisiko kevyelle liikenteelle asettaa alkoholin käytön suhteen jokin promilleraja ja jos, mikä se raja voisi olla?– Jotkut rajat olisivat ennalta estävyyden näkökulmasta ja valvonnan mahdollistamiseksi tarpeellisia. Minusta rajana voisi olla vesiliikenteen raja 0,44 mg/litra uloshengitysilmaa tai 1,0 promillea alkoholia veressä, ja sen lisäksi myös alle tuon rajan, jos aiheuttaa vaaraa itselle tai toisille, Ihalainen linjaa.Promilleraja voisi ennaltaehkäistäYlikomisario Jari Kaikko pohdiskelee promillerajan eri puolia.– Jos ajatellaan, että olisi ainakin jossain määrin hyväksyttävää ja itsemääräämisoikeuteen kuuluvaa, aiheuttaa päihtyneenä vaaraa vain itselleen, niin voidaan puolustaa ajatusta, että promillerajaa ei tarvittaisi, Kaikko pohtii.Toistaiseksi päihtymyksen osuus poliisin tietoon tulleissa polkupyöräonnettomuuksissa on pysynyt hänen mukaansa kohtuullisen pienenä, joten se ei puoltaisi promillerajan säätämistä. Jos alkaa näyttää siltä, että polkupyöräilijöiden onnettomuuskäyrä jyrkkenee ja jäljet johtavat entistä enemmän päihteiden käyttämiseen, promillerajaa on Kaikon mukaan syytä harkita.– Jos taas ajatellaan, että kaikki eri ajoneuvojen kuljettajat olisivat samalla viivalla, voidaan pitää perusteltuna, että promilleraja tarvittaisiin. Voidaan myös sanoa, että promilleraja selkiyttäisi pelisääntöjä, Kaikko arvioi.– Promilleraja voisi toimia myös ennalta ehkäisevästi, koska moottorittoman ajoneuvon kuljettajan vastuu korostuisi entisestään.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Poliisihallitus, Helsingin poliisilaitos Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen