9.4.2020 Liikenne Poliisi: puhalluskoe, huumetesti ja promilleraja myös pyöräilijöille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laki tankojuoppoudesta ei ole poliisin mukaan ajan tasalla. Tankojuoppous ja pyöräilijöiden huumeiden käyttö ovat yhä suurempi riski, kun sähköavusteiset polkupyörät ja potkulaudat lisääntyvät. Väylät kuivuvat ja aurinko näyttäytyy: kevään pyöräilykausi on käynnistymässä. Polkupyöräilijöiden ilmaantuessa kevyen liikenteen väylille, käynnistyy myös keskustelu pyöräilytavoista ja -säännöistä.Valvovalla viranomaisella on selkeä näkemys tankojuoppoudesta eli pyöräilystä alkoholin tai huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena. Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta on sitä mieltä, ettei lainsäädäntö tankojuoppouden osalta ole ajan tasalla.Nykykäytännön mukaan polkupyöräily ja potkulautailu hutikassa on tavallaan sekä sallittua että kiellettyä, sillä poliisipartio voi vain pysäyttää pyöräilijän tai potkulautailijan ja kehottaa jatkamaan matkaa jalan. Pyöräilijää ei voi puhalluttaa seulonta-alkometrillä, eikä sillä olisi mitään merkitystäkään, koska humalatilan aste ei ratkaise syyllisyyttä rikokseen.– Mielestäni laki tankojuoppoudesta ei ole ajan tasalla ja myös huumeiden käyttö pitäisi huomioida. Poliisin pitäisi pystyä tekemään sekä puhalluskokeita että huumausaineiden pikatestejä pyöräilijöille, Ihalainen linjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNiskoittelusta voi tulla sakkoaYlikomisario Jari Kaikko Helsingin poliisilaitokselta tuo esiin, että poliisipartio voi pysäyttää ja kehottaa jatkamaan matkaa jalan, jos on nähtävissä, että esimerkiksi polkupyöräily päihtyneenä tulee kohta vaarantamaan toisten turvallisuutta.– Jos polkupyöräilijä kuitenkin päättää jatkaa, hän voi syyllistyä niskoitteluun ja poliisi voi kirjoittaa niskoittelusta sakon.Koituuko muille vaaraa?Tankojuoppoudesta tulee rikos vasta sitten, jos aiheuttaa ulkopuolisille konkreettista vaaraa.– Lainsäädännön mukaan pitää aiheuttaa vaaraa muille tienkäyttäjille eli vaikka olisi itsellä pää kainalossa, niin ei syyllisty tankojuopumukseen, poliisitarkastaja Ihalainen kummeksuu.Hän ottaa aivan erikseen vielä esiin pyöräilyn sähköistymisen. Ihalaisesta sähköpolkupyörä ja humalassa tai huumeissa oleva pyöräilijä ovat erittäin huono yhdistelmä.Ylikomisario Kaikko Helsingin poliisilaitokselta on samoilla linjoilla.– Kun erilaiset sähköiset kulkupelit ja sähköavusteiset polkupyörät lisääntyvät, voidaan olettaa, että niillä saavutetaan myös päihtyneenä helposti nopeuksia, joita peruspolkupyörällä – pikku päihteessä – ei niin helposti saatettaisi. Yhdistettynä sähköisten kulkuvälineiden suurempaan massaan, seurauksena voisi olla suurienergisempiä törmäyksiä ja ikävämpiä seurauksia.Kymmenen päiväsakkoaTankojuoppouden rangaistusasteikko on sakkoa tai enintään 3 kuukautta vankeutta. Alla kerrotuissa esimerkeissä on normaalia saada kymmenen päiväsakon rangaistus.Esimerkkiteko1: Kuljetti moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa alkoholin vaikutuksen alaisena aiheuttaen vaaraa toisten turvallisuudelle. Esimerkkiteko 2: Kuljetti moottoritonta ajoneuvoa, moottorilla varustettua polkupyörää tai kevyttä sähköajoneuvoa huumaavan aiheen vaikutuksen alaisena aiheuttaen vaaraa toisten turvallisuudelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPromilleraja pyöräilylle?Tulisiko kevyelle liikenteelle asettaa alkoholin käytön suhteen jokin promilleraja ja jos, mikä se raja voisi olla?– Jotkut rajat olisivat ennalta estävyyden näkökulmasta ja valvonnan mahdollistamiseksi tarpeellisia. Minusta rajana voisi olla vesiliikenteen raja 0,44 mg/litra uloshengitysilmaa tai 1,0 promillea alkoholia veressä, ja sen lisäksi myös alle tuon rajan, jos aiheuttaa vaaraa itselle tai toisille, Ihalainen linjaa.Promilleraja voisi ennaltaehkäistäYlikomisario Jari Kaikko pohdiskelee promillerajan eri puolia.– Jos ajatellaan, että olisi ainakin jossain määrin hyväksyttävää ja itsemääräämisoikeuteen kuuluvaa, aiheuttaa päihtyneenä vaaraa vain itselleen, niin voidaan puolustaa ajatusta, että promillerajaa ei tarvittaisi, Kaikko pohtii.Toistaiseksi päihtymyksen osuus poliisin tietoon tulleissa polkupyöräonnettomuuksissa on pysynyt hänen mukaansa kohtuullisen pienenä, joten se ei puoltaisi promillerajan säätämistä. Jos alkaa näyttää siltä, että polkupyöräilijöiden onnettomuuskäyrä jyrkkenee ja jäljet johtavat entistä enemmän päihteiden käyttämiseen, promillerajaa on Kaikon mukaan syytä harkita.– Jos taas ajatellaan, että kaikki eri ajoneuvojen kuljettajat olisivat samalla viivalla, voidaan pitää perusteltuna, että promilleraja tarvittaisiin. Voidaan myös sanoa, että promilleraja selkiyttäisi pelisääntöjä, Kaikko arvioi.– Promilleraja voisi toimia myös ennalta ehkäisevästi, koska moottorittoman ajoneuvon kuljettajan vastuu korostuisi entisestään.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Poliisihallitus, Helsingin poliisilaitos Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 13.12.2024 Uutinen Nissanin maahantuonti siirtyy Bassadonelle 12.12.2024 Uutinen Vuoden auto Suomessa 2025 voittaja on Kia EV3! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry 9.12.2024 Uutinen Kun lumimyräkkä iskee – ajoteillä rytisee joka toinen minuutti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä