25.4.2021 Liikenne Poliisiauto sähköistyy – nyt dieselautot vs. sähköautot 1451–23 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisi pyrkii autokaluston valinnalla vähentämään hiilijalanjälkeä. Partioinnin toimintavarmuus voi kuitenkin edellyttää polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon käyttöä. Poliisi on jalkautunut ympäri maan ja liikkeellä kaiken aikaa: 24/7/365. Poliisilla on käytössään lähemmäs 1 700 ajoneuvoa. Poliisin autot ovat vielä valtaosiltaan polttomoottorikäyttöisiä, etupäässä dieselmoottorisia. Poliisiin autokaluston käyttövoimien osuuksiin on kuitenkin tulossa muutoksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päästöjä alas, tehtäviä vaarantamatta Poliisi on sisäministeriön hallinnonalan suurin toimija ja haluaa olla eturivissä edesauttamassa kestävää kehitystä. Liikkumisen osalta se tarkoittaa autokaluston järkevän käytön lisäksi uusia käyttövoimapainotuksia kalustohankinnoissa. Tavoitteena on hiilijalanjäljen vähentäminen 50 prosentilla vuoteen 2027 mennessä. Tavoitteeseen pyristellään Poliisihallituksen teknologiayksikön, poliisin kaikkien yksiköiden ja poliisin materiaalikeskuksen yhteistyöllä. Poliisin hiilijalanjäljen kokoon vaikuttavat ajoneuvopäästöjen lisäksi muun muassa kiinteistöjen ylläpitoon ja käyttöön kuluva energia. – Poliisin hiilijalanjälkeä pienennetään suunnitelmallisesti. Koko ajan pidetään mielessä poliisin päätehtävät, joissa onnistuminen ei saa heikentyä nyt tehtävien valintojen vuoksi, teknologiajohtaja Jyrki Wasastjerna Poliisihallituksesta sanoo. Hybridien kautta täyssähköihin Poliisi on alkanut vuoden 2020 aikana siirtyä ladattavien ajoneuvojen käyttöön niissä tehtävissä, joissa ladattavien ajoneuvojen ominaisuudet riittävät poliisin tehtävien hoitamiseen. Kyseessä on oppimis- ja harjaantumisprosessi. Hybridi- ja täyssähkökäyttövoiman hyödynnettävyydestä tai soveltuvuudesta poliisin operatiivisen ajoneuvokaluston tarpeisiin haetaan käyttökokemuksia. Poliisi on siirtymässä – monen kansalaisenkin tavoin – täyssähköautoihin ladattavien hybridien kautta. Poliisissa on tarkoitus siirtyä ensin laajasti hybridiajoneuvoihin ja ”heti teknologian mahdollistamissa rajoissa” täyssähköisten ajoneuvojen hankintaan. Liikkeelle on lähdetty näiden osalta yleiskäyttöisistä siviiliajoneuvoista. Ajoneuvokierron tahtia kiristettävä Poliisin kunnianhimoisiin päästöjen alentamistavoitteisiin ei kuitenkaan tulla yltämään nykyisellä ajoneuvokierron tahdilla, poliisista myönnetään. Materiaalipäällikkö Heli Rajaniemi Poliisin materiaalikeskuksesta on arvioinut, että on löydettävä uusia tapoja vauhdittaa poliisin ajoneuvokiertoa tai kyettävä kuromaan kiinni viimeisten vuosien aikana syntynyttä ajoneuvojen vaihtovelkaa, jotta tavoitteen saavuttaminen on ylipäänsä mahdollista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautoilla ajettu 140 000 km Materiaalihallintopäällikkö Jussi Kiiski Poliisihallituksesta selvitti Moottorin pyynnöstä poliisin autokaluston nykytilanteen. Poliisin käytössä olevista ajoneuvoista valtaosa on dieselmoottorisia (1 451 kpl). Bensiiniautoja on 117 ja hybridejä 75, täyssähköisiä autoja on 23 autoyksilöä. Sähköautoina on muun muassa Hyundain Ioniq-malleja ja Volkswagenin e-Golfeja. – Kaikkia vuonna 2020 tilattuja lataushybridejä ei toimitusvaikeuksien vuoksi toimittu poliisille suunnitellusti vuonna 2020, vaan niiden toimitukset tapahtuvat pääosin vuonna 2021. Tämä huomioiden ajoneuvokannan muuttaminen vähemmän päästöjä aiheuttavaksi on edennyt tavoitellusti, Kiiski taustoittaa. Poliisin käytössä olevia hybridimallit ovat Ford Kuga, Kia Optima, BMW 530 xdrive, Toyota Auris, Toyota RAV4, Škoda Superb ja Volvo S90 T8. Poliisin siviilimallisista yleiskäyttöautoista on täyssähköisiä noin 5 prosenttia ja lataushybridejä noin 17 prosenttia. Poliisin täyssähköautoilla on ajettu 15.4.2021 mennessä noin 140 000 kilometriä ja hybridiautoilla noin 370 000 kilometriä. – Niissä poliisin dieselkäyttöisissä autoissa, joissa täyssähkö- tai hybridikäyttövoimat eivät ole vielä mahdollisia, pyritään lisäämään uusiutuvan dieselpolttoaineen käyttöä, Kiiski selvittää. Polttomoottoriautoja tarvitaan yhä Millaisia ovat poliisitehtävät, joissa ei voitaisi käyttää hybridi- tai täyssähköajoneuvoja? Kysymys on oleellinen, mutta siihen ei ole annettavissa täysin yksiselitteistä vastausta, joka kattaisi kaikki erilaiset poliisityön tilanteet. – Tehtäväkohtaisesti sinällään tuskin on mitään esteitä, mutta käyttötarkoituskohtaisesti on vielä selvitettävää. Toiminnan jatkuvuuden varmistaminen kaikissa olosuhteissa edellyttää vielä toistaiseksi perinteisellä tekniikalla varustettua kalustoa, Poliisihallituksen materiaalihallintopäällikkö Jussi Kiiski vastaa. Itäisen ja pohjoisen Suomen haaste Työn alla on myös poliisin virkakäyttöön rakennettava latausasemaverkosto. Tällä hetkellä on valmiina kaikkiaan 175 latauspaikkaa. – Latauspaikkaverkoston rakentaminen on suhteessa käyttömahdollisuuteen. Ajoneuvojen osalta seurataan ja otetaan huomioon toimintamatka. Tästä syystä pohjoisessa ja itäisessä Suomessa on alueita, joissa täyssähköisten ajoneuvojen käyttö on nykyisellään vaikeaa, ellei mahdotonta, Kiiski arvioi. Tavoitteena on – rahoituksen salliessa – rakentaa poliisin oma latausasemaverkosto maantieteellisesti niin kattavaksi vuoteen 2025 mennessä, että kaikki poliisin diesel- ja bensiinikäyttöiset siviilimalliset yleiskäyttöautot voidaan korvata täyssähkö- ja lataushybridiautoilla. Vuosittainen kilometrisuorite näillä käyttövoimilla tulisi tällöin olemaan arviolta noin 3,8 miljoonaa kilometriä vuositasolla. Tavoitteissa poliisin toimipaikoissa olisi latausasemat sekä toimipaikoille sijoitetuille ladattaville ajoneuvoille että myös tehtävien vuoksi laajemmin liikkuvien partioiden kaluston lataamiseen. – Kun partio käy poliisiasemalla kirjaamassa rikosilmoituksen tai hakemassa/tuomassa asiakkaan, voidaan auto kytkeä pikalatausasemaan ja työtehtäviä jatkaa täyteen tankatulla autolla, kun on taas aika jatkaa matkaa. Kiiski kertoo, että mikäli käynnissä olevasta koekäytöstä saadaan hyviä kokemuksia ja latausverkosto sen sallii, voitaisiin myös partioajossa käyttää täyssähkö- ja lataushybridiautoja. Teksti: Marko Jokela Avauskuva: Viestintä / Lounais-Suomen poliisilaitos, muut kuvat Moottorin arkisto Lähde: Poliisihallitus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?