25.4.2021 Liikenne Poliisiauto sähköistyy – nyt dieselautot vs. sähköautot 1451–23 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisi pyrkii autokaluston valinnalla vähentämään hiilijalanjälkeä. Partioinnin toimintavarmuus voi kuitenkin edellyttää polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon käyttöä. Poliisi on jalkautunut ympäri maan ja liikkeellä kaiken aikaa: 24/7/365.Poliisilla on käytössään lähemmäs 1 700 ajoneuvoa. Poliisin autot ovat vielä valtaosiltaan polttomoottorikäyttöisiä, etupäässä dieselmoottorisia. Poliisiin autokaluston käyttövoimien osuuksiin on kuitenkin tulossa muutoksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästöjä alas, tehtäviä vaarantamattaPoliisi on sisäministeriön hallinnonalan suurin toimija ja haluaa olla eturivissä edesauttamassa kestävää kehitystä. Liikkumisen osalta se tarkoittaa autokaluston järkevän käytön lisäksi uusia käyttövoimapainotuksia kalustohankinnoissa. Tavoitteena on hiilijalanjäljen vähentäminen 50 prosentilla vuoteen 2027 mennessä. Tavoitteeseen pyristellään Poliisihallituksen teknologiayksikön, poliisin kaikkien yksiköiden ja poliisin materiaalikeskuksen yhteistyöllä.Poliisin hiilijalanjäljen kokoon vaikuttavat ajoneuvopäästöjen lisäksi muun muassa kiinteistöjen ylläpitoon ja käyttöön kuluva energia.– Poliisin hiilijalanjälkeä pienennetään suunnitelmallisesti. Koko ajan pidetään mielessä poliisin päätehtävät, joissa onnistuminen ei saa heikentyä nyt tehtävien valintojen vuoksi, teknologiajohtaja Jyrki Wasastjerna Poliisihallituksesta sanoo.Hybridien kautta täyssähköihinPoliisi on alkanut vuoden 2020 aikana siirtyä ladattavien ajoneuvojen käyttöön niissä tehtävissä, joissa ladattavien ajoneuvojen ominaisuudet riittävät poliisin tehtävien hoitamiseen.Kyseessä on oppimis- ja harjaantumisprosessi. Hybridi- ja täyssähkökäyttövoiman hyödynnettävyydestä tai soveltuvuudesta poliisin operatiivisen ajoneuvokaluston tarpeisiin haetaan käyttökokemuksia.Poliisi on siirtymässä – monen kansalaisenkin tavoin – täyssähköautoihin ladattavien hybridien kautta. Poliisissa on tarkoitus siirtyä ensin laajasti hybridiajoneuvoihin ja ”heti teknologian mahdollistamissa rajoissa” täyssähköisten ajoneuvojen hankintaan. Liikkeelle on lähdetty näiden osalta yleiskäyttöisistä siviiliajoneuvoista.Ajoneuvokierron tahtia kiristettäväPoliisin kunnianhimoisiin päästöjen alentamistavoitteisiin ei kuitenkaan tulla yltämään nykyisellä ajoneuvokierron tahdilla, poliisista myönnetään.Materiaalipäällikkö Heli Rajaniemi Poliisin materiaalikeskuksesta on arvioinut, että on löydettävä uusia tapoja vauhdittaa poliisin ajoneuvokiertoa tai kyettävä kuromaan kiinni viimeisten vuosien aikana syntynyttä ajoneuvojen vaihtovelkaa, jotta tavoitteen saavuttaminen on ylipäänsä mahdollista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautoilla ajettu 140 000 kmMateriaalihallintopäällikkö Jussi Kiiski Poliisihallituksesta selvitti Moottorin pyynnöstä poliisin autokaluston nykytilanteen. Poliisin käytössä olevista ajoneuvoista valtaosa on dieselmoottorisia (1 451 kpl). Bensiiniautoja on 117 ja hybridejä 75, täyssähköisiä autoja on 23 autoyksilöä. Sähköautoina on muun muassa Hyundain Ioniq-malleja ja Volkswagenin e-Golfeja.– Kaikkia vuonna 2020 tilattuja lataushybridejä ei toimitusvaikeuksien vuoksi toimittu poliisille suunnitellusti vuonna 2020, vaan niiden toimitukset tapahtuvat pääosin vuonna 2021. Tämä huomioiden ajoneuvokannan muuttaminen vähemmän päästöjä aiheuttavaksi on edennyt tavoitellusti, Kiiski taustoittaa.Poliisin käytössä olevia hybridimallit ovat Ford Kuga, Kia Optima, BMW 530 xdrive, Toyota Auris, Toyota RAV4, Škoda Superb ja Volvo S90 T8.Poliisin siviilimallisista yleiskäyttöautoista on täyssähköisiä noin 5 prosenttia ja lataushybridejä noin 17 prosenttia. Poliisin täyssähköautoilla on ajettu 15.4.2021 mennessä noin 140 000 kilometriä ja hybridiautoilla noin 370 000 kilometriä.– Niissä poliisin dieselkäyttöisissä autoissa, joissa täyssähkö- tai hybridikäyttövoimat eivät ole vielä mahdollisia, pyritään lisäämään uusiutuvan dieselpolttoaineen käyttöä, Kiiski selvittää. Polttomoottoriautoja tarvitaan yhä Millaisia ovat poliisitehtävät, joissa ei voitaisi käyttää hybridi- tai täyssähköajoneuvoja? Kysymys on oleellinen, mutta siihen ei ole annettavissa täysin yksiselitteistä vastausta, joka kattaisi kaikki erilaiset poliisityön tilanteet. – Tehtäväkohtaisesti sinällään tuskin on mitään esteitä, mutta käyttötarkoituskohtaisesti on vielä selvitettävää. Toiminnan jatkuvuuden varmistaminen kaikissa olosuhteissa edellyttää vielä toistaiseksi perinteisellä tekniikalla varustettua kalustoa, Poliisihallituksen materiaalihallintopäällikkö Jussi Kiiski vastaa. Itäisen ja pohjoisen Suomen haasteTyön alla on myös poliisin virkakäyttöön rakennettava latausasemaverkosto. Tällä hetkellä on valmiina kaikkiaan 175 latauspaikkaa.– Latauspaikkaverkoston rakentaminen on suhteessa käyttömahdollisuuteen. Ajoneuvojen osalta seurataan ja otetaan huomioon toimintamatka. Tästä syystä pohjoisessa ja itäisessä Suomessa on alueita, joissa täyssähköisten ajoneuvojen käyttö on nykyisellään vaikeaa, ellei mahdotonta, Kiiski arvioi.Tavoitteena on – rahoituksen salliessa – rakentaa poliisin oma latausasemaverkosto maantieteellisesti niin kattavaksi vuoteen 2025 mennessä, että kaikki poliisin diesel- ja bensiinikäyttöiset siviilimalliset yleiskäyttöautot voidaan korvata täyssähkö- ja lataushybridiautoilla. Vuosittainen kilometrisuorite näillä käyttövoimilla tulisi tällöin olemaan arviolta noin 3,8 miljoonaa kilometriä vuositasolla.Tavoitteissa poliisin toimipaikoissa olisi latausasemat sekä toimipaikoille sijoitetuille ladattaville ajoneuvoille että myös tehtävien vuoksi laajemmin liikkuvien partioiden kaluston lataamiseen.– Kun partio käy poliisiasemalla kirjaamassa rikosilmoituksen tai hakemassa/tuomassa asiakkaan, voidaan auto kytkeä pikalatausasemaan ja työtehtäviä jatkaa täyteen tankatulla autolla, kun on taas aika jatkaa matkaa.Kiiski kertoo, että mikäli käynnissä olevasta koekäytöstä saadaan hyviä kokemuksia ja latausverkosto sen sallii, voitaisiin myös partioajossa käyttää täyssähkö- ja lataushybridiautoja.Teksti: Marko Jokela Avauskuva: Viestintä / Lounais-Suomen poliisilaitos, muut kuvat Moottorin arkisto Lähde: PoliisihallitusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”