17.5.2023 Liikenne Poliisin autot sähköistyvät verkkaisesti – sähköajoa silti jo 690 000 km Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisikin pyrkii vähentämään päästöjä, mutta partioinnin toimintavarmuus voi kuitenkin edellyttää polttomoottoriautojen käyttöä. Sähköautoina on käytössä muun muassa Hyundain Ioniqeja, Volkswagenin e-Golfeja ja yksi Kia EV6. Poliisilla on käytössään lähemmäs 1 700 ajoneuvoa. Poliisi on sisäministeriön hallinnonalan suurin toimija, jolla on myös kestävän kehityksen mukaisia tavoitteita kuten hiilijalanjäljen vähentäminen 50 prosentilla vuoteen 2027 mennessä. Poliisin liikkumisen osalta se tarkoittaa autokaluston järkevän käytön lisäksi uusia painotuksia ajoneuvokaluston hankinnoissa. Valittavien ajoneuvojen tulee kuitenkin selviytyä poliisitehtävien haasteista, joita teknologiajohtaja Jyrki Wasastjerna Poliisihallituksesta pohti Moottorissa aiemmin seuraavin sanakääntein: Poliisin hiilijalanjälkeä pienennetään suunnitelmallisesti. Koko ajan pidetään mielessä poliisin päätehtävät, joissa onnistuminen ei saa heikentyä nyt tehtävien valintojen vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybrideillä alkuun Materiaalihallintopäällikkö Jussi Kiiski Poliisihallituksesta arvioi, että vuoden 2027 tavoite voidaan saavuttaa, mikäli riittävä rahoitus saadaan. Poliisi on vuodesta 2020 alkaen siirtynyt ladattavien ajoneuvojen käyttöön niissä tehtävissä, joissa ladattavien ajoneuvojen ominaisuudet riittävät poliisin tehtävien hoitamiseen. Osittain kyse on yhä käyttökokemuksien keräämisestä. Poliisissa on tarkoitus siirtyä ensin laajasti hybridiajoneuvoihin ja ”heti teknologian mahdollistamissa rajoissa” täyssähköisten ajoneuvojen hankintaan. Liikkeelle on lähdetty näiden osalta yleiskäyttöisistä siviiliajoneuvoista. Poliisin käytössä olevia hybridimallit ovat Ford Kuga, Kia Optima, BMW 530 xdrive, Škoda Superb, Volkswagen Passat ja Volvo S90 T8. Sähköllä ajettu 690 000 km Jussi Kiiski kertoo, että poliisin käytössä olevista ajoneuvoista valtaosa on dieselmoottorisia (1 401 kpl). Bensiinikäyttöisiä autoja on 107 ja hybridejä 109, täyssähköisiä autoja on puolestaan 25 autoyksilöä. Sähköautoina on muun muassa Hyundain Ioniq-malleja, Volkswagenin e-Golfeja, yksi Kia EV6 ja yksi Vito Tourer. Poliisin siviilimallisista yleiskäyttöautoista on täyssähköisiä noin 6 prosenttia ja lataushybridejä noin 27 prosenttia. Kiiski taustoittaa, että poliisin täyssähköautoilla on ajettu 5.5.2023 mennessä noin 690 000 kilometriä ja hybridiautoilla noin 3,9 miljoonaa kilometriä, josta sähköllä alle 50 prosenttia. Latausasemista verkosto Ajoneuvokaluston sähköistymisen edellytyksenä on poliisin virkakäyttöön rakennettava latausasemaverkosto. Tällä hetkellä on valmiina noin 175 latauspaikkaa. Kiiski kertoo, ettei latausasemaverkostoon ole tullut valtakunnallisesti merkittäviä muutoksia. – Joillekin poliisiasemille on rakennettu peruskorjaukseen liittyen yksittäisiä paikkoja lisää – koska lisärahoitusta ei ole saatu, ei merkittävää lisäystä latausasemiin ole tullut, Kiiski taustoittaa. Kiiski on arvioinut, että mikäli koekäytöstä saadaan hyviä kokemuksia ja latausverkosto sen sallii, voitaisiin myös partioajossa käyttää täyssähkö- ja lataushybridiautoja. Tavoitteena on rakentaa poliisin oma latausasemaverkosto maantieteellisesti niin kattavaksi vuoteen 2025 mennessä, että kaikki poliisin diesel- ja bensiinikäyttöiset siviilimalliset yleiskäyttöautot voidaan korvata täyssähkö- ja lataushybridiautoilla. Vuosittainen kilometrisuorite näillä käyttövoimilla tulisi tällöin olemaan arviolta noin 3,8 miljoonaa kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajoneuvokierron tahtia kiristettävä Poliisin kunnianhimoisiin päästöjen alentamistavoitteisiin ei kuitenkaan tulla yltämään nykyisellä ajoneuvokierron tahdilla, poliisista myönnetään. Materiaalipäällikkö Heli Rajaniemi Poliisin materiaalikeskuksesta arvioi Moottorin aiemmassa uutisessa, että on löydettävä uusia tapoja vauhdittaa poliisin ajoneuvokiertoa tai kyettävä kuromaan kiinni viimeisten vuosien aikana syntynyttä ajoneuvojen vaihtovelkaa, jotta päästöjen alentamistavoitteen saavuttaminen on mahdollista. Laki sysii valtiota ja kuntia vähäpäästöisiin ajoneuvoihin – hälytysajoneuvot sääntelyn ulkopuolella Elokuussa 2021 tuli voimaan laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista. Lainsäädäntö tukee osaltaan EU:n tavoitetta olla hiilineutraali vuonna 2050 ja on osa hallituksen fossiilittoman liikenteen ohjelmaa. Suomen velvoite on, että uusista julkisen sektorin henkilö- ja pakettiautohankinnoista 38,5 prosenttia tulee olla päästöiltään puhtaita. Laki velvoittaa kuntia ja valtiota hankkimaan tietyn osuuden vähä- ja nollapäästöisiä ajoneuvoja, kun ne tekevät uusia hankintoja. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan laki koskee esimerkiksi kuntien, valtion tai seurakuntien ostamia ajoneuvoja ja liikennepalveluita kuten koulukuljetuksia, jätteiden keruuta, paikallisliikenteen bussipalveluiden ostoja ja Kelan kuljetuksia. Laki velvoittaa uhkasakon uhalla ottamaan päästöt huomioon uusien ajoneuvojen hankinnoissa. Laki ei kuitenkaan koskisi kaukoliikenteen linja-autoja, eikä esimerkiksi maa- ja metsätaloudessa käytettäviä ajoneuvoja tai kaksi- ja kolmipyöräisiä ajoneuvoja. Sääntelyä ei sovellettaisi esimerkiksi hälytysajoneuvoihin, asevoimien ajoneuvoihin ja rakennustyömaiden ajoneuvoihin. Vähä- ja nollapäästöisten hankintojen vähimmäisvaatimukset on jaoteltu kolmeen eri ajoneuvoluokkaan eli henkilöautot ja kevyet hyötyajoneuvot, kuorma-autot ja linja-autot. Etelälle tiukemmat vaatimukset Laissa on huomioitu alueellinen oikeudenmukaisuus. Kuntien osalta ympäristöystävällisten hankintojen vähimmäisosuuksia on porrastettu kunnittain perustuen etäisyyksiin, alueiden taloudellisiin valmiuksiin ja latauspisteiden saatavuuteen. Etelässä kunnille on tiukemmat vaatimukset kuin pohjoisessa. Lisäksi 17 isolle kaupungille on tiukemmat vaatimukset. Nämä kaupungit ovat Espoo, Helsinki, Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Kouvola, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Oulu, Pori, Rovaniemi, Seinäjoki, Tampere, Turku, Vaasa ja Vantaa. Laki korvaa ajoneuvojen energia- ja ympäristövaikutusten huomioon ottamisesta julkisissa hankinnoissa annetun lain. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Viestintä / Lounais-Suomen poliisilaitos Lähde: Poliisihallitus, liikenne- ja viestintäministeriö Artikkeli on julkaistu alun perin 4.3.2022. Tiedot päivitetty 5.5.2023 mukaisesti. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?