7.2.2016 Liikenne Poliisin täsmäase liikenteessä – rekisterikilpien tunnistuslaite toimii kuin ajatus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Verot maksamatta, auto katsastamatta tai liikkeellä etsintäkuulutetulla ajoneuvolla? Poliisiauton kohdatessasi sinut on suurella todennäköisyydellä jo nähty. Suomen poliisiautoista jo 265 on varustettu REVIKA-laitteistolla ja lisää on luvassa. Rekisterikilpien tunnistuslaite on huomaamaton kokonaisuus poliisiauton tuulilasin takana. Videokamerajärjestelmä kuvaa väsymättä vastaantulevaa ja edessä ajavaa liikennettä. Kartturin paikalle asennetun näytön kulmassa oleva logo kertoo, että laitteisto on kotimaista alkuperää. Ajoneuvotietokoneiden valmistukseen erikoistuneen Sunit Oy:n toteuttama järjestelmä perustuu videokameran taltioiman materiaalin seulontaan. REVIKA poimii näytölle harjoituskilven autohallin toisesta päästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Analyysia ruutu kerrallaan Ohjelmisto kahlaa taltioitua materiaalia läpi ruutu kerrallaan ja poimii rekisterikilvet kuvista jokseenkin reaaliajassa. Niitä verrataan järjestelmän langattomasti päivittyvään tietokantaan, jossa on mukana muun muassa Trafin kirjaamat maksamattomat verot, hoitamatta olevat määräaikaiskatsastukset sekä liuta muita tietoja, kuten etsintäkuulutukset. Kun järjestelmä löytää listoiltaan vastaavuuden, antaa se hälytyksen näytölle. Sen jälkeen partio tekee suunnitelman jatkotoimista. – Tavoitteena on, että järjestelmän käytössä on aina mahdollisimman tuoretta tietoa, REVIKAN operatiivisen vastuun Suomessa kantava vanhempi konstaapeli Timo Vihervaara Sisä-Suomen poliisista kertoo Yksityisyydestään kiinnostuneita huojentanee tieto siitä, että REVIKA keskittyy seulomaan liikennettä, eikä kerro muuta. Mikäli osumaa ei tule, ei laite huomioi kyseistä ajoneuvoa mitenkään. Samalla säästyy myös partion työaikaa tarpeettomien pysäytysten vähentyessä selvästi. – Se seuloo vain pulmat esiin, Vihervaara vakuuttaa. REVIKA-laitteistoa ei autosta hevin huomaa. Videokamera on sijoitettu kuljettajan eteen. Noin 2 000 kilpeä päivässä Päivän aikana yksi REVIKA -järjestelmä käy läpi keskimäärin noin pari tuhatta rekisterikilpeä. Ennen vastaavaa valvontaa tehtiin syöttämällä epäilyttävän ajoneuvon tiedot käsipelissä ajoneuvotietokoneeseen. Sitä ennen työ oli vielä vaivalloisempaa, sillä partion oli otettava radioyhteys poliisiasemalle samat tiedot saadakseen. Nyt työaikaa säästyy tärkeämpään. – Yksityisyydensuojan näkökulmasta järjestelmä on hyvä. Järjestelmän löytäessä ”hitin”, tekee partio vielä reaaliaikaisen kyselyn kyseisestä rekisterinumerosta. Siitä nähdään todellinen tilanne. Esimerkiksi osuman aiheuttanut rästissä oleva vero voikin olla jo maksettu. Silloin ei tarvetta pysäyttämiselle ole, Vihervaara kertoo. Vakavampien rikosepäilyjen kohdalla järjestelmä kuitenkin varoittaa partiota erikseen. Turvallisuussyistä on tärkeää, että mahdollista pysäytystä suunnitteleva partio osaa varautua tilanteeseen asianmukaisesti. Lisää on luvassa Toistaiseksi Suomessa on käytössä 265 REVIKA-laitteistoa. Valvontatyö onnistuu myös pimeällä ja säästä riippumatta. Hyvien kokemusten myötä lisää on tulossa. – Ensimmäisen käyttövuoden jälkeen olemme todella tyytyväisiä. Kehitystyö vie aikaa, mutta sitä halutaan jatkaa. Täysin vastaavaa järjestelmää ei ole käytössä missään, vaikka automaattivalvonnan nimiin vannotaan lähes kaikkialla maailmassa. – Integraatio tässä laitteistossa on huomattavasti erilainen kuin muualla, Vihervaara toteaa. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku