7.2.2016 Liikenne Poliisin täsmäase liikenteessä – rekisterikilpien tunnistuslaite toimii kuin ajatus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Verot maksamatta, auto katsastamatta tai liikkeellä etsintäkuulutetulla ajoneuvolla? Poliisiauton kohdatessasi sinut on suurella todennäköisyydellä jo nähty. Suomen poliisiautoista jo 265 on varustettu REVIKA-laitteistolla ja lisää on luvassa. Rekisterikilpien tunnistuslaite on huomaamaton kokonaisuus poliisiauton tuulilasin takana. Videokamerajärjestelmä kuvaa väsymättä vastaantulevaa ja edessä ajavaa liikennettä.Kartturin paikalle asennetun näytön kulmassa oleva logo kertoo, että laitteisto on kotimaista alkuperää. Ajoneuvotietokoneiden valmistukseen erikoistuneen Sunit Oy:n toteuttama järjestelmä perustuu videokameran taltioiman materiaalin seulontaan.REVIKA poimii näytölle harjoituskilven autohallin toisesta päästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAnalyysia ruutu kerrallaanOhjelmisto kahlaa taltioitua materiaalia läpi ruutu kerrallaan ja poimii rekisterikilvet kuvista jokseenkin reaaliajassa. Niitä verrataan järjestelmän langattomasti päivittyvään tietokantaan, jossa on mukana muun muassa Trafin kirjaamat maksamattomat verot, hoitamatta olevat määräaikaiskatsastukset sekä liuta muita tietoja, kuten etsintäkuulutukset. Kun järjestelmä löytää listoiltaan vastaavuuden, antaa se hälytyksen näytölle. Sen jälkeen partio tekee suunnitelman jatkotoimista.– Tavoitteena on, että järjestelmän käytössä on aina mahdollisimman tuoretta tietoa, REVIKAN operatiivisen vastuun Suomessa kantava vanhempi konstaapeli Timo Vihervaara Sisä-Suomen poliisista kertooYksityisyydestään kiinnostuneita huojentanee tieto siitä, että REVIKA keskittyy seulomaan liikennettä, eikä kerro muuta. Mikäli osumaa ei tule, ei laite huomioi kyseistä ajoneuvoa mitenkään. Samalla säästyy myös partion työaikaa tarpeettomien pysäytysten vähentyessä selvästi.– Se seuloo vain pulmat esiin, Vihervaara vakuuttaa.REVIKA-laitteistoa ei autosta hevin huomaa. Videokamera on sijoitettu kuljettajan eteen.Noin 2 000 kilpeä päivässäPäivän aikana yksi REVIKA -järjestelmä käy läpi keskimäärin noin pari tuhatta rekisterikilpeä.Ennen vastaavaa valvontaa tehtiin syöttämällä epäilyttävän ajoneuvon tiedot käsipelissä ajoneuvotietokoneeseen. Sitä ennen työ oli vielä vaivalloisempaa, sillä partion oli otettava radioyhteys poliisiasemalle samat tiedot saadakseen. Nyt työaikaa säästyy tärkeämpään.– Yksityisyydensuojan näkökulmasta järjestelmä on hyvä. Järjestelmän löytäessä ”hitin”, tekee partio vielä reaaliaikaisen kyselyn kyseisestä rekisterinumerosta. Siitä nähdään todellinen tilanne. Esimerkiksi osuman aiheuttanut rästissä oleva vero voikin olla jo maksettu. Silloin ei tarvetta pysäyttämiselle ole, Vihervaara kertoo.Vakavampien rikosepäilyjen kohdalla järjestelmä kuitenkin varoittaa partiota erikseen. Turvallisuussyistä on tärkeää, että mahdollista pysäytystä suunnitteleva partio osaa varautua tilanteeseen asianmukaisesti.Lisää on luvassaToistaiseksi Suomessa on käytössä 265 REVIKA-laitteistoa. Valvontatyö onnistuu myös pimeällä ja säästä riippumatta. Hyvien kokemusten myötä lisää on tulossa.– Ensimmäisen käyttövuoden jälkeen olemme todella tyytyväisiä. Kehitystyö vie aikaa, mutta sitä halutaan jatkaa.Täysin vastaavaa järjestelmää ei ole käytössä missään, vaikka automaattivalvonnan nimiin vannotaan lähes kaikkialla maailmassa.– Integraatio tässä laitteistossa on huomattavasti erilainen kuin muualla, Vihervaara toteaa.Teksti ja kuvat: Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti