20.4.2022 Liikenne Pyöräilyn promillerajan käyttöönottoa selvitetään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pohdinnassa on promillerajan ulottaminen pyöräilyyn ja mikroliikkumiseen kuten sähköpotkulautailuun. Kevään eteneminen ja etenkin kesäkuukaudet tuovat mukanaan pyöräilyn vilkastumisen ja vuokrattavat sähköpotkulaudat. Pyörät ja sähköpotkulaudat ovat ketteriä ja helpottavat liikkumista etenkin kohtuullisen lyhyillä välimatkoilla kaupungin sisällä tai taajamissa. Terveyttä edistävä ja kätevä liikkumistapa sujuu useimmilta hyvin, mutta epätoivottuja lieveilmiöitäkin esiintyy. Vuokralaudoilla ja polkupyörillä ajetaan myös holtittomasti ja alkoholin vaikutuksen alaisena. Promillerajan ulottamista pyöräilyyn sähköpotkulautailun kaltaiseen mikroliikkumiseen ryhdytään nyt selvittämään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”Vielä ei esitetä” Yksikön johtaja, hallitusneuvos Maija Ahokas liikenne- ja viestintäministeriöstä tietää, missä mennään promilleraja-asiassa. – Liikenneturvallisuusstrategian toimenpideohjelman yhtenä toimenpiteenä on selvittää promillerajan asettamista pyöräilyyn ja mikroliikkumiseen. Vielä ei esitetä promillerajan asettamista, Ahokas kertoo. Liikenneturvallisuuden erilaisia toimenpiteitä koskeneessa vaikutustenarvioinnissa on todettu, että pyöräilyn ja mikroliikkumisen promillerajalla olisi liikennekuolemia ja etenkin loukkaantumisia vähentävä vaikutus. – Tämän vuoksi strategiassa esitetään toteutettavaksi asiaa koskeva tarkempi selvitys ja vaikutusarviointi, joiden perusteella arvioidaan, onko promillerajan asettaminen tarkoituksenmukaista, onko lakimuutoksille ylipäätään tarvetta, Ahokas taustoittaa. Lakimuutosten valmistelua ei ole siis aloitettu, eikä myöskään ole päätetty mitään tiettyä promillerajaa. Selvitys alkaa tänä vuonna Ahokas kertoo, että asiaa koskeva selvitys on tarkoitus käynnistää tämän vuoden aikana, vastuutahoina työssä ovat liikenne- ja viestintäministeriö sekä oikeusministeriö. – Selvityksessä vertailtaisiin muun muassa eri suuruisia promillerajoja ja näiden vaikutuksia liikenneturvallisuuteen, eri liikennevälineisiin ja niiden käyttöön liittyviä eroja sekä arvioitaisiin oikeasuhteisia rangaistusvaihtoehtoja. Raja toisi valvontaan selkeyttä Promillerajan myötä sallitun ja kielletyn toiminnan raja olisi yksiselitteinen, joka osaltaan voisi helpottaa poliisin liikennevalvontaa. Poliisi on useaan otteeseen toivonut promillerajan käyttöönottoa myös pyöräilyssä, kuten Moottori on uutisoinut. Poliisin mukaan promilleraja lähettäisi selkeän viestin siitä, että alkoholin käyttö pyöräilyssä tai mikroliikkumisessa ei ole hyväksyttävää. Ahokas avaa nykytilannetta. – Tällä hetkellä päihtyneenä pyöräilyyn tai sähköpotkulautailuun voidaan soveltaa rikoslain 23 luvun 9 §:ä, joka koskee liikennejuopumusta moottorittomalla ajoneuvolla. Käytännössä poliisin on kuitenkin hankala puuttua päihtyneenä pyöräilyyn tai sähköpotkulautailuun, sillä em. pykälä edellyttää kuljettajan aiheuttaneen konkreettista vaaraa toisen turvallisuudelle, mitä voi olla vaikea valvontatilanteessa osoittaa, Ahokas erittelee. Liikenneturvallisuusstrategian toimenpideohjelmassa on yhtenä toimenpiteenä otettu esiin tieliikennelain 183 §:n muuttaminen siten, että poliisilla olisi mahdollisuus kieltää ja tarvittaessa estää kuljettamasta mitä tahansa ajoneuvoa, jos päihtymys selvästi vaikuttaa kuljettajan ajokykyyn. – Myös tämä helpottaisi poliisin puuttumista päihtyneenä pyöräilemiseen ja sähköpotkulautailuun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kunnianhimoisia tavoitteita liikenneturvallisuuden kohentamiseksi Liikenneturvallisuuskehitys on 2010-luvun jälkipuolella hidastunut Suomessa. Haasteita yritetään ratkoa vastavalmistuneen valtakunnallisen liikenneturvallisuusstrategian avulla. Sen tavoite on kunnianhimoinen: nollavision mukaisesti kaikkien liikennemuotojen tulisi olla vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Liikenneturvallisuusstrategiaan kiinteästi liittyvässä toimenpideohjelmassa on esitetty eri keinoja kohentaa liikenteen turvallisuutta. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto a:3:{i:0;s:6:"106837";i:1;s:6:"110961";i:2;s:6:"110542";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?