20.4.2022 Liikenne Pyöräilyn promillerajan käyttöönottoa selvitetään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pohdinnassa on promillerajan ulottaminen pyöräilyyn ja mikroliikkumiseen kuten sähköpotkulautailuun. Kevään eteneminen ja etenkin kesäkuukaudet tuovat mukanaan pyöräilyn vilkastumisen ja vuokrattavat sähköpotkulaudat. Pyörät ja sähköpotkulaudat ovat ketteriä ja helpottavat liikkumista etenkin kohtuullisen lyhyillä välimatkoilla kaupungin sisällä tai taajamissa.Terveyttä edistävä ja kätevä liikkumistapa sujuu useimmilta hyvin, mutta epätoivottuja lieveilmiöitäkin esiintyy. Vuokralaudoilla ja polkupyörillä ajetaan myös holtittomasti ja alkoholin vaikutuksen alaisena.Promillerajan ulottamista pyöräilyyn sähköpotkulautailun kaltaiseen mikroliikkumiseen ryhdytään nyt selvittämään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Vielä ei esitetä”Yksikön johtaja, hallitusneuvos Maija Ahokas liikenne- ja viestintäministeriöstä tietää, missä mennään promilleraja-asiassa.– Liikenneturvallisuusstrategian toimenpideohjelman yhtenä toimenpiteenä on selvittää promillerajan asettamista pyöräilyyn ja mikroliikkumiseen. Vielä ei esitetä promillerajan asettamista, Ahokas kertoo.Liikenneturvallisuuden erilaisia toimenpiteitä koskeneessa vaikutustenarvioinnissa on todettu, että pyöräilyn ja mikroliikkumisen promillerajalla olisi liikennekuolemia ja etenkin loukkaantumisia vähentävä vaikutus.– Tämän vuoksi strategiassa esitetään toteutettavaksi asiaa koskeva tarkempi selvitys ja vaikutusarviointi, joiden perusteella arvioidaan, onko promillerajan asettaminen tarkoituksenmukaista, onko lakimuutoksille ylipäätään tarvetta, Ahokas taustoittaa.Lakimuutosten valmistelua ei ole siis aloitettu, eikä myöskään ole päätetty mitään tiettyä promillerajaa.Selvitys alkaa tänä vuonnaAhokas kertoo, että asiaa koskeva selvitys on tarkoitus käynnistää tämän vuoden aikana, vastuutahoina työssä ovat liikenne- ja viestintäministeriö sekä oikeusministeriö.– Selvityksessä vertailtaisiin muun muassa eri suuruisia promillerajoja ja näiden vaikutuksia liikenneturvallisuuteen, eri liikennevälineisiin ja niiden käyttöön liittyviä eroja sekä arvioitaisiin oikeasuhteisia rangaistusvaihtoehtoja.Raja toisi valvontaan selkeyttäPromillerajan myötä sallitun ja kielletyn toiminnan raja olisi yksiselitteinen, joka osaltaan voisi helpottaa poliisin liikennevalvontaa. Poliisi on useaan otteeseen toivonut promillerajan käyttöönottoa myös pyöräilyssä, kuten Moottori on uutisoinut.Poliisin mukaan promilleraja lähettäisi selkeän viestin siitä, että alkoholin käyttö pyöräilyssä tai mikroliikkumisessa ei ole hyväksyttävää.Ahokas avaa nykytilannetta.– Tällä hetkellä päihtyneenä pyöräilyyn tai sähköpotkulautailuun voidaan soveltaa rikoslain 23 luvun 9 §:ä, joka koskee liikennejuopumusta moottorittomalla ajoneuvolla. Käytännössä poliisin on kuitenkin hankala puuttua päihtyneenä pyöräilyyn tai sähköpotkulautailuun, sillä em. pykälä edellyttää kuljettajan aiheuttaneen konkreettista vaaraa toisen turvallisuudelle, mitä voi olla vaikea valvontatilanteessa osoittaa, Ahokas erittelee.Liikenneturvallisuusstrategian toimenpideohjelmassa on yhtenä toimenpiteenä otettu esiin tieliikennelain 183 §:n muuttaminen siten, että poliisilla olisi mahdollisuus kieltää ja tarvittaessa estää kuljettamasta mitä tahansa ajoneuvoa, jos päihtymys selvästi vaikuttaa kuljettajan ajokykyyn.– Myös tämä helpottaisi poliisin puuttumista päihtyneenä pyöräilemiseen ja sähköpotkulautailuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kunnianhimoisia tavoitteita liikenneturvallisuuden kohentamiseksi Liikenneturvallisuuskehitys on 2010-luvun jälkipuolella hidastunut Suomessa. Haasteita yritetään ratkoa vastavalmistuneen valtakunnallisen liikenneturvallisuusstrategian avulla. Sen tavoite on kunnianhimoinen: nollavision mukaisesti kaikkien liikennemuotojen tulisi olla vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Liikenneturvallisuusstrategiaan kiinteästi liittyvässä toimenpideohjelmassa on esitetty eri keinoja kohentaa liikenteen turvallisuutta. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkistoa:3:{i:0;s:6:"106837";i:1;s:6:"110961";i:2;s:6:"110542";} Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous