12.3.2019 Liikenne Routavauriot särkevät autoja – vahingonkorvausvelvollisuudessa varaa tulkinnalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tiestön kunnossapitoon tarvitaan rahaa – nopeusrajoitusten alentaminen ei ole oikea tapa hoitaa asiaa, Autoliitto muistuttaa. Vaikka aamuisin on vielä koviakin pakkasia, niin lämpötilat kipuavat päivisin isossa osassa maata plussan puolelle. Ilmojen lauhtumisen myötä tiet ovat täynnä teräväreunaisia routakuoppia ja halkeamia, jotka aiheuttavat helposti rengas- ja vannevaurioita sekä hajottavat iskunvaimentimia ja tukivarsia. Vaikka voisi kuvitella tienpitäjän eli pääsääntöisesti valtion tai kunnan vastaavan korjauskustannuksista, ei asia ole näin yksiselitteinen, Autoliitto muistuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy – Mahdolliseen vahingonkorvausvelvollisuuteen vaikuttaa tapauskohtaisesti se, voidaanko vahingon katsoa aiheutuneen tien virheellisestä hoidosta, puutteellisesta kunnossapidosta tai muista laiminlyönneistä. Tienpitäjä saattaa välttyä korvausvelvollisuudesta esimerkiksi kertomalla routavaurioista liikennemerkillä, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa. Usein huonokuntoisen tien ongelma hoidetaan myös alentamalla nopeusrajoitusta. – Se on helppoa ja tienpitäjälle halpaa, mutta tienkäyttäjien kannalta täysin väärä tapa. Kyllä meidän pitää huolehtia, että tiet pysyvät niille suunnitellulla nopeudella ajettavassa kunnossa. Ongelma ei ole uusi Tiestön huono kunto ei ole mikään uusi asia, vaan korjausvelka kasvaa vuosi vuodelta, Autoliitto muistuttaa. Liikenneverkon rahoitusta pohtinut parlamentaarinen työryhmä päätyi vuosi sitten julkaistussa loppuraportissa yksimielisesti vaatimaan liikenneverkon rahoitustason nostoa. Nykyinen hallitus sai muutaman viime vuoden aikana korjausvelan kasvun pysähtymään. Tälle vuodelle perustienpidon rahoitusta kuitenkin laskettiin 200 miljoonalla eurolla. – Tiestön rapistuminen aiheuttaa autojen rikkoutumisten lisäksi valtavia kustannuksia kansantaloudelle muun muassa pidentyneinä matka-aikoina. Samaan aikaan kun esimerkiksi rekkojen maksimipainoja ja -mittoja nostetaan, meillä on enemmän painorajoitettuja siltoja kuin koskaan. Huonokuntoiset tiet ovat myös iso liikenneturvallisuusriski, Nieminen toteaa. Ilmoita vaurio heti Jos auto rikkoutuu routakuoppaan ajon seurauksena, on vahingosta syytä ilmoittaa heti eteenpäin, Autoliitto muistuttaa. Mikäli tienpinnan vaurio on maantiellä, jossa ELY-keskukset vastaavat tien kunnosta, autoilijan kannattaa olla heti yhteydessä Tienkäyttäjän linjaan. Vaivatttomimmin yhteydenotto hoituu 112-sovelluksen kautta. Perinteistä puhelinumeroa kaipaavalle apu löytyy näppäilemällä puhelimeen 0200 2100. Jos vaurio on kunnan tai kaupungin katuverkolla, korvausvaatimus esitetään kunnalle tai kaupungille. Jos vauriot ovat suuria tai vahingosta aiheutuu henkilövahinkoja, pitää siitä ilmoittaa myös poliisille. – Routakuopista, tien puutteellisesta kunnossapidosta ja muista liikennettä vaarantavista ongelmista tiestöllä voi ilmoittaa Tienkäyttäjän linjaan, vaikka auto ei olisikaan vaurioitunut, Nieminen neuvoo. ELY-keskuksen ohjeet korvaushakemuksen täyttämiseen ja tarvittaviin liitteisiin löytyvät tästä artikkelista. – Olennaista on vahinkopaikan ja aiheutuneiden vaurioiden kuvaaminen mahdollisimman huolellisesti heti vahingon satuttua. Myös tapahtumapaikan sijainti ja kellonaika on syytä kirjata ylös. Mikäli tapauksella on silminnäkijöitä, kannattaa heiltä pyytää lausunnot ja yhteystiedot, Nieminen ohjeistaa. Lähde: Autoliitto Kuvitus: Moottorin arkisto Lue myös: Kuoppa tiessä rikkoi auton renkaan, kuka korvaa? Seuraatko Moottoria jo somessa? Kanavamme löytyvät Facebookista, Instagramista ja Twitteristä. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku