5.3.2022 Liikenne Kuoppa tiessä rikkoi auton renkaan, kuka korvaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teiden rapautuminen on kovertanut ilkeitä kuoppia – kovilla ovat renkaat, vanteet ja autoilijoiden hermot. Korvausta voi hakea, mutta se vie kuukausia. Edessä aukeaa moottoritielle eli Kehä III:lle viettävä ramppi Koivuhaan kohdalla Vantaalla. Ja sitten kolahtaa ilkeästi. Tömäytän oikean eturenkaan tiessä olevaan teräväreunaiseen kuoppaan ja sadattelen ääneen itseäni, etten tällä kertaa muistanut tutun ajoreitin peräkkäisiä ongelmakohtia tien oikeassa laidassa.Olisi tullut muistaa valita sivukaidetta hipova ajolinja vasemmalta, jotta olisi välttynyt ajamasta tiehen kovertuneeseen kuoppaan. Meniköhän rengas tai vanne? Pysähdyn tarkistamaan oikean eturenkaan ja vanteen kunnon seuraavan liittymän bussipysäkille. Tällä kertaa jysäytyksestä selvittiin ilman näkyviä vahinkoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäistelypakkoa ympäri maanTiet ovat rapautuneet paikoin hyvin kehnoon kuntoon. Asvalttipäällysteissä on monenlaisia vaurioita kuten kuoppia, painumia ja irtopalasia, joita autojen renkaat lennättävät. Tiessä olevan vauriokohdan väistely toistuu omalla kohdalla ihan päivittäin eri puolilla pääkaupunkiseutua. Väistelypakko on tuttu monilukuiselle joukolle autoilijoita – ympäri maan.Ongelma on käynyt ilmi myös Väylävirastolle tulleissa autoilijoiden yhteydenotoissa – ja myös vahinkoja on sattunut. Asvaltissa olevan reiän ei tarvitse olla suuren suuri, kun siihen kovaa ajaminen voi tehdä pahaa jälkeä auton renkaalle ja vanteelle.Ongelmana yhteisvaikutusPäällysteiden vaurioitumisen syynä on niiden ikä ja huono kunto sekä jäätymisen, sulamisveden ja liikenteen aiheuttaman kuormituksen yhteisvaikutus.Väylävirastosta kerrotaan, että teiden päällyste reikiintyy teille valuneiden sulamisvesien, jäätymisen ja liikenteen kuormituksen yhteisvaikutuksesta. Jos asvaltti on haurasta tai siinä on halkeamia ennestään, tien pinnalle valuva vesi tunkeutuu sen sisään ja lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle vesi jäätyy. Jäätynyt vesi laajenee ja irrottaa paloja asvaltista.Ilmiötä synnyttää etenkin nollan molemmin vaihteleva lämpötila.Ja kun reikiintyminen on päässyt alkuun, vesi ja liikenne voivat hakata tiehen suuremman reiän hyvinkin nopeasti. Talvi on haasteellista aikaa tievaurion korjaamisen kannalta. Tiehen syntynyt reikä joudutaan talviolosuhteissa paikkaamaan tilapäisellä paikalla.Ilmoita vauriokohdastaAjattelevainen kuski ilmoittaa havaitsemastaan vauriokohdasta.Tiepäällysteiden kuntoa koskevat huomiot, kuten kuopat, reiät, tiellä oleva vesi, tielle kaatunut puu tai liukkaus, kannattaa ilmoittaa Tienkäyttäjän linjalle soittamalla numeroon 0200 2100 (24 h/vuorokaudessa). Tieliikennekeskus välittää ilmoitukset alueurakoitsijalle, jotta mahdolliset korjaustoimet voidaan käynnistää. Jos autoilija on ladannut kännykkään hätänumeron 112-sovelluksen, löytyy sen päivystysnumeroiden joukosta myös tienkäyttäjän linjan numerot. Sovelluksella soitetusta puhelusta vastaanottaja näkee heti ongelmapaikan sijainnin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuinka haen korvausta? Jos auto vahingoittuu tien huonon kunnon vuoksi, kannattaa käynnistää pikimmiten tapahtuman jälkeen korvauksen hakeminen. ELY-keskukset vastaavat alueellaan maanteiden kunnosta. Tienkäyttäjälle maantiellä sattuneesta vahingosta, joka on aiheutunut tien puutteellisesta kunnossapidosta, on mahdollista hakea vahingonkorvausta. Sähköisen vahingonkorvauslomakkeen täyttäminen onnistuu ELY-keskuksen nettisivuilla. On huomionarvoista, että yksistään tien huono kunto ei oikeuta korvaukseen. Autoilija voi saada korvausta, jos tienhoito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai tienhoitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Korvaushakemuksen käsittely edellyttää, että vahinkoaika ja -paikka sekä vahingon aiheuttaja on tiedossa mahdollisimman tarkasti. Autoilijan tekemästä korvaushakemuksesta tulee ilmetä tarkka vahinkotapahtuman kuvaus, tapahtumasta aiheutuneet vahingot eriteltyinä sekä euromääräinen korvausvaatimus. Hakemukseen tulee liittää vahinkotapauksesta riippuen korjauskustannuslaskelma (vahinkotarkastajan laskelma suuremmissa vahingoissa), valokuvat, kartat ja piirrokset vahinkopaikasta ja vahingoista, poliisin tutkintailmoitus, vahinkotapahtuman silminnäkijöiden lausunnot ja yhteystiedot, mahdolliset lääkärinlausunnot, selvitys ansionmenetyksestä sekä selvitys vakuutuksen omavastuuosuudesta. Käsittely vie puolisen vuotta Korvaushakemukset ratkaistaan tapauskohtaisesti. Korvaushakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Hakemusten keskimääräinen käsittelyaika on 5–6 kuukautta, hakemusten ruuhkautuessa kenties pidempäänkin. Hakemukseen ei liitetä kuitteja tai tositteita, autoilijan tulee säilyttää alkuperäiset kuitit ja tositteet itsellään. Korvaushakemukset käsitellään keskitetysti Lapin ELY-keskuksessa. Korvaushakemuksen teosta saa lisätietoa Liikenteen asiakaspalvelukeskuksesta puhelin 0295 020 600 (ma–pe klo 9–15) sekä Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen nettisivuilta. Teksti ja kuvat: Marko JokelaArtikkeli julkaistu alun perin 22.2.2019 Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?