5.3.2022 Liikenne Kuoppa tiessä rikkoi auton renkaan, kuka korvaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teiden rapautuminen on kovertanut ilkeitä kuoppia – kovilla ovat renkaat, vanteet ja autoilijoiden hermot. Korvausta voi hakea, mutta se vie kuukausia. Edessä aukeaa moottoritielle eli Kehä III:lle viettävä ramppi Koivuhaan kohdalla Vantaalla. Ja sitten kolahtaa ilkeästi. Tömäytän oikean eturenkaan tiessä olevaan teräväreunaiseen kuoppaan ja sadattelen ääneen itseäni, etten tällä kertaa muistanut tutun ajoreitin peräkkäisiä ongelmakohtia tien oikeassa laidassa. Olisi tullut muistaa valita sivukaidetta hipova ajolinja vasemmalta, jotta olisi välttynyt ajamasta tiehen kovertuneeseen kuoppaan. Meniköhän rengas tai vanne? Pysähdyn tarkistamaan oikean eturenkaan ja vanteen kunnon seuraavan liittymän bussipysäkille. Tällä kertaa jysäytyksestä selvittiin ilman näkyviä vahinkoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väistelypakkoa ympäri maan Tiet ovat rapautuneet paikoin hyvin kehnoon kuntoon. Asvalttipäällysteissä on monenlaisia vaurioita kuten kuoppia, painumia ja irtopalasia, joita autojen renkaat lennättävät. Tiessä olevan vauriokohdan väistely toistuu omalla kohdalla ihan päivittäin eri puolilla pääkaupunkiseutua. Väistelypakko on tuttu monilukuiselle joukolle autoilijoita – ympäri maan. Ongelma on käynyt ilmi myös Väylävirastolle tulleissa autoilijoiden yhteydenotoissa – ja myös vahinkoja on sattunut. Asvaltissa olevan reiän ei tarvitse olla suuren suuri, kun siihen kovaa ajaminen voi tehdä pahaa jälkeä auton renkaalle ja vanteelle. Ongelmana yhteisvaikutus Päällysteiden vaurioitumisen syynä on niiden ikä ja huono kunto sekä jäätymisen, sulamisveden ja liikenteen aiheuttaman kuormituksen yhteisvaikutus. Väylävirastosta kerrotaan, että teiden päällyste reikiintyy teille valuneiden sulamisvesien, jäätymisen ja liikenteen kuormituksen yhteisvaikutuksesta. Jos asvaltti on haurasta tai siinä on halkeamia ennestään, tien pinnalle valuva vesi tunkeutuu sen sisään ja lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle vesi jäätyy. Jäätynyt vesi laajenee ja irrottaa paloja asvaltista. Ilmiötä synnyttää etenkin nollan molemmin vaihteleva lämpötila. Ja kun reikiintyminen on päässyt alkuun, vesi ja liikenne voivat hakata tiehen suuremman reiän hyvinkin nopeasti. Talvi on haasteellista aikaa tievaurion korjaamisen kannalta. Tiehen syntynyt reikä joudutaan talviolosuhteissa paikkaamaan tilapäisellä paikalla. Ilmoita vauriokohdasta Ajattelevainen kuski ilmoittaa havaitsemastaan vauriokohdasta. Tiepäällysteiden kuntoa koskevat huomiot, kuten kuopat, reiät, tiellä oleva vesi, tielle kaatunut puu tai liukkaus, kannattaa ilmoittaa Tienkäyttäjän linjalle soittamalla numeroon 0200 2100 (24 h/vuorokaudessa). Tieliikennekeskus välittää ilmoitukset alueurakoitsijalle, jotta mahdolliset korjaustoimet voidaan käynnistää. Jos autoilija on ladannut kännykkään hätänumeron 112-sovelluksen, löytyy sen päivystysnumeroiden joukosta myös tienkäyttäjän linjan numerot. Sovelluksella soitetusta puhelusta vastaanottaja näkee heti ongelmapaikan sijainnin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuinka haen korvausta? Jos auto vahingoittuu tien huonon kunnon vuoksi, kannattaa käynnistää pikimmiten tapahtuman jälkeen korvauksen hakeminen. ELY-keskukset vastaavat alueellaan maanteiden kunnosta. Tienkäyttäjälle maantiellä sattuneesta vahingosta, joka on aiheutunut tien puutteellisesta kunnossapidosta, on mahdollista hakea vahingonkorvausta. Sähköisen vahingonkorvauslomakkeen täyttäminen onnistuu ELY-keskuksen nettisivuilla. On huomionarvoista, että yksistään tien huono kunto ei oikeuta korvaukseen. Autoilija voi saada korvausta, jos tienhoito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai tienhoitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Korvaushakemuksen käsittely edellyttää, että vahinkoaika ja -paikka sekä vahingon aiheuttaja on tiedossa mahdollisimman tarkasti. Autoilijan tekemästä korvaushakemuksesta tulee ilmetä tarkka vahinkotapahtuman kuvaus, tapahtumasta aiheutuneet vahingot eriteltyinä sekä euromääräinen korvausvaatimus. Hakemukseen tulee liittää vahinkotapauksesta riippuen korjauskustannuslaskelma (vahinkotarkastajan laskelma suuremmissa vahingoissa), valokuvat, kartat ja piirrokset vahinkopaikasta ja vahingoista, poliisin tutkintailmoitus, vahinkotapahtuman silminnäkijöiden lausunnot ja yhteystiedot, mahdolliset lääkärinlausunnot, selvitys ansionmenetyksestä sekä selvitys vakuutuksen omavastuuosuudesta. Käsittely vie puolisen vuotta Korvaushakemukset ratkaistaan tapauskohtaisesti. Korvaushakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Hakemusten keskimääräinen käsittelyaika on 5–6 kuukautta, hakemusten ruuhkautuessa kenties pidempäänkin. Hakemukseen ei liitetä kuitteja tai tositteita, autoilijan tulee säilyttää alkuperäiset kuitit ja tositteet itsellään. Korvaushakemukset käsitellään keskitetysti Lapin ELY-keskuksessa. Korvaushakemuksen teosta saa lisätietoa Liikenteen asiakaspalvelukeskuksesta puhelin 0295 020 600 (ma–pe klo 9–15) sekä Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen nettisivuilta. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Artikkeli julkaistu alun perin 22.2.2019 Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?