5.3.2022 Liikenne Kuoppa tiessä rikkoi auton renkaan, kuka korvaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teiden rapautuminen on kovertanut ilkeitä kuoppia – kovilla ovat renkaat, vanteet ja autoilijoiden hermot. Korvausta voi hakea, mutta se vie kuukausia. Edessä aukeaa moottoritielle eli Kehä III:lle viettävä ramppi Koivuhaan kohdalla Vantaalla. Ja sitten kolahtaa ilkeästi. Tömäytän oikean eturenkaan tiessä olevaan teräväreunaiseen kuoppaan ja sadattelen ääneen itseäni, etten tällä kertaa muistanut tutun ajoreitin peräkkäisiä ongelmakohtia tien oikeassa laidassa. Olisi tullut muistaa valita sivukaidetta hipova ajolinja vasemmalta, jotta olisi välttynyt ajamasta tiehen kovertuneeseen kuoppaan. Meniköhän rengas tai vanne? Pysähdyn tarkistamaan oikean eturenkaan ja vanteen kunnon seuraavan liittymän bussipysäkille. Tällä kertaa jysäytyksestä selvittiin ilman näkyviä vahinkoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väistelypakkoa ympäri maan Tiet ovat rapautuneet paikoin hyvin kehnoon kuntoon. Asvalttipäällysteissä on monenlaisia vaurioita kuten kuoppia, painumia ja irtopalasia, joita autojen renkaat lennättävät. Tiessä olevan vauriokohdan väistely toistuu omalla kohdalla ihan päivittäin eri puolilla pääkaupunkiseutua. Väistelypakko on tuttu monilukuiselle joukolle autoilijoita – ympäri maan. Ongelma on käynyt ilmi myös Väylävirastolle tulleissa autoilijoiden yhteydenotoissa – ja myös vahinkoja on sattunut. Asvaltissa olevan reiän ei tarvitse olla suuren suuri, kun siihen kovaa ajaminen voi tehdä pahaa jälkeä auton renkaalle ja vanteelle. Ongelmana yhteisvaikutus Päällysteiden vaurioitumisen syynä on niiden ikä ja huono kunto sekä jäätymisen, sulamisveden ja liikenteen aiheuttaman kuormituksen yhteisvaikutus. Väylävirastosta kerrotaan, että teiden päällyste reikiintyy teille valuneiden sulamisvesien, jäätymisen ja liikenteen kuormituksen yhteisvaikutuksesta. Jos asvaltti on haurasta tai siinä on halkeamia ennestään, tien pinnalle valuva vesi tunkeutuu sen sisään ja lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle vesi jäätyy. Jäätynyt vesi laajenee ja irrottaa paloja asvaltista. Ilmiötä synnyttää etenkin nollan molemmin vaihteleva lämpötila. Ja kun reikiintyminen on päässyt alkuun, vesi ja liikenne voivat hakata tiehen suuremman reiän hyvinkin nopeasti. Talvi on haasteellista aikaa tievaurion korjaamisen kannalta. Tiehen syntynyt reikä joudutaan talviolosuhteissa paikkaamaan tilapäisellä paikalla. Ilmoita vauriokohdasta Ajattelevainen kuski ilmoittaa havaitsemastaan vauriokohdasta. Tiepäällysteiden kuntoa koskevat huomiot, kuten kuopat, reiät, tiellä oleva vesi, tielle kaatunut puu tai liukkaus, kannattaa ilmoittaa Tienkäyttäjän linjalle soittamalla numeroon 0200 2100 (24 h/vuorokaudessa). Tieliikennekeskus välittää ilmoitukset alueurakoitsijalle, jotta mahdolliset korjaustoimet voidaan käynnistää. Jos autoilija on ladannut kännykkään hätänumeron 112-sovelluksen, löytyy sen päivystysnumeroiden joukosta myös tienkäyttäjän linjan numerot. Sovelluksella soitetusta puhelusta vastaanottaja näkee heti ongelmapaikan sijainnin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuinka haen korvausta? Jos auto vahingoittuu tien huonon kunnon vuoksi, kannattaa käynnistää pikimmiten tapahtuman jälkeen korvauksen hakeminen. ELY-keskukset vastaavat alueellaan maanteiden kunnosta. Tienkäyttäjälle maantiellä sattuneesta vahingosta, joka on aiheutunut tien puutteellisesta kunnossapidosta, on mahdollista hakea vahingonkorvausta. Sähköisen vahingonkorvauslomakkeen täyttäminen onnistuu ELY-keskuksen nettisivuilla. On huomionarvoista, että yksistään tien huono kunto ei oikeuta korvaukseen. Autoilija voi saada korvausta, jos tienhoito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai tienhoitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Korvaushakemuksen käsittely edellyttää, että vahinkoaika ja -paikka sekä vahingon aiheuttaja on tiedossa mahdollisimman tarkasti. Autoilijan tekemästä korvaushakemuksesta tulee ilmetä tarkka vahinkotapahtuman kuvaus, tapahtumasta aiheutuneet vahingot eriteltyinä sekä euromääräinen korvausvaatimus. Hakemukseen tulee liittää vahinkotapauksesta riippuen korjauskustannuslaskelma (vahinkotarkastajan laskelma suuremmissa vahingoissa), valokuvat, kartat ja piirrokset vahinkopaikasta ja vahingoista, poliisin tutkintailmoitus, vahinkotapahtuman silminnäkijöiden lausunnot ja yhteystiedot, mahdolliset lääkärinlausunnot, selvitys ansionmenetyksestä sekä selvitys vakuutuksen omavastuuosuudesta. Käsittely vie puolisen vuotta Korvaushakemukset ratkaistaan tapauskohtaisesti. Korvaushakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Hakemusten keskimääräinen käsittelyaika on 5–6 kuukautta, hakemusten ruuhkautuessa kenties pidempäänkin. Hakemukseen ei liitetä kuitteja tai tositteita, autoilijan tulee säilyttää alkuperäiset kuitit ja tositteet itsellään. Korvaushakemukset käsitellään keskitetysti Lapin ELY-keskuksessa. Korvaushakemuksen teosta saa lisätietoa Liikenteen asiakaspalvelukeskuksesta puhelin 0295 020 600 (ma–pe klo 9–15) sekä Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen nettisivuilta. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Artikkeli julkaistu alun perin 22.2.2019 Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan