26.9.2017 Liikenne Sähköä autoon ja sähköautosta verkkoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pohjois-Euroopan ensimmäinen kaikille avoin sähköautojen kaksisuuntainen latauspiste Helsinkiin. Vaikka sähköautoja ei vielä ole merkittäviä määriä liikenteessä ja sähköautojen latausjärjestelmän kattavuudessa on vielä kehitettävää, on jo olemassa tekniikkaa käyttää sähköautoja myös sähkön varmuusvarastoina. Sähköauto voi siis latautuessaan toimia myös osana sähköverkkoa. Tämä vaatii niin sanottua kaksisuuntaista latausjärjestelmää.Suomen – ja tiettävästi ainakin pohjoisen Euroopan – ensimmäinen julkisessa käytössä oleva kaksisuuntainen latauspiste on otettu käyttöön Helsingin Suvilahdessa. Latauspaikka sijaitsee energiayhtiö Helenin aurinkovoimalan ja sähkövaraston yhteydessä. Latauspiste on energiayhtiö Helenin, sähköautojen latausoperaattoriyhtiö Liikennevirran ja autonvalmistaja Nissanin yhteishanke.Uudenlainen V2G (vehicle-to-grid) -latauspiste mahdollistaa sähköauton lataamisen lisäksi sen, että sähköauto voi olla sähkövarasto. Kaksisuuntaisen latauksen avulla sähköautojen akkuja voisi siis hyödyntää esimerkiksi sähköverkon häiriötilanteissa tai jo ennaltaehkäisemään häiriöitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomelle etulyöntiasema– Olemme osa EU:n laajuista mySmartLife-EU-tutkimushanketta, joka antaa Suomelle ainutlaatuisen etulyöntiaseman olla Euroopan kärjessä myös teknologiaviennissä, Helen Oy:n kehityspäällikkö Juha Karppinen linjaa.– Tulevaisuudessa sähköautot eivät ole enää vain verkon kuormia, vaan ne voivat toimia osana sähköverkkoa. Helen testaa Suvilahdessa, miten V2G käytännössä toimii, Helenin yksikönpäällikkö Perttu Lahtinen taustoittaa.Mitä sähköautoilija hyötyy?Mutta mitä tavallinen sähköautoilija hyötyy kaksisuuntaisesta latauksesta?Tulevaisuudessa autollaan yhteiseksi energiavarastoksi suostuva sähköauton lataaja saa vastineeksi oman lataussähkönsä joko ilmaiseksi tai edullisemmin, kertoo Helenin Karppinen.Nyt ollaan kokeilun alkuvaiheessa, joten sähkön hinnoittelu asiakkaalle eli autoilijalle on kaksisuuntaisessa lataustavassa vielä pohdinnan alla.Karppinen vakuuttaa, ettei kaksisuuntaiselle tolpalle lataamaan uskaltautuvalla ole huolta matkan jatkumisesta– Latauksessa ei imetä auton akkua tyhjiin, vaan autot akut ovat energiavarasto, jota käytetään älykkäästi myös energiaverkon hyväksi. Kumpikin osapuoli hyötyy kaksisuuntaisesta mahdollisuudesta, Karppinen selvittää.Nissanin ja Mitsubishin tarpeisiinSuvilahdessa avatun julkisen V2G-lataupisteen teho on 10 kWh, joten Nissan Leafin lataaminen tyhjästä täyteen vie reilut kaksi tuntia. Latauspaikka on toistaiseksi kaikille avoin ja ilmainen.Latauspiste hyödyntää CHAdeMO-lataustapaa, joten tällä tolpalla virtaa saavat Nissanin sähköautojen lisäksi vain sähköä hyödyntävät Mitsubishit eli Outlander- ja i-MiEV-mallit. Muiden autojen latausjärjestelmät eivät ole V2G-yhteensopivia tällä tolpalla.Tulevaisuudessa sähköautoilija voi V2G-latauspisteellä päättää latauskerta kerrallaan, osallistuuko hän kaksisuuntaiseen lataamiseen vai tavanomaiseen omien akkujensa lataamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKotilataus vielä liian kallistaTulevaisuudessa sähköautojen lataus myös kotona onnistunee kaksisuuntaisesti.– Kaksisuuntaiset kotilatausasemat ovat vielä aivan liian hinnakkaita yksityisille autonkäyttäjille, mutta latausasemien hinnat tulevat tippumaan ajan oloon, se tosin vie ainakin muutaman vuoden, Karppinen arvioi.Sähköautoista voisi tuolloin olla myös kotien varavoimaksi esimerkiksi sähkökatkojen aikana. Esimerkiksi Japanissa tällainen mahdollisuus on jo käytössä. Suurkaupunkien Japanissa tosin yhteiskuntarakenne on erilainen, ja käytössä on paljon enemmän sähköautoja kuin Suomessa.Akut kestävät kylläAutojätti Nissanin näkemyksen mukaan sähköautojen akkuja tulisi voida hyödyntää myös liikkuvina energialähteinä. Nissan on panostamassa esimerkiksi Yhdysvalloissa loppuvuodesta kotien kaksisuuntaisiin latausjärjestelmiin.Oman sähköautonsa akkujen kestävyyttä aprikoivien ei kannata olla kaksisuuntaisesta latauksesta huolissaan. Näin vakuuttaa Nissanin maahantuojan edustaja eli Zero emission strategy manager Jarkko Ahlbom.– Leafin akut kestävät kyllä sen, että lataus on kaksisuuntaista. Olemme tästä vakuuttuneita, eikä tämä lataustapa vaikuta mitenkään akkujen 8 vuoden takuuaikaan. Vasta tuhatkunta sähköautoa Tavoite: Suomessa olisi vuonna 2030 jo neljännesmiljoona sähköautoa. Japanilainen autonvalmistaja Nissan on myynyt maailmanlaajuisesti jo yli 300 000 sähköautoa – joista 35 000 Norjassa. Näistä virstanpylväistä Suomen sähköautojen levinneisyysluvut ovat kaukana. Suomen teillä liikkui kesäkuun lopussa 1 142 sähköhenkilöautoa. Suomessa sähköautojen leviämisen haasteina ovat sähköautojen kallis hankintahinta, sähköautojen kyvyt, latausmahdollisuudet ja myös talviset olosuhteet. Nykyisestä sähköautojen määrästä on valtiovallankin tavoittein ja toimin tarkoitus yltää jo vuonna 2030 siihen, että Suomessa olisi käytössä jo neljännesmiljoona sähköautoa. Koko EU:n kattavat tavoitteet ovat nekin kunnianhimoiset. – Tavoitteena on, että Euroopan teillä olisi liki 40 miljoonaa sähköautoa vuonna 2030, sähköautojen latausoperaattoriyhtiö Liikennevirta Oy:n liiketoimintajohtaja Elias Pöyry taustoittaa. Suomi edistyksen kärkimaita Pöyry pitää Suomea edistyksellisenä älykkäiden sähköjärjestelmien maana. Pöyryn mukaan sekä energia- että liikennealalla on kasvava kiinnostus hyödyntää sähköautoja osana energiajärjestelmää. – Suomi on maailman johtavia maita älykkäiden sähköverkkojen palveluissa, Pöyry linjaa. Pöyry on mukana myös eurooppalaisissa pöydissä, sillä hänet valittiin kesällä eurooppalaisten energiajärjestöjen kattojärjestön EURELECTRICin sähköisen liikenteen ryhmän puheenjohtajaksi. Suomessa monialaisesti verkottunut Pöyry on hankekoordinaattorina Sähköinen Liikenne -hankkeessa. Haasteellinen yhtälö – Sähköautot eivät ole uhka energiaverkoille vaan huikea mahdollisuus, jonka hyödyt saavutetaan, jos lataus hoidetaan älykkäästi. Älykkään latauksen hyödyt vielä tuplaantuvat kaksisuuntaisen latauksen myötä, Pöyry kiteyttää. Kaksisuuntainen sähköauton lataus on tulevaisuutta, mutta suhteellisen kaukana olevaa tulevaisuutta. Älykkäiden lataustapojen ja latausverkoston kehittyminen eli tihentyminen ylipäätään kun vaatii sitä, että sähköautoilu yleistyisi nykyisestä. Sähköautojen leviämisyhtälö on erittäin haasteellinen, sillä latausverkoston laajentuminen vaatisi sähköautojen lisääntymistä ja päinvastoin. – Näin se on. Latausverkoston rakentamisen nopeuttaminen on kiinni sähköautojen määrän kehityksestä. Lataus vaatii mittavia investointeja Motivan mukaan sähköautojen lataus tapahtuu pääasiassa kotioloissa: yli 90-prosenttisesti sähköajoneuvot ladataan kiinteistöissä useimmiten öisin ja vain vajaat 10 prosenttia latauksista tehdään julkisissa latauspisteissä. Suomalaisten kiinteistöjen sähkötekniikka on iältään ja kyvyiltään kirjavaa. Moottorin esilämmitykseen käytettävät pistorasiat eivät sovellu sähköauton nopeaan lataukseen ja hitaassakin latauksessa voi tulla ongelmia. Sähköautojen latauksen järjestäminen nykyaikaiseksi voi vaatia investointeja taloyhtiössä. Energiayhtiö Heleniltä saadun tiedon mukaan nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jokaista viittä autolämmitystolppaa kohden voidaan asentaa yksi älykäs sähköauton latauspiste ilman kiinteistön sähköjärjestelmän vahvistamista. Latauspisteet voidaan toteuttaa myös yksittäisten osakkaiden hankkeina, mutta aie täytyy saada lävitse taloyhtiön yhtiökokouksessa. Ja ne ovat usein tunnetusti toraisia tapahtumia. Teksti ja kuvat: Marko JokelaLähteet:https://helen.fi/ https://nissan.fi/ https://virta.global/fi https://sahkoinenliikenne.fi/ https://motiva.fi/Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen