31.3.2023 Autoilu Sähköauto 54 100 euroa vs. bensiiniauto 28 600 euroa – hankintatukia tarvitaan, perää Autoliitto! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen sähköistyminen eli käyttövoimamurros ja päästötavoitteisin yltäminen tarvitsevat toteutuakseen hankintatukia, tähdentää Autoliitto. Päästötavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös Suomen autokannan uudistamista voimakkaasti vähäpäästöisemmillä autoilla, tähdentää Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö. Autoliitto nostaa esiin vertailulaskelman, jonka mukaan uuden sähköauton keskimääräinen hankintahinta vuonna 2022 oli noin 54 100 euroa, kun taas uuden bensiiniauton hinta oli 28 600 euroa. Moottori uutisoi aiemmin tästä yhtälöstä otsikolla Autokanta ei sähköisty, jos ei ole varaa sähköautoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilman hankintatukia ei onnistu Käyttövoimamurros tarvitsee Autoliiton mukaan toteutuakseen hankintatukia. Täyssähköautojen osuus Suomen autokannasta on edelleen vain yhden prosentin tuntumassa ja uusia autoja rekisteröidään niin vähän, että muutosvauhti on asetettuihin tavoitteisiin verrattuna aivan liian hidas, tuo Autoliitto esiin tuoreessa ulostulossaan. – Käyttövoimasiirtymä ja päästötavoitteiden saavuttaminen edellyttävät, että valtio on valmis panostamaan suoraan tukeen sekä tinkimään tieliikenteen verotuottotavoitteestaan, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen linjaa. Hankintatukia ei kuitenkaan Niemisen mukaan saa rahoittaa olemassa olevan autokannan ajoneuvoveroja korottamalla eli niiden rahoilla, joilla ei ole mahdollista uutta autoa hankkia. Näkökulma: kenen taskuista liikenteen verotuotot revitään? Suomi tavoittelee erittäin kunnianhimoisia päästövähennystavoitteita, joista iso osa lankeaa tieliikenteelle. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää autokannan uudistamista voimakkaasti vähäpäästöisemmillä henkilöautoilla. Ohuiden liikennevirtojen Suomessa henkilöauton rooli korostuu, sillä monissa tilanteissa kustannustehokkaan joukkoliikenteen järjestäminen ei ole mahdollista. Suomessa henkilöliikenteen matkasuoritteesta 80 prosenttia tapahtuu henkilöautoilla. Mutta millä kaikin keinoin autokannan muutos eli käyttövoimamurros olisi kansalaisten näkökulmasta mahdollinen? Autoliitto on useaan otteeseen tuonut esiin, että muiden maiden käytännöistä ja kokemuksista liikenteen sähköistymisessä kannattaisi ottaa oppia. Ajatus kiteytyy Autoliiton lausunnossa liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemaan luonnokseen kansalliseksi jakeluinfraohjelmaksi. ”Kaikissa maissa, joissa on edetty nopeassa tahdissa liikenteen sähköistymisessä, on käytetty merkittävästi Suomea korkeampia hankintatukia sähköautoille ja investointitukia latausverkostolle. Kaikkien edelläkävijämaiden kokemukset osoittavat, että tukitoimilla on todellista merkitystä autokannan uudistumisen vauhdittamisessa.” ”Voidaanko verotuloja kerätä yhtä paljon?” Liikenteen sähköistyminen eteneminen luo tulevaisuudelle myös valtion verotuottojen näkökulmasta uudenlaisia haasteita. Henkilöautokannan sähköistymisen ja yhä pihimpien polttomoottoriautojen ansiosta autoilun päästöt vähenevät, mutta samalla valtion on vaikea saada liikennesektorilta yhtä paljon verotuloja kuin aiemmin. Toimitusjohtaja Pasi Nieminen Autoliitosta teki tuoreimmassa painetussa Moottorissa (4/2023) kehityskulusta keskeisen johtopäätöksen ja vaatimuksen seuraavan pian valittavan hallituksen vastattavaksi. ”Päättäjien pitää nyt miettiä, voidaanko jatkossa tieliikenteeltä kerätä yhtä paljon verotuloja kuin ennen. Käyttövoimasiirtymä edellyttää sitä, että valtio on valmis tinkimään verotuottotavoitteestaan.” Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luulot pois autoilusta -podcastissa esillä vaaliteemat Autoliiton Luulot pois autoilusta -podcastin uusimmassa jaksossa käsitellään Autoliiton eduskuntavaalitavoitteita. Podcast on kuunneltavissa veloituksetta mm. Spotifyssa. Kaikki Luulot pois autoilusta podcastit löytyvät täältä. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto a:4:{i:0;s:6:"131703";i:1;s:6:"131823";i:2;s:6:"130395";i:3;s:6:"130832";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?