20.6.2022

Sähköautoilun tiedonjanoon uusi sivusto

pikalataus

Motivan Sähköautoillen.fi -sivusto antaa tietoa sähköautoilun eri puolista. Tuoretta hyötytietoa sähköautoilusta on jaossa myös Autoliiton tietopankissa.

Liikenne sähköistyy yhä väkevämpää tahtia. Ladattavien henkilöautojen määrä kasvaa niin ladattavien hybridien kuin täyssähköautojenkin kautta. Täyssähköautoja on tarjolla yhä useammalla autonvalmistajalla, yhä useamman automallin voimin.

Liikenteen sähköistyminen on myös valtiovallan toive, jotta liikenteen päästöjä saadaan vähennettyä kohti päästötöntä autoilua. Valtiovalta edistää liikenteen sähköistymistä muun muassa hankintatuilla ja verohelpotuksilla sekä latausinfran rakentamista tukemalla. Toimet lisäävät kansalaisten kiinnostusta sähköautoja kohtaan.

Päästöttömään autoiluun on vielä matkaa, sillä aivan valtaosa Suomen liikennekäytössä olevista yli 2,7 miljoonasta henkilöautosta on polttomoottorisia autoja. Sähköautot kuitenkin kiinnostavat suomalaisia, mutta auton ominaisuuksiin, käyttöön ja lataukseen liittyy myös epäluuloja ja jopa vääriä tietoja.

Uusi Sähköautoillen.fi -tietopaketti tarjoaa asiantuntijatietoa kansantajuisesti sähköautoilusta kuluttajille, taloyhtiöille ja työnantajille.

Sivuston kotipesä on Motivassa, joka on valtion kestävän kehityksen yhtiö, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jo 40 % ladattavia autoja

Tänä vuonna henkilöautojen ensirekisteröinneistä arviolta 40 prosenttia on ladattavia ajoneuvoja. Uudet mallisukupolvet ja akkujen kehittyminen kuitenkin kohentavat entisestään autojen käyttöominaisuuksia, energiatehokkuutta ja toimintamatkaa

Motivasta tähdennetään, että ladattavien autojen mallivalikoima laajenee nopeasti ja tarjolla on monenlaisiin käyttötarpeisiin soveltuvia autoja: ”Edullisempia pieniä ja keskikokoisia autoja tulee markkinoille, ja toisaalta tarjolla on myös malleja, jotka soveltuvat peräkärryn tai asuntovaunun vetämiseen.”

sähköauton kotilataaminen

Latausaika, talviajo, toimintamatka…

Uuden sivuston synnyttämisen taustalla on Sähköinen liikenne ry:n aloitteesta viime talvena käynnistynyt Arjen älykäs sähköautoilu -hanke. Arjen älykäs sähköautoilu -hankkeen päärahoittajana on Sähköturvallisuuden ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry. Hankkeessa on mukana kaikkiaan 32 asiantuntijaorganisaatiota.

Sivustoa valmisteltaessa selviteltiin mikä autoilevia kansalaisia kiinnostaa sähköautoiluun liittyen. Sähköautoilussa pohdituttavat kysymykset keskittyivät arjen käytännön liikkumisen haasteisiin ja edellytyksiin. Kiinnostavina aiheina olivat esimerkiksi sähköauton latausaika, toimintamatkan pituus, latausjärjestely kotioloissa, latausverkoston kattavuus, jonotus latauspaikoilla, talviajon haasteet…

– Sähköautoilu arkipäiväistyy nyt nopeasti, mikä lisää kiinnostusta ja tiedontarvetta. Sähköautosta on tullut yhä todennäköisempi vaihtoehto auton ostoa ja vaihtoa harkitseville, hankkeen käynnistymiseen vahvasti vaikuttanut Matti Rae Raecom Oy:stä arvioi.

Sähköautoillen.fi -sivustoa koostettaessa kävi ilmiselväksi, että kansalaisia kiinnostavat sähköautoilun arkihaasteiden lisäksi laajemmat näkökulmat kuten päästöt ja kierrätettävyys. Sivustolle on koottu tuoreinta saatavilla olevaa tietoa valmistuksen ja materiaalien ilmastovaikutuksista sekä ajamisen aiheuttamista päästöistä.

Messukeskus_latauspisteet

Autoliitolta Sähköautoilijan tietopankki

Tuoreinta käytettävissä olevaa sähköautoiluun liittyvä tietoa on tarjolla myös Autoliiton Sähköautoilijan tietopankissa, joka avautui käyttöön maaliskuussa. Tietopankkiin on koottu ensimmäistä sähköautoa harkitsevalle autoilijalle hyödyllistä tietoa, Moottori-lehden artikkeleita ja koeajotuloksia, suoria linkkejä erilaisiin sähköautoiluun liittyviin tietolähteisiin sekä vinkkejä sähköautoilijalle. Sähköautoilijan tietopankki on kaikille avoin eli muillekin kuin Autoliiton jäsenille.

Autoliiton tietopankista löytyy vastaus esimerkiksi siihen, miksi sähköauton latauksen hinta voi muuttua samalla asemalla eri sovelluksia käytettäessä moninkertaiseksi. Tietopankki löytyy osoitteesta www.autoliitto.fi/sähköautoilu

Sähköautoista kiinnostuneita palvelee myös Autoliiton ja sen norjalaisen sisarjärjestö NAF:n solmima yhteistyösopimus koskien NAF:n tekemää maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa. Autoliitto on testin virallinen yhteistyökumppani ja julkaisee tulokset Suomessa. Testausohjelmassa läpikäydään markkinoilla olevat sähköautot, niiden todelliset ajomatkat ja akuston latausajat sekä -tehot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Onko varaa vaihtaa sähköautoon?

Täyssähköauto on valtaosalle suomalaisista kotitalouksista niin haastava hankinta, ettei uuden sähköauton osto 2 000 euron hankintatuesta huolimatta ole realistinen vaihtoehto. Polttomoottoriautosta täyssähköautoon siirtyminen on iso taloudellinen hankintapäätös, etenkin kun otetaan huomioon, että suomalaisten autot ovat keskimäärin vanhoja, yli 12-vuotiaita. Vanhasta autosta saatava hyvitys ostotilanteessa on monelle vain joitakin tuhansia euroja.

Parempaa on luvassa, sillä yritysten työsuhdeautojen sähköistyessä on lähivuosina odotettavissa käytettyjen ladattavien autojen markkinoiden kasvua, ja tuo tarjolle muutaman vuoden käytettyjä sähköautoja.

Luulot pois autoilusta

Autoliiton Luulot pois autoilusta -podcastsarjassa käsitellään autoilua ja liikennettä eri näkökulmista. Podcastsarja pureutuu autoilun ja liikenteen keskeisiin edellytyksiin, haasteisiin ja kipupisteisiin – kahden asiantuntijan voimin kerrallaan. Autoliikenteen sähköistyminen on ollut esillä useasta eri näkökulmasta.

Liikenteen sähköistyminen oli vahvasti esillä jo podcastsarjan avausjaksossa, jossa liikenteen eri käyttövoimista ja niiden tulevaisuudesta keskustelivat teknillisen fysiikan professori Peter Lund ja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen. Asiantuntijat pohtivat eri näkökulmista muun muassa sitä, miltä näyttää eri käyttövoimien eli dieselin, bensiinin, biopolttoaineiden, kaasun, sähkön ja vedyn tulevaisuus? Mitkä ovat käyttövoimien mahdollisuudet ja haasteet?

Podcastin keskustelun johdattelija ja juontajana toimi ja toimii Elina Koivumäki.

Podcastsarjan tähän mennessä julkaistut jaksot ovat:

  • Jakso 1: Liikenteen käyttövoimat ja niiden tulevaisuus
  • Jakso 2: Sähköautoilu talviolosuhteissa
  • Jakso 3: Polttoaineiden hintojen muodostuminen
  • Jakso 4: Ikääntyvien autoilu
  • Jakso 5: Tieverkon kunto ja korjausvelka
  • Jakso 6: Liikenteen automaatio ja sen tulevaisuus
  • Jakso 7: Kaupunkipysäköinnin tulevaisuus
  • Jakso 8: Sähköautojen lataaminen ja latausinfra Suomessa

Luulot pois autoilusta on ehtinyt käsitellä jo lukuisia aiheita autoilun ympäriltä. Esimerkiksi polttoaineiden hintoja käsittelevässä jaksossa asiantuntijavieraina ovat Afry Management Consultingin johtava konsultti Esa Sipilä ja Autoalan tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja. Ikäihmisten autoilusta näkemyksiä vaihtoivat puolestaan silmätautien erikoislääkäri ja liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo ja Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Teiden kunnosta keskustelevat Väyläviraston Väylänpito-toimialan johtaja Virpi Anttila ja Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö.

Robottiautoilusta asiantuntemustaan jakoivat VTT:n robottiautoasiantuntija Matti Kutila ja Traficomin digitalisaation, tieinfran ja tilastojen päällikkö Eetu Pilli-Sihvola. Kaupunkipysäköinnistä keskustelivat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristöstä sekä liikenne- ja katusuunnittelusta vastaava päällikkö Reetta Putkonen ja Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyöstä vastaava johtaja Markku Lahtinen.

Tuorein jakso käsittelee sähköautojen lataamista ja latausinfraa sekä latauksen hintaa. Asiantuntijoina ovat Suomen latausverkon maajohtaja Aleksi Patana Virralta ja Autoliiton kaupallinen johtaja Niila Rajala.

Podcast löytyy helpoimmin Autoliiton sivuilta tai suoraan Spotifystä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: MotivaAutoliitto, Sähköautoilijan tietopankki

a:3:{i:0;s:6:"110953";i:1;s:6:"109241";i:2;s:6:"113644";}

Luetuimmat