20.6.2022 Liikenne Sähköautoilun tiedonjanoon uusi sivusto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Motivan Sähköautoillen.fi -sivusto antaa tietoa sähköautoilun eri puolista. Tuoretta hyötytietoa sähköautoilusta on jaossa myös Autoliiton tietopankissa. Liikenne sähköistyy yhä väkevämpää tahtia. Ladattavien henkilöautojen määrä kasvaa niin ladattavien hybridien kuin täyssähköautojenkin kautta. Täyssähköautoja on tarjolla yhä useammalla autonvalmistajalla, yhä useamman automallin voimin. Liikenteen sähköistyminen on myös valtiovallan toive, jotta liikenteen päästöjä saadaan vähennettyä kohti päästötöntä autoilua. Valtiovalta edistää liikenteen sähköistymistä muun muassa hankintatuilla ja verohelpotuksilla sekä latausinfran rakentamista tukemalla. Toimet lisäävät kansalaisten kiinnostusta sähköautoja kohtaan. Päästöttömään autoiluun on vielä matkaa, sillä aivan valtaosa Suomen liikennekäytössä olevista yli 2,7 miljoonasta henkilöautosta on polttomoottorisia autoja. Sähköautot kuitenkin kiinnostavat suomalaisia, mutta auton ominaisuuksiin, käyttöön ja lataukseen liittyy myös epäluuloja ja jopa vääriä tietoja. Uusi Sähköautoillen.fi -tietopaketti tarjoaa asiantuntijatietoa kansantajuisesti sähköautoilusta kuluttajille, taloyhtiöille ja työnantajille. Sivuston kotipesä on Motivassa, joka on valtion kestävän kehityksen yhtiö, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jo 40 % ladattavia autoja Tänä vuonna henkilöautojen ensirekisteröinneistä arviolta 40 prosenttia on ladattavia ajoneuvoja. Uudet mallisukupolvet ja akkujen kehittyminen kuitenkin kohentavat entisestään autojen käyttöominaisuuksia, energiatehokkuutta ja toimintamatkaa Motivasta tähdennetään, että ladattavien autojen mallivalikoima laajenee nopeasti ja tarjolla on monenlaisiin käyttötarpeisiin soveltuvia autoja: ”Edullisempia pieniä ja keskikokoisia autoja tulee markkinoille, ja toisaalta tarjolla on myös malleja, jotka soveltuvat peräkärryn tai asuntovaunun vetämiseen.” Latausaika, talviajo, toimintamatka… Uuden sivuston synnyttämisen taustalla on Sähköinen liikenne ry:n aloitteesta viime talvena käynnistynyt Arjen älykäs sähköautoilu -hanke. Arjen älykäs sähköautoilu -hankkeen päärahoittajana on Sähköturvallisuuden ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry. Hankkeessa on mukana kaikkiaan 32 asiantuntijaorganisaatiota. Sivustoa valmisteltaessa selviteltiin mikä autoilevia kansalaisia kiinnostaa sähköautoiluun liittyen. Sähköautoilussa pohdituttavat kysymykset keskittyivät arjen käytännön liikkumisen haasteisiin ja edellytyksiin. Kiinnostavina aiheina olivat esimerkiksi sähköauton latausaika, toimintamatkan pituus, latausjärjestely kotioloissa, latausverkoston kattavuus, jonotus latauspaikoilla, talviajon haasteet… – Sähköautoilu arkipäiväistyy nyt nopeasti, mikä lisää kiinnostusta ja tiedontarvetta. Sähköautosta on tullut yhä todennäköisempi vaihtoehto auton ostoa ja vaihtoa harkitseville, hankkeen käynnistymiseen vahvasti vaikuttanut Matti Rae Raecom Oy:stä arvioi. Sähköautoillen.fi -sivustoa koostettaessa kävi ilmiselväksi, että kansalaisia kiinnostavat sähköautoilun arkihaasteiden lisäksi laajemmat näkökulmat kuten päästöt ja kierrätettävyys. Sivustolle on koottu tuoreinta saatavilla olevaa tietoa valmistuksen ja materiaalien ilmastovaikutuksista sekä ajamisen aiheuttamista päästöistä. Autoliitolta Sähköautoilijan tietopankki Tuoreinta käytettävissä olevaa sähköautoiluun liittyvä tietoa on tarjolla myös Autoliiton Sähköautoilijan tietopankissa, joka avautui käyttöön maaliskuussa. Tietopankkiin on koottu ensimmäistä sähköautoa harkitsevalle autoilijalle hyödyllistä tietoa, Moottori-lehden artikkeleita ja koeajotuloksia, suoria linkkejä erilaisiin sähköautoiluun liittyviin tietolähteisiin sekä vinkkejä sähköautoilijalle. Sähköautoilijan tietopankki on kaikille avoin eli muillekin kuin Autoliiton jäsenille. Autoliiton tietopankista löytyy vastaus esimerkiksi siihen, miksi sähköauton latauksen hinta voi muuttua samalla asemalla eri sovelluksia käytettäessä moninkertaiseksi. Tietopankki löytyy osoitteesta www.autoliitto.fi/sähköautoilu Sähköautoista kiinnostuneita palvelee myös Autoliiton ja sen norjalaisen sisarjärjestö NAF:n solmima yhteistyösopimus koskien NAF:n tekemää maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa. Autoliitto on testin virallinen yhteistyökumppani ja julkaisee tulokset Suomessa. Testausohjelmassa läpikäydään markkinoilla olevat sähköautot, niiden todelliset ajomatkat ja akuston latausajat sekä -tehot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Onko varaa vaihtaa sähköautoon? Täyssähköauto on valtaosalle suomalaisista kotitalouksista niin haastava hankinta, ettei uuden sähköauton osto 2 000 euron hankintatuesta huolimatta ole realistinen vaihtoehto. Polttomoottoriautosta täyssähköautoon siirtyminen on iso taloudellinen hankintapäätös, etenkin kun otetaan huomioon, että suomalaisten autot ovat keskimäärin vanhoja, yli 12-vuotiaita. Vanhasta autosta saatava hyvitys ostotilanteessa on monelle vain joitakin tuhansia euroja. Parempaa on luvassa, sillä yritysten työsuhdeautojen sähköistyessä on lähivuosina odotettavissa käytettyjen ladattavien autojen markkinoiden kasvua, ja tuo tarjolle muutaman vuoden käytettyjä sähköautoja. Luulot pois autoilusta Autoliiton Luulot pois autoilusta -podcastsarjassa käsitellään autoilua ja liikennettä eri näkökulmista. Podcastsarja pureutuu autoilun ja liikenteen keskeisiin edellytyksiin, haasteisiin ja kipupisteisiin – kahden asiantuntijan voimin kerrallaan. Autoliikenteen sähköistyminen on ollut esillä useasta eri näkökulmasta. Liikenteen sähköistyminen oli vahvasti esillä jo podcastsarjan avausjaksossa, jossa liikenteen eri käyttövoimista ja niiden tulevaisuudesta keskustelivat teknillisen fysiikan professori Peter Lund ja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen. Asiantuntijat pohtivat eri näkökulmista muun muassa sitä, miltä näyttää eri käyttövoimien eli dieselin, bensiinin, biopolttoaineiden, kaasun, sähkön ja vedyn tulevaisuus? Mitkä ovat käyttövoimien mahdollisuudet ja haasteet? Podcastin keskustelun johdattelija ja juontajana toimi ja toimii Elina Koivumäki. Podcastsarjan tähän mennessä julkaistut jaksot ovat: Jakso 1: Liikenteen käyttövoimat ja niiden tulevaisuus Jakso 2: Sähköautoilu talviolosuhteissa Jakso 3: Polttoaineiden hintojen muodostuminen Jakso 4: Ikääntyvien autoilu Jakso 5: Tieverkon kunto ja korjausvelka Jakso 6: Liikenteen automaatio ja sen tulevaisuus Jakso 7: Kaupunkipysäköinnin tulevaisuus Jakso 8: Sähköautojen lataaminen ja latausinfra Suomessa Luulot pois autoilusta on ehtinyt käsitellä jo lukuisia aiheita autoilun ympäriltä. Esimerkiksi polttoaineiden hintoja käsittelevässä jaksossa asiantuntijavieraina ovat Afry Management Consultingin johtava konsultti Esa Sipilä ja Autoalan tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja. Ikäihmisten autoilusta näkemyksiä vaihtoivat puolestaan silmätautien erikoislääkäri ja liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo ja Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Teiden kunnosta keskustelevat Väyläviraston Väylänpito-toimialan johtaja Virpi Anttila ja Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö. Robottiautoilusta asiantuntemustaan jakoivat VTT:n robottiautoasiantuntija Matti Kutila ja Traficomin digitalisaation, tieinfran ja tilastojen päällikkö Eetu Pilli-Sihvola. Kaupunkipysäköinnistä keskustelivat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristöstä sekä liikenne- ja katusuunnittelusta vastaava päällikkö Reetta Putkonen ja Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyöstä vastaava johtaja Markku Lahtinen. Tuorein jakso käsittelee sähköautojen lataamista ja latausinfraa sekä latauksen hintaa. Asiantuntijoina ovat Suomen latausverkon maajohtaja Aleksi Patana Virralta ja Autoliiton kaupallinen johtaja Niila Rajala. Podcast löytyy helpoimmin Autoliiton sivuilta tai suoraan Spotifystä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Motiva, Autoliitto, Sähköautoilijan tietopankki a:3:{i:0;s:6:"110953";i:1;s:6:"109241";i:2;s:6:"113644";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku