11.8.2023 Liikenne Sähköautojen latausverkosto pääteillä tihentyy – taustalla sopu EU-linjauksista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan unionin neuvosto hyväksyi heinäkuun lopulla asetuksen ja tavoitteen, joka tihentää vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkkoa pääväylien varsilla – myös Suomessa. Euroopan unionin neuvosto hyväksyi heinäkuun lopulla niin sanotun AFIR-asetuksen, jonka taustalla on Euroopan parlamentissa hyväksytty tavoite vähentää liikenteen päästöjä ja lisätä kansalaisten mahdollisuuksia liikkua vaihtoehtoisten käyttövoimien avulla. Liikenteen sähköistymisen edellytykset paranevat, sillä asetuksen mukaan pääväylien varsien latausverkosto tihenee ja kohenee. Sovun saanut yhteiseurooppalainen asetus tulee voimaan aikaisintaan ensi vuoden alusta lukien. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Latausta 60 km välein Asetus velvoittaa jäsenvaltioita varmistamaan muun muassa henkilöautojen sähkölatausinfran rakentumista. Jäsenvaltioiden tulee esimerkiksi varmistaa, että niin sanotulle TEN-T-ydinverkolle rakentuisi vuoden 2025 loppuun mennessä vähimmäistehovaatimukset täyttävää latausinfraa 60 kilometrin välein. Asetuksen tavoitteiden mukaisesti myös latauspisteiden yhteisteho nousee sähköautojen lisääntymisen vuoksi. Latausteho kasvaa Latauskentän yhteiseksi tehoksi on määritelty vähintään 400 kW, ja ainakin yhdeltä latauspisteeltä tulisi saada lataustehoa ulos vähintään 150 kW. Latauskentillä tarkoitetaan aluetta, jolla on useita latausasemia. Vuoteen 2027 mennessä latauskentän vaatimukset nousevat: vähintään 600 kW ja ainakin kahdelta latauspisteeltä ulos vähintään 150 kW. Suomen tavoitteet onnistuivat Suomi on kannattanut yhteisiä, kunnianhimoisia tavoitteita vaihtoehtoisten käyttövoimien infralle eri liikennemuodoissa. Suomea kuultiin EU-päätöspöydissä. – Suomelle on ollut tärkeää, että sitovat velvoitteet tieliikenteen sähkölataustavoitteille huomioisivat harvaan asutut vähäliikenteiset alueet, joilla välimatkat ovat pitkiä, avaa liikenne- ja viestintäministeriön erityisasiantuntija Emmi Simonen asetuksen sisältöä. Simosen mukaan neuvotteluissa ei jäänyt Suomen kannalta olennaisia asioita saavuttamatta. – Jäsenvaltio voi saavuttaa EU:n asettamat sitovat tavoitteet, vaikka asetuksessa määritellyillä vähäliikenteisillä alueilla latausinfran välinen välimatka olisi asetuksen lähtökohtaa jonkin verran pidempi tai latauskentän kokonaisteho puolittuisi, Simonen taustoittaa asetusta Suomen näkökulmasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Euroopan valtaväylät keskiössä Nämä valtaväylät ovat osa Euroopan laajuista ns. TEN-T verkostoa, joka koostuu kahdesta tasosta: vuoteen 2030 mennessä rakennettavasta TENT ydinverkosta ja vuoteen 2050 mennessä rakennettavasta kattavasta TEN–T verkosta. TEN-T-verkko kattaa kaikki liikennemuodot: maantie-, ilma-, sisävesi-, meri- sekä liikennemuotojen yhdistelyn mahdollistavat alustat. Väyläviraston mukaan kansallisen kattavan tie- ja rataverkon pituus Suomessa on noin 8 800 kilometriä, josta ydinverkon pituus on noin 2 460 kilometriä. Esimerkkinä Suomen ydinverkostosta on E18-tie, jonka reitti vie Turusta Helsingin kautta Vaalimaalle. Toiveissa suurteholatauksen lisäys Sähköisen liikenteen puolestapuhujan eli Sähköinen liikenne -yhdistyksen kotisivuilla on esitelty joukko tavoitteita vaaleista alkaneelle hallituskaudelle. Näiden tavoitteiden mukaan suurteholataus mahdollistaa koko tieliikenteen sähköistymisen: Julkisen latausinfratuen jatkaminen ja painottaminen suurteholatausasemiin Korotettu latausinfratuki raskaamman liikenteen suurteholatauksen mahdollistaville julkisille latausasemille (yhteiskäyttö) Vähintään 70 %:n latausinfratuki raskaan liikenteen suurteho- ja megawattilatausasemille Suurteholatausinfraan tarvittavien sähköverkkoinvestointien luvituksen sujuvoittaminen Investointituki suurteholatausasemien älykkäille sähkövarastoille Kannustinjärjestelmän rahoituksen varmistaminen ja jatkuvuuden turvaaminen Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: AFIR-asetus (englanniksi), liikenne- ja viestintäministeriö, Väylävirasto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom / Taustamuistio: Asetus vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta – Tieliikenteen vaatimukset, nykytila ja kehittämistarpeet, Sähköinen liikenne ry. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Moottoriurheilu Voisiko amerikkalainen suoratoistojätti pelastaa myös rallin MM-sarjan? 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille