11.8.2023 Liikenne Sähköautojen latausverkosto pääteillä tihentyy – taustalla sopu EU-linjauksista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan unionin neuvosto hyväksyi heinäkuun lopulla asetuksen ja tavoitteen, joka tihentää vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkkoa pääväylien varsilla – myös Suomessa. Euroopan unionin neuvosto hyväksyi heinäkuun lopulla niin sanotun AFIR-asetuksen, jonka taustalla on Euroopan parlamentissa hyväksytty tavoite vähentää liikenteen päästöjä ja lisätä kansalaisten mahdollisuuksia liikkua vaihtoehtoisten käyttövoimien avulla.Liikenteen sähköistymisen edellytykset paranevat, sillä asetuksen mukaan pääväylien varsien latausverkosto tihenee ja kohenee.Sovun saanut yhteiseurooppalainen asetus tulee voimaan aikaisintaan ensi vuoden alusta lukien.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLatausta 60 km väleinAsetus velvoittaa jäsenvaltioita varmistamaan muun muassa henkilöautojen sähkölatausinfran rakentumista. Jäsenvaltioiden tulee esimerkiksi varmistaa, että niin sanotulle TEN-T-ydinverkolle rakentuisi vuoden 2025 loppuun mennessä vähimmäistehovaatimukset täyttävää latausinfraa 60 kilometrin välein.Asetuksen tavoitteiden mukaisesti myös latauspisteiden yhteisteho nousee sähköautojen lisääntymisen vuoksi.Latausteho kasvaaLatauskentän yhteiseksi tehoksi on määritelty vähintään 400 kW, ja ainakin yhdeltä latauspisteeltä tulisi saada lataustehoa ulos vähintään 150 kW. Latauskentillä tarkoitetaan aluetta, jolla on useita latausasemia.Vuoteen 2027 mennessä latauskentän vaatimukset nousevat: vähintään 600 kW ja ainakin kahdelta latauspisteeltä ulos vähintään 150 kW.Suomen tavoitteet onnistuivatSuomi on kannattanut yhteisiä, kunnianhimoisia tavoitteita vaihtoehtoisten käyttövoimien infralle eri liikennemuodoissa. Suomea kuultiin EU-päätöspöydissä.– Suomelle on ollut tärkeää, että sitovat velvoitteet tieliikenteen sähkölataustavoitteille huomioisivat harvaan asutut vähäliikenteiset alueet, joilla välimatkat ovat pitkiä, avaa liikenne- ja viestintäministeriön erityisasiantuntija Emmi Simonen asetuksen sisältöä.Simosen mukaan neuvotteluissa ei jäänyt Suomen kannalta olennaisia asioita saavuttamatta.– Jäsenvaltio voi saavuttaa EU:n asettamat sitovat tavoitteet, vaikka asetuksessa määritellyillä vähäliikenteisillä alueilla latausinfran välinen välimatka olisi asetuksen lähtökohtaa jonkin verran pidempi tai latauskentän kokonaisteho puolittuisi, Simonen taustoittaa asetusta Suomen näkökulmasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEuroopan valtaväylät keskiössäNämä valtaväylät ovat osa Euroopan laajuista ns. TEN-T verkostoa, joka koostuu kahdesta tasosta: vuoteen 2030 mennessä rakennettavasta TENT ydinverkosta ja vuoteen 2050 mennessä rakennettavasta kattavasta TEN–T verkosta.TEN-T-verkko kattaa kaikki liikennemuodot: maantie-, ilma-, sisävesi-, meri- sekä liikennemuotojen yhdistelyn mahdollistavat alustat.Väyläviraston mukaan kansallisen kattavan tie- ja rataverkon pituus Suomessa on noin 8 800 kilometriä, josta ydinverkon pituus on noin 2 460 kilometriä.Esimerkkinä Suomen ydinverkostosta on E18-tie, jonka reitti vie Turusta Helsingin kautta Vaalimaalle. Toiveissa suurteholatauksen lisäys Sähköisen liikenteen puolestapuhujan eli Sähköinen liikenne -yhdistyksen kotisivuilla on esitelty joukko tavoitteita vaaleista alkaneelle hallituskaudelle. Näiden tavoitteiden mukaan suurteholataus mahdollistaa koko tieliikenteen sähköistymisen: Julkisen latausinfratuen jatkaminen ja painottaminen suurteholatausasemiin Korotettu latausinfratuki raskaamman liikenteen suurteholatauksen mahdollistaville julkisille latausasemille (yhteiskäyttö) Vähintään 70 %:n latausinfratuki raskaan liikenteen suurteho- ja megawattilatausasemille Suurteholatausinfraan tarvittavien sähköverkkoinvestointien luvituksen sujuvoittaminen Investointituki suurteholatausasemien älykkäille sähkövarastoille Kannustinjärjestelmän rahoituksen varmistaminen ja jatkuvuuden turvaaminen Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: AFIR-asetus (englanniksi), liikenne- ja viestintäministeriö, Väylävirasto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom / Taustamuistio: Asetus vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta – Tieliikenteen vaatimukset, nykytila ja kehittämistarpeet, Sähköinen liikenne ry. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster