18.11.2022 Liikenne Sähköautojen pikalataus: kasvuaikeet ilmi, lataushinnoista ei hiiskuta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen julkisten latauspaikkojen määrä on kasvanut ja tulee kasvamaan, arvioivat lataustahot – mutta latauksen hinnoittelun korotuspaineet vetävät vastaajien suut suppuun. Sähköhenkilöautojen määrä kasvaa, mutta kasvaako julkinen latausverkosto samassa tahdissa? Ja millaisessa muutoksessa lataushinnat ovat lähitulevaisuudessa? Nämä ovat nykyistä ja tulevaa sähköautoilijaa kiinnostavat keskeiset haasteet, joiden varassa on sähköautoilun vaivattomuus ja arkiautoilun hinta. Julkisen latausverkoston tihentyminen etenkin pikalatauksen osalta on aivan keskeistä – ja vaikuttaa liikenteen sähköistymisen vauhtiin, sillä kaikilla sähköautoilijoiksi mielivillä ei ole mahdollista ladata sähköautoa kotona tai työpaikkansa pysäköintialueella. Julkisten latauspaikkojen määrä etenkin Suomen valtaväylien varsilla on tärkeätä myös joustavien pidempien ajoreittien takaamiseksi. Mitä enemmän latausta on tarjolla kadunvarsilla ja maanteiden vierustojen latausasemilla, sen todennäköisimmin polttomoottoriautoilija edes harkitsee omassa arjessaan sähköautoilijaksi ryhtymistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kasvaako latausverkosto riittävästi? Tulevaisuutta on mahdotonta ennustaa tarkasti, mutta juuri nyt on syytä kysyä keskeisiltä julkisten latauspaikkoja rakentavilta tahoilta, mitkä ovat lähitulevaisuuden suunnitelmat eli kuinka tiheäksi latausverkosto on kasvamassa ja mitkä ovat latausjärjestelyjen suurimmat haasteet. Moottorin kysymyksiin vastaavat ABC-latausverkostosta vastaava johtaja Olli Tervonen (OT) sekä K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff (TvB). Paljonko verkostossanne tulee olemaan sähköautojen latauspisteitä vuoden 2022 loppuun mennessä? Eriteltynä peruslatauspisteet ja pikalatauspisteet, pikalatauspisteistä eriteltynä, kuinka suuri osuus on suurtehonopeuksisia (HPC) eli vähintään 100 kW:n tehoisia latureita. (OT): ”ABC-latausasemia on tällä hetkellä 164 kappaletta, ja niissä on latauspisteitä 1 064 autolle. Peruslatauspisteitä (teho max. 22 kW) on 584, teholatauspisteitä (teho max. 100 kW) 235 ja suurteholatauspisteitä (teho max. 150 kW) 245 kappaletta. Loppuvuoden 2022 aikana avaamme vielä kymmeniä uusia asemia.” (TvB): ”Kuluvan vuoden loppuun mennessä tavoitteenamme on noin 200 aseman K-Lataus-verkosto. Näillä asemilla tulee olemaan yhteensä vajaa 1 000 latauspistettä, joista reilu 230 on suurteholatauspisteitä (>100 kW), reilu 100 pikalatauspisteitä (50 kW) ja noin 650 peruslatauspisteitä (11–22 kW).” Paljonko verkostossanne tulee olemaan sähköautojen latauspisteitä vuoden 2023 puoliväliin ja vuoden 2023 loppuun mennessä? Eriteltynä peruslatauspisteet ja pikalatauspisteet, pikalatauspisteistä eriteltynä, kuinka suuri osuus on suurtehonopeuksisia (HPC) eli vähintään 100 kW:n tehoisia latureita. (OT): ”Ensi vuoden latausasemat ovat suunnittelupöydällä ja emme voi vielä antaa arviota lukumääristä. Avaustahti kuitenkin jatkuu vilkkaana.” (TvB): ”Tällä hetkellä voimme kertoa ensi vuodesta sen, että K-Lataus-verkoston laajentuminen tulee jatkumaan vahvana. Lisäksi kuten tänäkin vuonna, tulemme ensi vuonna lisäämään tehoja suosituimmille asemillemme. Myös osa tänä vuonna avatuista asemista tulee laajentumaan heti ensi vuoden aikana, kun 200 kW:n tehoiset, kahden latauspisteen suurteholaturimme tulevat saamaan kaksi latauspistettä lisää. Tämä koskee reilua 20 asemaa.” Mutta miten käy lataushintojen? Sen parempi mitä tiheämmäksi käy latauspaikkojen verkosto, mutta autoilijoita kiinnostaa myös millä hinnalla sähköautoon ja lataushybridiin saa sähköä. Kohoavatko latausverkostonne lataussähkön hinnat vielä vuoden 2022 aikana? Ja miten lataussähkön hinnat tulevat muuttumaan vuonna 2023? (OT): ”Seuraamme sähkön markkinahintojen kehitystä tiiviisti ja reagoimme tilanteeseen tarvittaessa. Mahdollisia hintamuutoksia emme lähde arvioimaan.” (TvB): ”Emme arvioi mahdollisia tulevia hintamuutoksia etukäteen. Mutta kuten tähänkin saakka, jatkamme sähkön markkinahintojen kehityksen seuraamista ja reagoimme tilanteeseen tarvittaessa.” Miten muuten latausverkostonne kehittyy? Tuleeko läpiajolatauspisteitä? Tuleeko latauspisteitä, joissa latauksen voi latauspisteellä maksaa luottokortilla? Tuleeko latausopisteitä, joissa on käyttäjiä suojaava katos? (OT): ”Seuraamme tarkasti latauspisteidemme käyttöä. Täysin uusien asemien rakentamisen lisäksi lisäämme kapasiteettia jo rakennetuille asemille alueilla, joilla kysyntää on eniten ja joilla se on mahdollista. Pyrimme toteuttamaan latauspisteemme läpiajettaviksi aina kun se on mahdollista.” ”Kortti- ja lähimaksamisen toteutus on tällä hetkellä suunnitteilla. Katosratkaisuja on tarkasteltu, mutta päätöksiä ei näiden suhteen ole tehty.” (TvB): ”Kehitämme verkostoamme jatkuvasti ja esimerkiksi läpiajolatauspisteitä tulee ensi vuonna lisää, erityisesti K-Rautojen pihoille, joissa asiakkailla on monesti peräkärry mukanaan.” Kunnianhimoisia tavoitteita Liikenneneuvos Saara Jääskeläinen liikenne- ja viestintäministeriöstä esitteli vastikään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin laatimaa selvitystä, jonka mukaan lähes koko maassa lähin julkinen latausasema löytyy 50 kilometrin säteellä. Ja kuten Moottori aiemmin uutisoi, latausverkosto on harvin Itä- ja Pohjois-Suomessa. – Etelä- ja Länsi-Suomessa julkinen latausasema löytyy enintään 25 kilometrin säteellä. Voisi sanoa, että tilanne on kohtuullisen hyvä vaikkei tietty vielä valmis. EU-tavoitteena on myös yksi julkinen pika- ja suurteholatauspiste/100 täyssähköautoa. Tässä suhteessa Suomessa ollaan peräti tavoitteiden edellä, sillä Jääskeläisen kertoman mukaan suhdeluku on 3,2 pika- ja suurteholatauspistettä/100 täyssähköautoa. Fossiilittoman liikenteen tiekartassa on linjattu, että kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöt saadaan puolitettua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta ja liikenteen muuttaminen nollapäästöiseksi vuoteen 2045 mennessä. Ratkaisu siihen on lähinnä liikenteen sähköistyminen. Autoliikenteen sähköistymisen nopeudesta on esitetty myös epäileväisiä arvioita kuten Moottori kertoi otsikolla Kauas päästötavoitteet karkaavat – sähköistymisen vauhti epäilyttää tutkijoita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rechargen verkosto kasvussa Pohjoismaisittainkin iso toimija eli Recharge kertoo kotisivuillaan olevansa latauspisteverkostonsa kanssa kasvussa: ”Vuoden 2022 aikana olemme avanneet 312 uutta laturia Pohjoismaihin – 175 Norjaan, 70 Ruotsiin ja 67 Suomeen.” Yhtiö kertoo latausasemensa sijaitsevan pääteiden varrella. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähteet: Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q3/2022, Teknologiateollisuus, Traficom: Liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfrastruktuurin nykytila, Valtioneuvosto: Fossiilittoman liikenteen tiekartta, ABC-lataus, K-Lataus, Recharge a:6:{i:0;s:6:"122133";i:1;s:6:"123765";i:2;s:6:"122674";i:3;s:6:"122275";i:4;s:6:"123470";i:5;s:6:"120139";} Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku